AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1 Skrevet 18. november 2018 Hei! Må man vise pass når man skal til Litauen? Reiser om et par dager og klarer ikke å finne mitt😭 Anonymkode: 355e7...2b1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #2 Skrevet 18. november 2018 Ja du må vise pass om du skal fly eller ferge. Anonymkode: 49591...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #3 Skrevet 18. november 2018 Ja du må ha pass. Du kan dra til politistasjonen og få et nødpass Anonymkode: e19d5...5ec 2
Blue Berry Skrevet 19. november 2018 #4 Skrevet 19. november 2018 Var der i fjor og måtte vise pass... Da må du dessverre ordne deg et nødpass
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #5 Skrevet 19. november 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Må man vise pass når man skal til Litauen? Reiser om et par dager og klarer ikke å finne mitt😭 Anonymkode: 355e7...2b1 Skal du ut og fly, så er både sikkerhetskontrollen og flyselskapet lovpålagt å avkreve passasjerene gyldig id, i Norge er gyldig id/ ved flyvning pass. Du kommer altså ikke ut av Norge og eller ombord i et dly, uten pass. Anonymkode: db25f...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #6 Skrevet 19. november 2018 De er med i Schengen så det er mulig du slipper inn med førerkort. Dessverre kan du ikke vite om de du møter godtar det. Anonymkode: ebc6c...372
Turfamilien Skrevet 19. november 2018 #7 Skrevet 19. november 2018 Vi har ikke annen internasjonalt godkjent legitimasjon i Norge utenom passet, så du bør lete litt ekstra for å finne det, evt få ordnet deg et nødpass (det er en veldig smidig prosess - i alle fall når jeg selv måtte gjøre det på ambassaden i Roma når passet ble frastjålet i Italia). Det er likevel sjeldent jeg har blitt bedt om å vise pass for reiser i Schengen, men i verste fall kan ferieturen din bli ødelagt om du reiser uten pass, selv i Schengen: https://www.nrk.no/norge/utenriksdepartementet-og-politiet-advarer-folk-mot-a-reise-utenlands-uten-pass.-1.13583153 Håper du får kommet deg på ferie, og at det blir en bra tur!
waco Skrevet 19. november 2018 #8 Skrevet 19. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du ut og fly, så er både sikkerhetskontrollen og flyselskapet lovpålagt å avkreve passasjerene gyldig id, i Norge er gyldig id/ ved flyvning pass. Du kommer altså ikke ut av Norge og eller ombord i et dly, uten pass. Anonymkode: db25f...ccf Er dette her noe du fant på? Eller er dette her noe du vet? Reiser du innen schengen er det ikke legitimasjonsplikt ved avreise i norge. Skal man fly fra oslo til malaga behøver du ikke pass, men skal du til oslo fra malaga, - ja da er det passplikt!
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #9 Skrevet 19. november 2018 56 minutter siden, waco skrev: Er dette her noe du fant på? Eller er dette her noe du vet? Reiser du innen schengen er det ikke legitimasjonsplikt ved avreise i norge. Skal man fly fra oslo til malaga behøver du ikke pass, men skal du til oslo fra malaga, - ja da er det passplikt! Hvor mye dkal enkelte her inne trekke folks viten i tvil fordi de selv ikke er oppdatert på lover og regler, lett tilgjengelig i et googlesåk? Jeg reiser mye, og min personlige erfaring, i tillegg til lesing av lover og regler, er at du kommer ikke inn i sikkerhetskontrollen uten å vise pass. På grunn av terror m.m. så er glyselskapene pålagt å vite identiteten til alle passasjerer, og barempass er gyldig id for Norske borgere, noe du fint kan google deg frem til, om du vil. Anonymkode: db25f...ccf 1
waco Skrevet 19. november 2018 #10 Skrevet 19. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mye dkal enkelte her inne trekke folks viten i tvil fordi de selv ikke er oppdatert på lover og regler, lett tilgjengelig i et googlesåk? Jeg reiser mye, og min personlige erfaring, i tillegg til lesing av lover og regler, er at du kommer ikke inn i sikkerhetskontrollen uten å vise pass. På grunn av terror m.m. så er glyselskapene pålagt å vite identiteten til alle passasjerer, og barempass er gyldig id for Norske borgere, noe du fint kan google deg frem til, om du vil. Anonymkode: db25f...ccf I sikkerhetskontrollen må du vise flybillett ikke pass og legitimasjon. Se, nå lærte du noe idag også! En enkel googlesøk! https://avinor.no/flyplass/alle-flyplasser/planlegg-reisen/sikkerhetskontrollen/ 1
Whistler Skrevet 19. november 2018 #11 Skrevet 19. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: ............. Jeg reiser mye, og min personlige erfaring, i tillegg til lesing av lover og regler, er at du kommer ikke inn i sikkerhetskontrollen uten å vise pass. ............ Anonymkode: db25f...ccf Dette er toev. Har du rotet vekk passet ditt kan du faa utstedt noedpass. Deretter maa du soeke om nytt pass da det gamle blir ugyldiggjort.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #12 Skrevet 19. november 2018 2 timer siden, waco skrev: I sikkerhetskontrollen må du vise flybillett ikke pass og legitimasjon. Se, nå lærte du noe idag også! En enkel googlesøk! https://avinor.no/flyplass/alle-flyplasser/planlegg-reisen/sikkerhetskontrollen/ https://www.politiet.no/tjenester/pass/ut-a-reise/ Les den og ta deg en tur ut og reis. Anonymkode: db25f...ccf
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #13 Skrevet 19. november 2018 Aldri i verden, jeg reiser mye til polen, tyskland, latvia og estland, felles for alle de landene er at jeg ikke viser pass på vei dit, men ikke faen du slipper ut av de landene uten å vise pass Anonymkode: 1681d...39f 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #14 Skrevet 19. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.politiet.no/tjenester/pass/ut-a-reise/ Les den og ta deg en tur ut og reis. Anonymkode: db25f...ccf Står ingenting her ang flyreiser. Jeg jobber på flyplass, og i Norge er det ingen sikkerhetskontroller som sjekker ID. Hvordan det foregår i Litauen skal jeg ikke si sikkert, men i prinsipp så er det fri reise innad i Schengen. Anonymkode: c3fa2...951 1
waco Skrevet 20. november 2018 #15 Skrevet 20. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Står ingenting her ang flyreiser. Jeg jobber på flyplass, og i Norge er det ingen sikkerhetskontroller som sjekker ID. Hvordan det foregår i Litauen skal jeg ikke si sikkert, men i prinsipp så er det fri reise innad i Schengen. Anonymkode: c3fa2...951 Ja jeg er enig med deg. Folk har det med å nekte og innrømme når de tar feil. For alt vi vet tror vedkommende at det er passplikt i sikkerhetskontrollen enda! 1
Gjest Kendall Skrevet 20. november 2018 #16 Skrevet 20. november 2018 Dra til politistasjon så fortest som mulig.. Eller ring ambassaden og spør om veiledning. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #17 Skrevet 20. november 2018 8 minutter siden, waco skrev: Ja jeg er enig med deg. Folk har det med å nekte og innrømme når de tar feil. For alt vi vet tror vedkommende at det er passplikt i sikkerhetskontrollen enda! Jeg har reist veldig mye, har aldri måtte vise ID på vei inn gjennom sikkerhetskontrollen, faktisk kunne jeg reist i andres navn hele tiden i teorien, de sjekker aldri hvem jeg er i Norge. Unntatt den ene London turen hvor jeg hadde passet oppe oftere enn telefonen da, men det er en annen sak. Anonymkode: 1681d...39f
Raspberrypi Skrevet 20. november 2018 #18 Skrevet 20. november 2018 Man trenger ikke vise opp pass på reise innen EU og Schengen.
_popcorn_ Skrevet 20. november 2018 #19 Skrevet 20. november 2018 En ting er hvorvidt dem sjekker passet på flyplassen, men de fleste hoteller krever pass fra utenlandske besøkende.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2018 #20 Skrevet 20. november 2018 12 minutter siden, Raspberrypi skrev: Man trenger ikke vise opp pass på reise innen EU og Schengen. Jo det må man. Man kommer ikke inn o sikkerhetskontrollen i feks Polen uten pass. Anonymkode: 1681d...39f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå