Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en park er det åtte benker. På hver benk sitter det enten to eller tre personer. Til sammen sitter det 19 personer på benkene. På hvor mange benker sitter det kun to personer?

I følge NRK bortimot umulig å løse

https://www.nrk.no/telemark/_ingen_-klarte-denne-2.-klasse-oppgaven-1.14256016

Det som er viktig med slike oppgaver er å gi ungene ideer til hvordan å løse dem. Løsningsstrategier. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den oppgaven var jo ikke vanskelig...

• Liker 8
Skrevet

Jeg er ikke sterk i matte i det hele tatt, men denne var lett.

Anonymkode: 386a0...35c

• Liker 5
Skrevet (endret)

Problemet er vel at det blir for mye tekst i oppgaven for en 2. klassing. Ikke alle på det trinnet som er like flink til å lese. 

Endret av Raspberrypi
  • Liker 5
Skrevet

Bare fordi noen tilfeldige idioter på gata ikke klarer denne oppgaven betyr ikke at den er vanskelig.

Spør hundre folk på gata om svaret på 2+2 og statistisk sett vil minst én svare 5. Det betyr ikke at 2+2 er vanskelig eller at nasjonen har problemer med mattematikkopplæringen. Det betyr bare at den ene personene er en idiot.

Anonymkode: cc255...207

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen tvil om at jeg hadde fått problemer pga kamera mikrofon og fremmed som spør. Hjemme i egen stue var det en enkel oppgave. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg klarte den jeg. Du har 19 personer og 8 benker. Dele 19 på 8 går ikke, men 16 går. Da får du to stk per benk. Det er 3 til overs, dvs at det blir 3 benker med 3 personer. Jeg har da igjen 5. 

Fine oppgaver for barn. Slike «grubliser» er noe nytt i skolen, så vi gamlingene er ikke vant til å lete etter regnestrategier. Vi er vant med å pugge. 

Jeg jobbet et år som assistent i 2.klasse, og de hadde en veldig dyktig mattelærer. Mange oppgaver som disse. Fokus på at det er ulike måter å finne frem til riktig svar på. Jeg lærte faktisk masse! 😂 Det er en helt annen måte å regne på enn jeg lærte da jeg gikk på barneskolen.

Anonymkode: eabd2...ffa

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarte den jeg. Du har 19 personer og 8 benker. Dele 19 på 8 går ikke, men 16 går. Da får du to stk per benk. Det er 3 til overs, dvs at det blir 3 benker med 3 personer. Jeg har da igjen 5. 

Fine oppgaver for barn. Slike «grubliser» er noe nytt i skolen, så vi gamlingene er ikke vant til å lete etter regnestrategier. Vi er vant med å pugge. 

Jeg jobbet et år som assistent i 2.klasse, og de hadde en veldig dyktig mattelærer. Mange oppgaver som disse. Fokus på at det er ulike måter å finne frem til riktig svar på. Jeg lærte faktisk masse! 😂 Det er en helt annen måte å regne på enn jeg lærte da jeg gikk på barneskolen.

Nytter ikke å pugge f.eks integrasjon og imaginære tall på universitetet.

Anonymkode: 6497d...f6d

Skrevet

Hadde en mattelærer på videregående (yrkesfag) som kunne ha kommet med en tilsvarende oppgave (på litt høyere nivå, selvfølgelig). På en prøve fikk vi denne oppgaven:

Klokka er 3. Hvor mange minutter og sekunder vil det ta før langeviseren på en vanlig klokke dekker/står likt med lilleviseren?

Nesten alle svarte 15 minutter, men det er feil (hint: lilleviseren beveger seg også...).

Anonymkode: 9c98b...866

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en mattelærer på videregående (yrkesfag) som kunne ha kommet med en tilsvarende oppgave (på litt høyere nivå, selvfølgelig). På en prøve fikk vi denne oppgaven:

Klokka er 3. Hvor mange minutter og sekunder vil det ta før langeviseren på en vanlig klokke dekker/står likt med lilleviseren?

Nesten alle svarte 15 minutter, men det er feil (hint: lilleviseren beveger seg også...).

Anonymkode: 9c98b...866

Svaret må vel ligge rundt 17 min, uten at jeg orker å regne helt ut på sekundet. 17 og et halvt minutt bli ihvertfall for mye, da lilleviseren vil stå på 17,5 da klokka halv fire.

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nytter ikke å pugge f.eks integrasjon og imaginære tall på universitetet.

Anonymkode: 6497d...f6d

Nå er det snakk om grunnskolen, da :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...