Gå til innhold

Hva gir UNGE kvinner status?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva som gir sosial status er varierer, men noe pleier å gå igjen. For unge kvinner, hva er det som gir sosial status?

Suppler gjerne! Dette er det jeg kommer på:

- Å være latterlig pen

- Å være trendy

- Å være den som tar initiativ til mange spennende opplevelser

- Hvis flere venninner driver med idrett, kan idrettsprestasjoner gi status

- Hvis det er et godt miljø på skolen, så gir det status å gjøre det godt

- Å kjenne "de rette"

- Å publisere poster i sosiale medier som får mye oppmerksomhet (skjønt slik oppmerksomhet kan man få fordi man er populær, heller at man blir populær fordi man har mange følgere)

- I noen miljøer gir det sosial status å ha dyre moteriktige vesker, klær, dyr mobiltelefon, sminke osv.

Anonymkode: e0467...86d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får også status gjennom mannen deres, noe som forklarer alle -frue bloggene som eksisterer.

Skrevet

Blant kvinner generelt er det viktig med godt sosialt nettverk og det å være attraktiv. Dette er verken nytt eller overraskende. For menn er det makt, det kan være i form av fysisk styrke eller økonomi f.eks. 

Anonymkode: 4df7a...587

Skrevet

Dei vanlig tinga? Er i 20-år selv, og «alle» veit kven som tjener mest, har størst leilighet, har bil/lappen, lederstilling, reiser mye og har status hobbyer..

Anonymkode: 1cb8b...1e5

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, KGKonto skrev:

De får også status gjennom mannen deres, noe som forklarer alle -frue bloggene som eksisterer.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dei vanlig tinga? Er i 20-år selv, og «alle» veit kven som tjener mest, har størst leilighet, har bil/lappen, lederstilling, reiser mye og har status hobbyer..

Anonymkode: 1cb8b...1e5

Med "UNGE" tenkte jeg mest på kvinner i slutten av tenårene og tidlig i tjueårene, så typisk før man får ektemann, bolig og lederstilling. Mens man fortsatt går på skole.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med "UNGE" tenkte jeg mest på kvinner i slutten av tenårene og tidlig i tjueårene, så typisk før man får ektemann, bolig og lederstilling. Mens man fortsatt går på skole.

Nei da aner jeg ikke. Kvinner lager status ut av det mest utrolige og følger disse slavisk. Jeg har ikke peiling på hva de unge syns er status for tiden. I USA var det en trend hvor de kule spiste vaskemiddel. Så en greie i media nylig om ungdom om drakk Zalo. Så det er en av tingene som gjør ungdom kule. Eneste jeg kommer på i farta

Skrevet

Kropp og utseende tror jeg er nr 1. Definitivt.

Anonymkode: c72e0...d62

• Liker 3
Skrevet

Penger. Mye penger. Gjerne i kombinasjon med rik familie.

Anonymkode: 1317d...63a

• Liker 1
Skrevet

God utdanning, for eksempel: lege eller advokat og utseende gir unge kvinner status

Skrevet
9 minutter siden, Kendall skrev:

God utdanning, for eksempel: lege eller advokat og utseende gir unge kvinner status

Ja, å studere prestisjefag gir plusspong. Det er jo flere jenter som føler de må ta en "flott" utdanning mye for å ha status blant venninnene.

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Sannsynligvis!

De som er velsignet med et godt utseende pleier å ha høy status blant venninnene, mens de som har hatt uflaks i det genetiske lotteriet må arbeidet mer for å få en posisjon i venninneflokken. Livet er urettferdig. Men det er nok sant at utseende er nummer én.

• Liker 5
Skrevet

Her jeg bor er det å være godt i idrett. 

Anonymkode: 87a16...72f

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, KGKonto skrev:

Nei da aner jeg ikke. Kvinner lager status ut av det mest utrolige og følger disse slavisk. Jeg har ikke peiling på hva de unge syns er status for tiden. I USA var det en trend hvor de kule spiste vaskemiddel. Så en greie i media nylig om ungdom om drakk Zalo. Så det er en av tingene som gjør ungdom kule. Eneste jeg kommer på i farta

Nå er du fordomsfull, KGKonto. Norske jenter i slutten av tenårene og tidlig i tjueårene får status av å ... drikke oppvaskmiddel? 

Det gir status blant unge kvinner å ha mange følgere på vloggen. Men det er ikke så mange som vlogger. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er for å få draget på gutta. Status er noe annet.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er du fordomsfull, KGKonto. Norske jenter i slutten av tenårene og tidlig i tjueårene får status av å ... drikke oppvaskmiddel? 

Det gir status blant unge kvinner å ha mange følgere på vloggen. Men det er ikke så mange som vlogger. 

My bad jeg bomma på kjønnet

https://www.nrk.no/ostfold/videoer-avslorer-russ-som-drikker-sape-og-knuser-glass-med-hodet-1.14231395

Skrevet

Antall millimeter med brunkrem på trynet, og antall likes på bloggen...

Anonymkode: 67c3e...c5f

• Liker 1
Skrevet

Kvinner får vel ikke status noe lettere enn menn? Og det er stort sett menn som gir status til kvinner. Jeg synes ikke det er noe status at en mann skal være grunnen til din karriere og gode økonomi. Er de kvinnene da egentlig selvstendige? 
"Jeg fant meg en rik mann og derfor ble jeg selv rik og kan være hjemme og blogge hele tiden og kjøpe de dyreste tingene" ? 
Blir nesten en form for prostitusjon.

Kvinner får status av et over snittet attraktivt ytre. Og skape gode miljøer. 

Anonymkode: 2f7df...64f

Skrevet

Den som har kjæreste med størst penis.

Anonymkode: d416c...7ae

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hvilket miljø man vanker i. På jusstudiet har damene høy status hvis de får karakteren A/ B mens de konkurrerer i fekting/ løping/ skirenn/ og arbeider pro bono for samfunnets svakerestilte, før de feirer helgen med noe godt i glasset i familiehytta på Tjøme/ Hafjell/ Gol med kjærsten og mamma og pappa (også jurister), som de har et veldig godt og nært forhold til.

Anonymkode: ca7e5...440

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er for å få draget på gutta. Status er noe annet.

Det stemmer ikke. Undersøkelser viser at en veltrent kropp gir høyere sosial status og makt fordi det reflekterer innsats, disiplin og kontroll. Man kan heller ikke kjøpe en godt trent kropp, man må jobbe for det.

Jeg fant ikke selve undersøkelsen, men hvis du googler status og kropp så kommer det opp mange artikler som underbygger dette. Feks https://e24.no/jobb/sosiolog-det-er-status-blant-ledere-aa-vaere-veltrent/3475201

Nå handler denne tråden først og fremst om UNGE jenter i tillegg. Er du pen med en bra kropp så kan du til og med leve av det. Ingen følger mindre attraktive, lubne jenter bare fordi de har høy utdaninning eller masse penger. Status i dag blant unge jenter defineres stort sett av hvor populær du er på sosiale medier. Du kan bygge opp en kjendisstatus kun på å være vakker. Og nei, det er ikke bare fordi du er runkemateriale. Jeg tør å vedde på at flesteparten som følger veltrente, vakre damer på instagram er andre jenter.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...