Gå til innhold

Jobber blinde, stumme og døve mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber blinde, stumme og døve mennesker? 🤔 Er genuint nysgjerrig og finner i alle fall ingenting om stumme mennesker jobber eller er under trygdesystemet på nettet. Jeg har opplevd at det var to tolker som holdt på med tegnspråk (?) i et par forelesninger jeg har vært i, og antar da at det var en døv eller tunghørt person som tar høyere utdanning. Men hvordan er majoriteten?

Absolutt ikke meningen å virke frekk eller bastant. Har bare ikke forholdt meg til eller møtt mennesker med disse diagnosene og ønsker å lære mer. 

Anonymkode: d7430...fc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig

Anonymkode: f2c0d...ea7

Skrevet

Selvfølgelig. Moren min jobber på en svær arb.plass og de har mange døve, blinde og døvblinde hos seg. 

Anonymkode: c75f4...7c6

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber blinde, stumme og døve mennesker? 🤔 Er genuint nysgjerrig og finner i alle fall ingenting om stumme mennesker jobber eller er under trygdesystemet på nettet. Jeg har opplevd at det var to tolker som holdt på med tegnspråk (?) i et par forelesninger jeg har vært i, og antar da at det var en døv eller tunghørt person som tar høyere utdanning. Men hvordan er majoriteten?

Absolutt ikke meningen å virke frekk eller bastant. Har bare ikke forholdt meg til eller møtt mennesker med disse diagnosene og ønsker å lære mer. 

Anonymkode: d7430...fc4

Det heter døv og ikke stum. Om du kaller dem døvstumme blir de garantert sure. 

Mange er i jobb, men de jobber som regel på arbeidsplasser med mange døve som feks Signo. 

Med blinde er det vanskeligere å få jobb, da de fleste jobber krever godt syn og dataferdigheter. Jeg vet om noen få som jobber på psykologer i Statped og Sunnås

Skrevet

Asko har et par sjåfører som bruker høreapparat, i hvert fall. Hjelpemidlene nå er så gode at de fleste både døve og blinde kan jobbe hvis de får litt tilrettelegging.

Anonymkode: 756a7...883

Skrevet

Hvor har folk det fra, at døve er stumme? De døve har jo stemme, og er således ikke stumme. Det er riktignok store variasjoner i forhold til hvor gode de er på tale, men jeg har ennå til gode å møte en døv som er stum, og som ikke kan snakke i en eller annen grad. (Jeg kjenner mange døve pga et nært familiemedlem som er døv).

Anonymkode: 53e17...4cc

Skrevet
14 timer siden, Pipaluk skrev:

Det heter døv og ikke stum. Om du kaller dem døvstumme blir de garantert sure. 

Mange er i jobb, men de jobber som regel på arbeidsplasser med mange døve som feks Signo. 

Med blinde er det vanskeligere å få jobb, da de fleste jobber krever godt syn og dataferdigheter. Jeg vet om noen få som jobber på psykologer i Statped og Sunnås

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har folk det fra, at døve er stumme? De døve har jo stemme, og er således ikke stumme. Det er riktignok store variasjoner i forhold til hvor gode de er på tale, men jeg har ennå til gode å møte en døv som er stum, og som ikke kan snakke i en eller annen grad. (Jeg kjenner mange døve pga et nært familiemedlem som er døv).

TS bruker jo ikke ordet døvstum, men snakker om blinde, stumme og døve mennesker - altså tre forskjellige begreper. Er det ikke lov å si "stum" lenger? Store medisinske leksikon bruker i alle fall begrepene mutisme og stumhet om hverandre. 

Anonymkode: da231...974

• Liker 10
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS bruker jo ikke ordet døvstum, men snakker om blinde, stumme og døve mennesker - altså tre forskjellige begreper. Er det ikke lov å si "stum" lenger? Store medisinske leksikon bruker i alle fall begrepene mutisme og stumhet om hverandre. 

Anonymkode: da231...974

Stum er et gammeldags begrep som ikke brukes lengre. Det nærmeste er vel selektiv mutisme, mennesker som ikke snakker i enkelte settinger

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Pipaluk skrev:

Stum er et gammeldags begrep som ikke brukes lengre. Det nærmeste er vel selektiv mutisme, mennesker som ikke snakker i enkelte settinger

Herregud, så nå er stum et skjellsord også... 😳 Hvor hårsåre skal vi egentlig la oss selv få lov til å bli??

Anonymkode: 65071...2c2

• Liker 12
Skrevet

Før i tiden ble ofte døve utdannet  det som jaktes S-yrker : gutter som skomaker,skredder eller snekker. Jenter som sydamer. 

Idag tar vel de fleste enten høyere akademisk utdanning eller div yrkesfag. Kjenner bla ei døv jente som er like rundt hjørnet for å bli ordinert som prest. 

Likevel er det ikke like lett å få jobb, og de må nok mer enn hørende flytte dit jobbene er. 

Anonymkode: fc032...05d

Skrevet

Jeg kjenner flere mennesker som lider av stumhet/mutisme. Ingen av de er døve. 

Å påstå at en funksjonshemming ikke eksisterer er ikke og vil aldri bli hjelpsomt for gruppen det gjelder. 

Anonymkode: 78bf6...c73

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig at det var var lett å oppfatte det slik siden det sto blinde, stumme OG døve. Men tror kanskje ikke Ts mente det slik. Burde stått «eller» i stedet for «og» for å unngå den misforståelsen i så fall  

(Men ellers- jeg kjenner også mange døve og ingen av dem er stumme, varierende stemme bruk ja, men ingen som er stumme) 

Anonymkode: fc032...05d

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, så nå er stum et skjellsord også... 😳 Hvor hårsåre skal vi egentlig la oss selv få lov til å bli??

Det er ikke blitt et skjellsord, men brukes lite i dag. Begrepet døv har gjerne vært koblet mot begrepet stum og det har fulgt mange fordommer med dette. Viktig å forsøke å se dette i et historisk perspektiv.

Skrevet (endret)

Vet om en som er pedagog, han er selv blind. Og på min arbeidsplass er det flere med nedsatt hørsel og syn. Vi er en IA-bedrift. Inkluderende arbeidsplass. Noe jeg er stolt av! 

Endret av Wonders
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en lærer som var blind en gang. Han kom seg forbausende flott frem på den overfylte skolen og var veldig flink i jobben sin. 

Det er ikke store handicappet for de som lærer seg å leve med det og får ting tilrettelagt. Klart - det er jo forskjell på å ha vært blind hele livet og på å miste synet i voksen alder feks. 

Angående døve og stumme. Jeg kjenner ett par døve også. De jobber riktignok ikke. Men de snakker svært lite også. De snakker "rart" når de først gjør det og lager ofte lyder uten at de er klare over det. Det kan oppfattes rart for de som ikke kjenner dem eller vet at de er døve. Begge er født døve og unngår stort sett å snakke. 

• Liker 1
Skrevet

Vet at mange døve er i jobb. Selv er jeg i ferd med å bli døv pga. annen sykdom og jeg må si jeg beundrer de som har hørselsvansker som er i jobb. Håper virkelig jeg kommer meg tilbake i arbeidslivet igjen, hadde ingen anelse om hvilke utfordringer det er ved å høre dårlig. Det innebærer så mye mer enn bare mangel på lyd. 

Anonymkode: d6ffb...01c

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner et par som er blinde/ekstremt svaksynte som alle er i arbeid. De trenger bare mer tilrettelegging enn folk som kan se. Jeg jobber med IT i en IA-bedrift og vi hadde en gang ei ansatt som var ekstremt svaksynt. Jeg lærte ekstremt mye i perioden når jeg skulle få satt opp arbeidsplassen hennes. hun var jo en kløpper på å bruke pc og mobil ved hjelp av skjermleser og hurtigstaster. Hun hadde en app med braille på mobilen sin, og hun tekstet raskere med den enn det jeg klarer med et vanlig qwerty-tastatur, hun var dog avhengig av feedback via headset mens hun tastet. 

Anonymkode: e6574...3c3

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke kalle det et skjellsord men et utdatert uttrykk for noe som gjelder veldig få personer.  Døve har et språk og er ikke stumme. Noen kan være stumme i spesielle settinger. Man kan forøvrig bli stum av beundring for noen. 

Skrevet

Vet om en lærer som er blind. Han bruker førerhund når han skal fra klasserom til klasserom, for skolen er veldig stor.

Anonymkode: 878c4...f8d

Skrevet
6 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg vil ikke kalle det et skjellsord men et utdatert uttrykk for noe som gjelder veldig få personer.  Døve har et språk og er ikke stumme. Noen kan være stumme i spesielle settinger. Man kan forøvrig bli stum av beundring for noen. 

Så fortell folk at det nå kalles mutisme, da, istedenfor å benekte at mutisme og de som lider av det finnes (og nei, selektiv mutisme og mutisme er ikke det samme). Og å dra  fenomenet «stum av beundring» inn i diskusjonen... Jeg har ikke ord. Pleier du å sammenligne å være lam i bena med å «bli helt gelé i bena» av å se noen man er forelska i også? 

Forøvrig finnes det mange ikke-mutister som ikke har taleevner  (bevart) også. Jeg antar TS inkluderte også dem i spørsmålet sitt, da funksjonstapet i praksis arter seg likt. 

Anonymkode: 78bf6...c73

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...