Gå til innhold

Marsvin og vann

Anbefalte innlegg

Gjest Teletubbien
Skrevet

Liker marsvin å bade??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten at jeg vet dette.... så tviler jeg på det.

Bader de i vannskål eller.no eller?

med kanin ble vi alle fall rådet til ikke å bade dem annet enn når man absolutt måtte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg badet marsvinene en sjelden gang i litt lunkent vann. Det er veldig viktig at de har det varmt og trekkfritt til de er tørre, og hvis de bader i vannskålene ville jeg vurdert å bytte til drikkeflaske. Marsvin tåler fuktighet dårlig, og forkjølelse kan fort føre til lungebetennelse. Et forkjøla marsvin bør tas med til dyrlege.

Skrevet

Ikke bad dem.... de holder seg reine selv. De kan svømme og det kan være artig å bade dyr - men ikke gjør det! De får så lett lungebetennelse eller sterke forkjølelser...og en av 50 overlever det :-(

Skrevet

Dem får da ikke så fort lungebetennelse. jeg driver med utstilling og da er det normalt å bade dem inne i mellom. Selv om jeg gjør det sjeldenere en dem fleste...

Men jeg har aldri opplevd at dem blir syke av det.

Men jeg tar visse hensyn når jeg bader. Dem tørkes godt i et varmt rom. Kan bruke hårføner på lav styrke for å tørke dem raskere. Marsvin stammer tross alt fra et sted hvor temperaturen svinger raskt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Dem får da ikke så fort lungebetennelse.

Hvis de først blir forkjølet utvikler forkjølelsen seg ofte til lungebetennelse, i hvert fall, derfor bør man ta med et forkjølet marsvin (snørrete, nyser og er småtufs) til dyrlegen. Og selv om de i utgangspunktet tåler lave temperaturer tåler de ikke fuktige miljøer. Mistet et marsvin i lungebetennelse for mange år siden, men da skyldtes det ikke bading, men at det sto i et for kjølig rom hvor det sikkert ble for fuktig for henne også. De tåler bading helt fint hvis de får tørket seg i et varmt rom. Om de liker det...? hm, tja.

Skrevet

har hatt mange forkjølede marsvin som har surklet i både nese og bryst men har aldri mistet noen. Kjenner også oppdrettere som har marsvin i rom med mindre en 10 varmegrader og dem klarer seg helt fin. Alt avhenger av hva dem er vandt med.

Fuktighet tåler dem dårligere ja. Der er jeg enig. Men dem er ikke så skjøre som folk skal ha det til. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...