AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1 Skrevet 18. november 2018 Har vært slutt i snart 8 år. Han er utrolig barnslig og formulerer seg usaklig og barnslig over sms, og messenger. Faktisk såpass at jeg måtte blokkere han på messenger. Vi har hatt rolige perioder, helt til han begynner å true meg med det ene og det andre. Vi har 40/60 ordning til barnet og ble på familievernkontoret enige om at de siste 10% skulle vi være fleksible om. Jeg har gitt han den sjansen... Nå drar han på treninger slik som han vil og forlanger at jeg overtar barnet, drar på turneringer med laget sitt og forventer at jeg overtar barnet eller bytter helg, selv på mine jobbhelger. Han truer med at han vil ha barnet fast 50% på papiret, men bidrar ingenting økonomisk. Ingen klær, ingenting. Barnets SFO regning alene koster 3000 i mnd, og den må hun ha ut året. Hvilke rettigheter har jeg her, egentlig? Kan jeg bare si at vi forholder oss til 40/60 og thats it? Jeg vet aldri om han stiller opp når han skal eller ikke. I morgen skulle han egentlig ta barnet etter skolen, men nå kan han ikke før tirsdag. Jeg mener dette ikke går an. Barnet blir usikker av dette. Og jeg må alltid ha en barnevakt i back up. Anonymkode: 0e1ad...a7f
Zienna Skrevet 18. november 2018 #2 Skrevet 18. november 2018 Er det slik at du har 60% samvær og barnefar 40%? Og at 10%-andelen som er fleksibel innebærer at hver av dere kan ha barnet pluss/minus 10% ut over 60/40. Når dere kommuniserer såpass dårlig som du beskriver, er det neppe fornuftig med en avtale som innebærer mye fleksibilitet. Fleksibilitet og samarbeid innebærer at dere i utgangspunktet er forståelsesfulle og imøtekommende overfor hverandre, og at barnets behov for samvær med hver av dere, er det viktigste. Når det gjelder økonomisk forpliktelse når man har barn felles, så er det avhengig av om dere har privat bidragsavtale eller via NAV. I NAV-systemet beregnes bidrag ut i fra to faktorer, hver av deres inntekt og størrelse av samvær. Forutsatt at dere følger NAVs satser vil jeg gjette at du mottar bidrag fra barnefar ut i fra fordeling på 60/40. I bidraget er da kostnader for mat, klær, SFO, vanlige fritidsaktiviteter osv. beregnet inn. Far skal ikke måtte betale mer enn bidraget, og regningen fra SFO er din. Det eneste unntaket som far skal bidra på er ved ekstraordinære kostnader, f.eks. konfirmasjon. Ved 50/50 er det heller ikke slik at alle kostander vedrørende barnet skal deles 50/50 mellom foreldrene. Da er det hver av foreldrenes inntekt som bestemmer hvem av dem skal yte mest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå