Gå til innhold

Vanskelig å selge hus i utkantstrøk?

lillesky

Anbefalte innlegg

Vi har et koselig hus (200 kvm), og det ligger såpass avsides at jeg tror det kan være vanskelig å selge (20 min fra byen med bil, 5 min til butikk med bil).

Men samtidig så er jo prisen deretter, så for førstegangsetablerere burde det jo være bra (dette var vårt første hus for fire år siden)?

Kan man sende en e-post til megler(e) for å spørre hva de tror?

Og, burde vi pusse opp badet, ordne peisestua (male) etc. før vi selger?

Jeg har så lyst til å flytte nærmere byen og se folk (er kun 2 nabohus her)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye der kan jeg ikke svare på, men en ting er sikkert og det er at det er lurt å ha baderom i tipptopp stand når man selger da folk vet at dette er ting som er dyrt å pusse opp. det samme gjelder vel til en viss grad for kjøkken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at det lønner seg å bruke for mye penger på oppussing før salget.

De som kjøper vil sikkert ta overflatene selv (utenom badet kanskje). Hvis huset selges billig kan det også hende at kjøperen har regnet med å kunne bruke litt penger på sånt.

MEN bad og kjøkken bør være i god stand. Rør, elektrisk og sånt er greit å ha i orden. Det er disse tingene som gjør at folk blir i tvil om de skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Den oppussingen som "lønner" seg i forbindelse med salg er som regel overflatebehandling i form av maling etc. Ser kjøkkenet sliten ut er det best å gi det et strøk maling, skifte knotter på skapdører etc. fremfor å bytte et helt kjøkken! Det samme gjelder badet. Begge disse rommene er i utgangspunktet dyre å puss opp og det vil aldri lønne seg i forbindelse ved salg. I beste fall vil få igjen like mye som du brukte. I tillegg er dette rom som kjøper gjerne vil sette eget preg på og pusse opp selv. Sats heller på å male vegger, listverk og skap, og ev. legge fine gulv. Gamle slitte gulv trekker innimellom ned helhetsinntrykket hvis det er mye annet som må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, badet MÅ ordnes da! Vi har kjøpt fliser, så den verste utgiften skulle vært unnagjort da... (?)

Men det at man er avhengig av bil for å komme noen steder (bortsett fra ut på tur i skoen da), er det et minus? Ville du ha kjøpt et hus der du var avhengig av bil? Går ingen busser her (bortsett fra skoelbuss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på størrelse på tomt.....er det garage .... osv...

stor tomt og garage og det hadde vært knall for meg ..om jeg ikke måtte stå milevis i kø når jeg skulle til og fra jobb da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor tomt er det! Plass til iallefall 5 biler her! Men ikke garasje.

Ikke noe køkjøring her, men det er kjedelig å kjøre 15-20 min til jobb hver dag, og det samme hvis jeg skal shoppe, trene, møte venninner etc.

Også er det jo utrolig idyllisk her om sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Bor relativt landlig selv, så er ganske avhengig av bil. Går jo busser da, men det er ikke alltid de er like praktiske og brukes vel kun i nødsfall.

Synes ikke det høres så ille ut jeg da. De aller fleste som velger å bosette seg uten for bykjerner har jo bil. Jeg tror nok jeg ville ha fokusert på stor hage og gode turmuligheter. Samt rolig område. Kanskje mulighet for å ha dyr??

Hvis du ikke har fått takst på huset bør du absolutt det. Få oversikt over andre reparasjoner huset kan trenge. Er det et gammelt hus er tak, vinduer og bordkledning viktig å sjekke. Jeg ville prioritert slike reparasjoner over badet. De vil helt sikkert lønne seg mer i forbindelse med salg! Badet ville jeg kanskje bare gjort noe med hvis det er snakk om fuktskader etc. Husk at mange som kjøper hus ofte ønsker å pusse opp bad/kjøkken selv nettopp for å få det akkurat slik som de ønsker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mange som vil bo sånn.

Riktignok vet jeg ikke hvor i landet dette er, men Norge er fullt av mennesker som er lei av å bo så nært hverandre at naboen vet hvilket pålegg man har på brødskiva.

Ta kontakt med megler for et prisoverslag. Megler kan også fortelle deg hva som kan være smart å gjøre av utbedringer på huset før visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også an på hvor i landet dette ligger?

Jeg bruker fem minutter hvis jeg kjører til butikken og jeg bor sentralt, så det kan umulig være noe problem. Folk kjører jo bil uansett snart har jeg følelsen av. Og fem min med bil er en halvtime å gå - ikke uoverkommelig.

Men send mail til meglere og be dem komme på befaring. Hør med flere. Og spør dem om hva som er nødvendig at dere gjør. Alltid greit når fagfolk kan gi konkrete råd om akkurat din bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg er ganske uenig om råd om badet her. Hvis det er sånn at dere skal selge ganske snart, vil det sannsynligvis ikke lønne seg å pusse opp badet, i hvertfall hvis det skal gjøres av fagfolk. Og bad som er pusset opp av ufaglærte trenger ikke være noe stort pluss, selv om det ser fint og lekkert ut (regner med at de som vil være interessert i å kjøpe huset leser prospektet nøye).

At huset ligger litt avsideliggendes til, trenger ikke være negativt. Men mange tenker nok på mulighet til kollektivtransport til byen og skole i brukbar avstand.

Det er også lurt å la flere meglere se huset og komme med en prisantydning. Det er jo også flere hensyn å ta når man skal velge megler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter endel av de andre innleggene her. I motsetning til de aller fleste, om ikke alle, er jeg profesjonell utbygger og lever av å selge kvalitet, men også illusjoner.

Det betyr at vi har kvalitet i alle detaljer, og smakfulle løsninger, høy standard på materialer (furu tar jeg ikke i) og garantert vanntette bad som er "up to date".

Du skriver ikke når tid huset er bygget. Jeg regner med at det er et vanlig trehus, med trebjelkelag og bindingsverksvegger. Fliser er ikke den store kostnaden. Flisene er vel det billigste som er i hele rommet. Å gjøre badet selv, vil jeg absolutt fraråde. Merk at dette er et råd, hvor jeg som anonym bruker ikke har hverken tid eller interesse av å komme i noen posisjon for oppdrag. Men da jeg lever av å gi råd, og utføre kvalitet, er dette det siste du bør tenke på.

Du skriver ikke hvor i landet du bor. 20 minutter utenfor Oslo, bør ikke være noe minus. 20 minutter utenfor et tettsted med 1000 inbyggere er vel noe annet. Markedsverdien vil jo uansett gjenspeile dette.

Du kan angripe det på 2 måter; enten ved først å få takst, eller be om tilbud fra megler:

En god taktikk kan være å be om meglers prisantydning (avhengig av om det er monopol i området ditt på meglertjenester), for deretter å be om tilbud fra denne megleren + 2 til.

Si klart fra at du vil ha tilbud skriftlig (mail), og alle kostnader knyttet til håndtering av prosessen, herunder annonsekostnader avis, Finn.no, Tinde.no, meglerprovisjonen, gebyrer (sikringsobligasjon/urådighet) m.v. skal fremkomme punktvis. Forhold som ikke er medtatt er unntatt og vil ikke bli honorert.

Erfaringsmessig har et "råttent" bad relativt lite å si, unntatt kanskje i pressområder. Kjøpere har erfaringsmessig et misforstått bilde av kostnader til full rehabilitering, og tror at dette skal bli rimeligere enn sluttresultatet viser. Å legge 150 K i et bad før salg, for en eiendom på "landet", hvor markedsverdien kanskje er 1000 K, må anses bortkastet.

Imidlertid er det viktig at tilstanden på eiendommen fremkommer i takst/tilstandsrapport, helst sistnevnte, slik at kjøpers grunnlag for reklamasjoner reduseres. Husk din opplysningsplikt.

Som enkelte andre ga uttrykk for i tidligere innlegg;

-bruk noen kroner på å pynte opp. Fest løse lister, flikk malingsskader/sårskader

-fiks henglser på garderober/kjøkken

-Rent og ryddig

-Sørg for at alle lys virker

-Rydd opp, og kast ut alt du ikke trenger på visningstidspunktet, få ut dårlige møbler som trekker ned inntrykket. Folk vegrer seg for å by om det ser ut som et "grisehus" uten at jeg mener å fornærme deg... bruker bare litt sterke ord :sjarmor:

-Bruk noen kroner på styling.

-Selg gjerne med flisene til badet, eller returner disse, men ikke tenk på å rehabilitere badet. Det koster mer enn du kan forestille deg, om forholdet til funksjonskravene i byggeforskriftene skal ivaretas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ett hus som ligger i utkanten. Kanskje ikke så langt som deres, men vi må uansett sette oss i bil for og komme oss rundt. Og bussen går 3 ganger om dagen.

Her hvor vi bor er det ikke noe problem og få solgt hus, og det er jo fordi det er her førsteganskjøpere har mulighet til og få kjøpt sitt eget hus.

Vi skal selge huset vårt nå til høsten for da flytter vi ned til sentrum. Vi har valgt og pusse opp badet, men det var fordi det var mye fukt på badet, og det så helt jævlig ut. Vi fikk elektriker til og legge varmekabler, og resten av jobben gjorde vi selv. vi la fliser på gulv og baderomsplater på vegg.

Ellers skal vi legge nytt gulv i 1 etasje, det er fordi det gulvet vi har der er slitt og stygt. Ellers skal vi male litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg fått utrolig mange gode råd! Kjempeflott!!

momo; men her er det to naboer, jeg synes iallefall det er negativt. Dessuten er det noe bråk fra industri på dagen, men da er vi jo uansett på jobb. Vi har ikke hatt noen negative opplevelser til industrien, tvert i mot!

Huset er fra 1982. Vanlig trehus ja.

Badet likeså. Vi har mistanke om at det kan være fukt i ytterveggen, og det ville gjort meg skeptisk hvis jeg skulle kjøpe hus.

Vi har vurdert å gjøre det selv (mannen min er tømrer) og vi har en venn som er flislegger. Rørlegger tror jeg ikke vi vil få bruk for.

Vi bor 20 minutter utenfor en liten by. Så vi kan godt kalle det på landet. :)

Jeg regner med at vi må bo her en stund til, og da er det jo like greit å gjøre noe med huset som gjør det mer attraktivt.

Det er selvsagt en grense for hvor mye huset kan stige i verdi ved at vi gjør noe med det, men jeg kunne godt tenke meg å gjøre iallefall noe for at huset stiger mer i verdi.

5 min med bil er ikke alltid en halvtime, iallefall ikke her. ;) Naboen vår syklet en stund til butikken, før han ble for gammel. Men det er bare tunge oppover bakker på en ganske så trafikkert vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...