Gå til innhold

Hvor mye med andre jevnaldrende barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barn på 1 og 2 år. Ingen av våre venner har fått barn enda og vi kjenner dessverre ingen med jevngamle barn. Ei heller i familien. Vi foreldrene er ikke de mest sosiale og ingen av oss er flinke til å bli kjent med nye mennesker. Vi har de gode gamle vennene vi har hatt de siste 15 årene... 

Vi bor i ett område med flere barn og er hver sommer sammen med andre jevnaldrende barn på lekeplassene. Men det stopper der. Vet ikke om det er normalt og møtes så barna skal være mer sammen allerede? 

Regner med de vil gå på fritidsaktiviteter da de blir eldre. Så de får jo noe der. Men vet med meg selv hvor morsomt det var å være med jevnaldrende da jeg begynte på skolen.  Mine foreldre var veldig sosiale og jeg fikk mye sosial kontakt med barn gjennom oppveksten siden jeg ble født. Alt for mye etter min smak. Men hvor mye innblanding fra foreldre trengs det for at barna skal få vært sosiale med andre barn utenom skole og organisert idrett? 

Vil ikke at vi som foreldre skal legge noen demper for barna. Men hva er det normale? Hvor mye kontakt har barna deres med andre barn? Og hva er alderen på barna? 

Anonymkode: c1155...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de er så små er ikke behovet stort, så ikke stress med det enda. Men, når de begynner i bhg er de jo veldig sosiale der og vil naturlig nok spørre om besøk. Jeg har nå tre barn, to på barneskole og en på ungdomsskolen. 7-åringen går på håndball og fotball og utenom det er hun veldig sosial. Vi har med barn hjem fra SFO og skole jevnlig, og hun blir bedt med hjem jevnlig. Vi bor på bygda, så her er det oftest med besøk hjem rett fra skolen. Mellomste på 12 år ordner alt med besøk selv. Vi bare kjører. Samme med han på 14.

Anonymkode: c1fd4...067

Skrevet

Dette har kommet av seg selv for mine barn, vel å merke etter at vi flytta til et område med mange barn, lekeplasser og få biler (slik at det bare er å slippe dem ut/følge dem ut).

Eldste begynte å få behov for å leke med andre (utenom barnehagen) da hun var 3 år. Da fant hun seg venner på lekeplassen og i nabolaget. Minsten var nærmere 4 år før han fikk behov for å leke med venner uten at søstera var med. Da begynte han å ringe på hos nabobarn for å leke.

Skrevet

Hei du!

Jeg husker jeg var bekymra for det samme når min eldste var liten. Vi er heller ikke så sosiale. Men når barna er 1-2 år, så har de nok med barnehagen. De har et stort behov for å være med foreldrene etter en lang dag/uke der. Og de leker jo gjerne ikke direkte med andre barn på den alderen. Når de blir større, vil de si fra om å få besøke hverandre selv hvis de har lyst, og da går det av seg selv. Og du trenger jo ikke henge med foreldrene for at ungene skal omgås. Nå har min eldste masse venner, så det ble slettes ikke noe problem:) Det ordner seg!

Anonymkode: 0cb2b...619

Skrevet

Om 1-2 år skal de også ønske dra på besøk til eller få besøk av barnehagevenner. ingen stress enda. De har jo hverandre. Tror ikke barna leker så mye med jevnaldrende enda, men heller ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...