Gå til innhold

Ble litt irritert på venninne. Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa ingenting til henne, men det var noe jeg syntes inni meg. Jeg har bodd forskjellige steder, og etter jeg flyttet til Oslo har jeg fått venner fra forskjellige klasser. Jeg har både venner som liksom aldri får helt orden på ting til de mer velstående. 
Selv tilhører jeg vel middelklasse. Jeg har ikke de foreldrene som bare har kunnet punge ut, jeg har jobbet for pengene og for å spare opp kan jeg ikke bare gå og bruke og bruke. 
Jeg overtok den gamle familiebilen og hadde den som førstebil et par år. Skikkelig stygg og rusten bil. 
Holdt ikke ut det usporty utseendet, så når jeg hadde råd nok så kjøpte jeg meg en bil som jeg gav 15.000 for. Ikke en bmw, men en jeg syntes var fin. 

Venninna mi  har nettopp fått førerkort (hun er et par år yngre enn meg 23) , og de ser på ny bil. Så klager hun i mobilen til foreldrene sine at hun ikke vil ha en bil. Hun vil på dø og liv ha en nyere boble eller nyere bmw :S "jeg skal ikke vise meg i den bilen" . 

Hva er det med folk? 

Anonymkode: 861ce...fb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har en annen bakgrunn enn deg. Mer foreldrene sin feil hvis hun er så bortskjemt kanskje? Og hun er ung og dum :) Da sier man teite ting. Jeg hadde sagt det til hun og ledd av henne. Eller si : hallo? Er du en bortskjemt utakknemlig drittunge eller? Lol ;) Forhåpentligvis blir hun flau. 

Anonymkode: 49208...b91

Skrevet

Dette må du rett og slett heve deg over.

Dere hsr forskjellig bakgrunn. Hun ser livet gjennom "sine briller", du ser livet gjennom "dine briller".

Du kommer garantert til å havne i slike situasjoner videre i livet, du kan bate venne deg til det.

Antagelivis er du en "sånn venninne" selv, til en av dine bekjennskaper med kjipere bakgrunn og liv enn deg.

Gjest andysowhat
Skrevet (endret)

Utifra det du skriver, så syns jeg at du er heldig med å ha bil i det heletatt. Nå pleide jeg å være ondskapsfull og fikk alle bilister til å føle seg dårlig fordi jeg er mer miljøvennelig enn dem. 

Men, igjen nå har jeg blitt veldig vant med å ikke ha bil, så nå velger jeg å ikke kjøpe bil selv om jeg har muligheten. ^^ Men...

Hva er værre? klage på at man får feil farge på bilen? eller oppføre seg litt ufyselig fordi de er umiljøvennelig? Vel jeg syns at begge er ganske dust.

Det er fordi jeg har forstått det sånn. Mennesker som er vant med å ha det godt ifra barndommen veldig vant med å være vinnere. De har den beste bilen, beste klærna, beste muligheten til hus, trening, tilgang til den beste psykologen, beste legen og mest sannsynlig er de også bedre biologiskt utstyrt enn meg også. 

Men ja, er man vant med å vinne på alt her i livet, så er vanligvis ikke ting veldig vanskelig. Har du hatt foreldre som har gjort deg til en vinner uten at de er klar over det, så vet man ikke verdien av det å være best, og hvordan en eventuelt taper i samfunnet som meg tenker når jeg ser på de som gjør det best. 

Men jeg vil nå ikke si at det er lurt å rakke ned på disse menneskene, siden jeg mener det er mobbing. Jeg vil heller si at i dette tilfellet er det smartere å erkjenne henne for den personen hun er, det er mest sannsynlig en person som er bedre enn meg. En person som er utstyrt med en bedre biologi, og født med bedre gaver enn de jeg har fått, men hun har fortsatt et ansvar på å ikke missbruke og kaste bort de gavene hun har fått.

Derfor ser jeg det litt som ens ansvar å sette ned en forventning til at personen som har alle disse faktorene til å gjøre noe stort også tar å skjerper seg og fokuserer på ting som er viktigere enn en bil. En hvilken som helst person som kaster bort sitt potensiale, sitt eget liv i tull er utrolig ekkel, og ingen person jeg ønsker anerkjenne som bedre enn megselv.

Altså sett ned forventning. Ikke vær ekkel, nedlatende eller frekk. Se på personen og si at jeg forventer at du bruker minst like lang tid på gruppeoppgaven som du gjorde for å finne riktig bil. 

Lykke til! 

Endret av andysowhat
Skrevet

Venner fra forskjellige klasser? 😆😂😂

Anonymkode: ea260...870

Skrevet

Du må bare heve deg over det TS. Hun kommer tydeligvis fra en helt annen bakgrunn enn deg.

Jeg husker pappa var så fortvilet over meg når jeg var rundt 16-17 år. Jeg skulle på død og liv ha BMW jeg også. Ikke snakk om at jeg skulle ha noe dårligere! Dette var før internett ble "allemannseie" så jeg hadde vel ikke helt forståelsen for hva en sånn bil kostet.

Pappa prøvde å fortelle meg at en relativt ny BMW ikke passet for en ung jente som skulle studere, men han snakket for døve ører. Etterhvert fikk jeg lappen og skulle ut for å kjøpe denne BMWen min. Fikk meg raskt en realitycheck for å si det sånn. Jeg endte ikke opp med en BMW, men med en gammel, rusten Corolla som var det jeg faktisk hadde råd til 😂

Egentlig er det merkelig at jeg hang meg så opp i denne BMWen for jeg har aldri vært en sånn som skal flashe med dyre ting og merkeklær osv, men denne var jeg bare fast bestemt på at jeg skulle han. Nå rundt 15 år senere kjører jeg fremdeles ikke ny BMW 🙈

Dette er garantert ikke siste gangen du havner i en sånn situasjon så du kan bare venne deg til det. Her for noen dager siden snakket jeg og en venninne om julemiddag. Hjemme spiser vi ganske tradisjonelt med ribbe, medisterkaker og julepølser. Altså en helt normal julemiddag. Rett etter jeg hadde fortalt dette fnøys hun og sa at medisterkaker annså hun som fattigmannskost og slikt skulle man ikke spise til jul. Jeg kunne valgt og bli fornemmet for med litt "vrangvilje" fra min side så kalte hun meg jo fattig. Jeg valgte derimot å le av deg og inviterte henne på restemat senere i jula, noe hun takket ja til 😆

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Venner fra forskjellige klasser? 😆😂😂

Anonymkode: ea260...870

Ja, tror du ikke det er ulike klasser i dette landet?

Anonymkode: 9abe9...fc2

Skrevet

Hun har en annen bakgrunn enn deg og har åpenbart vært mer bortskjemt. Siden du er så opptatt av klasser kan man vel si at hun er fra en høyerestående klasse enn deg da 

Anonymkode: 89fe4...989

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...