AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #1 Skrevet 18. november 2018 Jeg har 2 etternavn. Det siste har jeg egentlig aldri lært meg å like, jeg identifiserer heller ikke meg selv med dette etternavnet. Grunnen til at jeg ikke har fjernet det, er jo at enkelte familiemedlemmer hadde blitt skuffet. Men de trenger vel heller ikke å få vite om at jeg fjerner det? hadde du fjernet et etternavn du ikke klarte å like/identifisere deg med? Anonymkode: 2cc21...1e3
Gjest Krampus Skrevet 18. november 2018 #4 Skrevet 18. november 2018 Det har jeg gjort. Trodde de kom til å bli litt såret, men ingen brød seg egentlig.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #5 Skrevet 18. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 2 etternavn. Det siste har jeg egentlig aldri lært meg å like, jeg identifiserer heller ikke meg selv med dette etternavnet. Grunnen til at jeg ikke har fjernet det, er jo at enkelte familiemedlemmer hadde blitt skuffet. Men de trenger vel heller ikke å få vite om at jeg fjerner det? hadde du fjernet et etternavn du ikke klarte å like/identifisere deg med? Anonymkode: 2cc21...1e3 Søk om å få endret rekkefølgen på etternavnene da. Du bruker jo i all hovedsak bare det siste etternavnet? Da sårer du ingen, men føler deg selv mer fortrolig med etternavnet. Er ikke den løsningen noe du kan leve med, så fjern etternavnet etter søknad til Folkeregisteret. Anonymkode: 10acc...4a3 1
Gjest IommI Skrevet 18. november 2018 #6 Skrevet 18. november 2018 Man kan visst endre det online nå. Du må bestille nye kort, pass, forsikringer et cetera.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #7 Skrevet 18. november 2018 Skal ta bort det siste etternavnet mitt. Må jeg få endret navnet på vitnemålet mitt også da? TS Anonymkode: 2cc21...1e3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #8 Skrevet 18. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ta bort det siste etternavnet mitt. Må jeg få endret navnet på vitnemålet mitt også da? TS Anonymkode: 2cc21...1e3 Vitnemål og attester forblir som de er, pass, bankkort osv. Må du selv få endret. Anonymkode: 10acc...4a3
Raven Emerald Skrevet 18. november 2018 #9 Skrevet 18. november 2018 (endret) Ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Raven Emerald, mod. Endret 18. november 2018 av Raven Emerald
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #10 Skrevet 18. november 2018 Jeg har tatt bort etternavnet mitt og bruker nå tidligere mellomnavnet som etternavn. Vitnemål ol får man ikke forandret, da legger man bare ved navneendringpapirene. Pass, førerkort ,bankkort ol må du bytte. Anonymkode: 55674...510 1
Emmelise Skrevet 18. november 2018 #11 Skrevet 18. november 2018 Da min familie har et tysk etternavn jeg er dødslei av å stave det for Gud og Hvermannsen, så byttet jeg liksågodt til min mormors pikenavn. Nilsen. Det blir pokker meg ikke enklere. Og hennes var det absolutt enkleste jeg fant i hele slekta. Min familie tok det med den største ro. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #12 Skrevet 18. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 2 etternavn. Det siste har jeg egentlig aldri lært meg å like, jeg identifiserer heller ikke meg selv med dette etternavnet. Grunnen til at jeg ikke har fjernet det, er jo at enkelte familiemedlemmer hadde blitt skuffet. Men de trenger vel heller ikke å få vite om at jeg fjerner det? hadde du fjernet et etternavn du ikke klarte å like/identifisere deg med? Anonymkode: 2cc21...1e3 Du har ikke to etternavn. Antakelig mener du et mellomnavn og et etternavn. Eventuelt to etternavn med bindestrek, men da regnes det som ett etternavn. Det går ikke an å ha to såkalte etternavn i Norge. Anonymkode: 6421e...185 1
Millimani Skrevet 19. november 2018 #13 Skrevet 19. november 2018 On 11/18/2018 at 6:18 PM, AnonymBruker said: Jeg har 2 etternavn. Det siste har jeg egentlig aldri lært meg å like, jeg identifiserer heller ikke meg selv med dette etternavnet. Grunnen til at jeg ikke har fjernet det, er jo at enkelte familiemedlemmer hadde blitt skuffet. Men de trenger vel heller ikke å få vite om at jeg fjerner det? hadde du fjernet et etternavn du ikke klarte å like/identifisere deg med? Anonymkode: 2cc21...1e3 On 11/18/2018 at 6:55 PM, AnonymBruker said: Skal ta bort det siste etternavnet mitt. Må jeg få endret navnet på vitnemålet mitt også da? TS Anonymkode: 2cc21...1e3 Jeg fjernet selv og byttet i voksen alder. Av den enkle grunn at jeg ikke likte etternavnene jeg hadde. Du bør jo fortelle familien din at du har bytta etternavn, men er det vanskelig for deg så kan du bare vente til det er innvilga hos skatte-etaten. Du bestemmer helt selv, ingen kan nekte deg å bytte. Om de så synes det er spesielt. En av mine slektninger hadde begge sine foreldres etternavn, akkurat som sine søsken, fram til hun var 18 år. Da fikk hun det for seg å ta bort pappaens etternavn. Jeg vet ikke hvorfor, men ingen sa noe på det. Du trenger ikke endre navn på vitnemål, men som en annen nevner så må du få nytt pass, bankkort og førerkort. I tillegg må du selv melde fra til lege og tannlege, samt organisasjoner du er med i. Sykehus, gulesider, nav o.l. oppdaterer seg jevnlig mot folkeregisteret så der trenger du ikke gjøre noe. Ta vare på navne-endringsattesten. On 11/18/2018 at 8:29 PM, AnonymBruker said: Du har ikke to etternavn. Antakelig mener du et mellomnavn og et etternavn. Eventuelt to etternavn med bindestrek, men da regnes det som ett etternavn. Det går ikke an å ha to såkalte etternavn i Norge. Anonymkode: 6421e...185 Tidene forandrer seg. Jeg hadde også to etternavn på papiret tidligere, det var fra 1980-tallet og så bytta mamma det til to andre på 1990-tallet. Da jeg selv bytta i voksen alder satte jeg beholdt jeg et av de jeg hadde fra forrige navne-endring da som mellomnavn, og satte det nye som siste etternavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå