Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle, 

Jeg trenger litt hjelp! 

Jeg har vært en del av samemantallet i snart ett år. Hele min familie er skamfulle over det samiske i oss, og jeg har valgt å gå bak deres rygg for å ta del i det samiske samfunnet - derfor kan jeg ikke spørre de om hjelp. Jeg tar samtisk språkkurs på nett og nå som jeg begynner å beherske det mest basiske kommer jeg til min neste utfordring. 

Jeg ønsker meg en samedrakt!! Men jeg finner ingen steder hvor jeg kan bestille det eller hvor jeg finner noen som kan sy en til meg eller hvor jeg kan bestille. Vet det er strenge regler rundt hvem som får kjøpe og kanskje det er derfor jeg ikke klarer å google meg frem til svaret. 

Er det noen der ute som vet hvordan jeg kan få meg en? Eller har informasjon om hvordan jeg kan gå frem? 

Jeg holder til i Oslo og jeg ønsker meg en Tanakofte. 

Ser frem til å høre fra dere :-) 

Anonymkode: bd02b...2f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På facebook skal det være en gruppe fra Finnmark hvor du kan legge ut en annonse eller forespørsel.

Materialpakker kan angivelig fåes tak i, men holder til i nord selvsagt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle, 

Jeg trenger litt hjelp! 

Jeg har vært en del av samemantallet i snart ett år. Hele min familie er skamfulle over det samiske i oss, og jeg har valgt å gå bak deres rygg for å ta del i det samiske samfunnet - derfor kan jeg ikke spørre de om hjelp. Jeg tar samtisk språkkurs på nett og nå som jeg begynner å beherske det mest basiske kommer jeg til min neste utfordring. 

Jeg ønsker meg en samedrakt!! Men jeg finner ingen steder hvor jeg kan bestille det eller hvor jeg finner noen som kan sy en til meg eller hvor jeg kan bestille. Vet det er strenge regler rundt hvem som får kjøpe og kanskje det er derfor jeg ikke klarer å google meg frem til svaret. 

Er det noen der ute som vet hvordan jeg kan få meg en? Eller har informasjon om hvordan jeg kan gå frem? 

Ser frem til å høre fra dere 🙂

For det første bør du finne ut hvilket området du har dine samiske gener fra, når det er gjort så kan du begynne å lete etter noen som syr den aktuelle kofta og finne ut om de er villig til å sy den for deg. Vil anbefale deg å finne noen som syr etter mål og ikke bare etter standard størrelser. Btw så heter  det kofte og ikke samedrakt. 

https://www.inkaduodji.no/duodji/kofte?tm=nettbutikk

Anonymkode: d9858...017

Skrevet

Hvor er slekten din fra? For å bære tana kofta må du enten ha slekt fra Tana eller være gift med en fra Tana. 

Det er mange i tana som syr kofte på bestilling. Skjekk ut gruppa kjøp salg samiske kofter på Facebook. 

Og ikke kall det same drakt... det heter kofte. 

Anonymkode: 8c8f0...ec8

• Liker 3
Skrevet

Prøv å spørre på fb-gruppen Samisk hus i Oslo. 

Anonymkode: e3ec7...e3a

Skrevet

Som flere her har påpekt, det heter "kofte." Skriv en annonse i kjøp- og salgsgruppene på facebook eller meld deg inn i gruppen "Gákti/ Gápptie /Gapta/Gåptoe/Gaeptie/ Gáppte/Mááccuh/Mácēh/ Mäccak/Määccaǩ", der kan du spørre andre samer :)

Veldig bra at du ønsker å ta språket tilbake :) 

Anonymkode: ed3bc...25f

Skrevet
På 18.11.2018 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Hei alle, 

Jeg trenger litt hjelp! 

Ser frem til å høre fra dere 🙂

Hvor tar du nettkurs i samisk? Og som same selv er det ganske støtende at du kaller det for samedrakt, og ikke kofte.

Anonymkode: 1f233...4d2

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor tar du nettkurs i samisk? Og som same selv er det ganske støtende at du kaller det for samedrakt, og ikke kofte.

Er ikke sikkert TS visste det da! Er jo langt fra vondt ment...

• Liker 3
Skrevet

Ny ab: Jeg har selv lånt samisk språkkurs på biblioteket her hvor jeg bor, så det er mulig å få tak i. Dessverre kun på gammeldags kassett, men det gikk fint. Er veldig fasinert, selv om det for en sørfra høres vanskelig ut. 

Anonymkode: 086e7...077

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ny ab: Jeg har selv lånt samisk språkkurs på biblioteket her hvor jeg bor, så det er mulig å få tak i. Dessverre kun på gammeldags kassett, men det gikk fint. Er veldig fasinert, selv om det for en sørfra høres vanskelig ut. 

Anonymkode: 086e7...077

Ja, samisk er et veldig vanskelig språk å lære. Det er mange nye ord og bokstaver som vi ikke har i norsk. Men artig at du prøver å lære det!😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...