Gå til innhold

Noen som har gått på AAP eventuelt er uføre som vil dele noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ikke kjede dere med historien min men AAP/uføre er en mulighet. Jeg eier ikke egen bolig men leier. Hvordan fungerer slike ytelse hvis ytelsene ikke strekker til faste utgifter? Hadde inntekten min blitt redusert ned til 66% hadde mesteparten gått til husleie, og studielån haddew spist opp resten. Hadde ikke hatt penger til mat eller strøm/forsikring. Ville jeg blitt tvunget av NAV til å flytte langt ut til distriktet for å få billigere husleie? Jeg har ikke førerkort og jeg har store psykiske problemer som gjør at flytting er noe jeg ikke har psyke til. Jeg har heller ikke familie eller venner som kunne ha hjulpet meg med flytting. Jeg hadde heller ikke hatt råd til å flytte. Føler meg fanget av situasjonen og begynner å bli desperat. Har vært i fullt arbeid i over 25 år men nå føler jeg at jeg er helt tom. Noen dager lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt orker å fortsette. 

Anonymkode: 17305...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligger du under norm, kan du søke supplerende livsopphold. Dette tar kun hensyn til faste utgifter som husleie eller renter på huslån, forsikringer og strøm. Det finnes en øvre grense på hvor høy husleien kan være. Dette er ulikt fra kommune til kommune. Det samme gjelder sats på livsopphold. 

Går du over på aap/ufør, er det lurt å sjekke om pensjonskassen har tilsvarende ytelse, om du tilhører en kasse da. Jeg får en pen sum fra min ved siden av aap og vil få det ved siden av evt gradert ufør som nå er søkt om. 

Anonymkode: c5e71...68d

Skrevet

Sjekk ut om du har noe gjennom jobben, f.eks KLP. Det går også an å søke om bostøtte. Jeg leier også og måtte flytte til en liten hybel da jeg gikk over til AAP. 

Anonymkode: 53731...8a5

Skrevet

Minstesatsen på AAP er litt over 12.tusen men hvis du har jobbet fulltid vil du nok få mer enn det! Studielånet kan du søke om utsettelse på, rentefritt kan det også bli pga. inntekten når den er lav. I tillegg kan du også søke om rentefritak for år du har lite inntekt (dette må gjøres hvert år), bostøtte kan du også få inntil en viss inntektssum (den varierer fra kommune til kommune).

Anonymkode: 2cc54...cd8

Skrevet (endret)

Du får rentefri utsettelse på studielånet når du er på AAP og kan få lånet helt slettet når du ev blir ufør, så det trenger du ikke å tenke på. Dessuten kan du også søke om bostøtte fra Husbanken, kalkulator finner du her: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html :)

Endret av Snop
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Snop said:

Du får rentefri utsettelse på studielånet når du er på AAP og kan få lånet helt slettet når du ev blir ufør, så det trenger du ikke å tenke på. Dessuten kan du også søke om bostøtte fra Husbanken, kalkulator finner du her: https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/index.html :)

Med mindre jeg har fyllt ut feil får jeg null i bostøtte :(

Skrevet

Husk at du får mye mindre skatt. Alt avhenger jo og i om du var i full jobb før du ble syk. 

Anonymkode: 59aad...6c6

Skrevet

Tror du må være sykemeldt i 1 år før du kan søke om Aap,

Anonymkode: 7e94e...bf6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tror du må være sykemeldt i 1 år før du kan søke om Aap,

Anonymkode: 7e94e...bf6

Nei, det må man ikke. Jeg hadde vært arbeidsledig i 8 mnd da jeg fikk aap

Anonymkode: 22705...d61

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det må man ikke. Jeg hadde vært arbeidsledig i 8 mnd da jeg fikk aap

Arbeidsledig og ikke syk? 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, BLOMSTERKVAST said:

Arbeidsledig og ikke syk? 

Ikke sykmeldt, hadde sagt opp jobben

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sykmeldt, hadde sagt opp jobben

Ikke sykemeldt, ikke syk, men aap? 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ikke kjede dere med historien min men AAP/uføre er en mulighet. Jeg eier ikke egen bolig men leier. Hvordan fungerer slike ytelse hvis ytelsene ikke strekker til faste utgifter? Hadde inntekten min blitt redusert ned til 66% hadde mesteparten gått til husleie, og studielån haddew spist opp resten. Hadde ikke hatt penger til mat eller strøm/forsikring. Ville jeg blitt tvunget av NAV til å flytte langt ut til distriktet for å få billigere husleie? Jeg har ikke førerkort og jeg har store psykiske problemer som gjør at flytting er noe jeg ikke har psyke til. Jeg har heller ikke familie eller venner som kunne ha hjulpet meg med flytting. Jeg hadde heller ikke hatt råd til å flytte. Føler meg fanget av situasjonen og begynner å bli desperat. Har vært i fullt arbeid i over 25 år men nå føler jeg at jeg er helt tom. Noen dager lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt orker å fortsette. 

Hvis du har vært i fullt arbeid i 25 år har du vel pensjon og uføreforsikring? ??? Har selv jobbet 15 år, er nå på aap pga en fysisk sykdom. Har utbetalt 98% av tidligere lønn. Har uføreforsikring og midlertidig uførepensjon fra KLP på toppen av aap. 

Anonymkode: 402c3...bb9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har vært i fullt arbeid i 25 år har du vel pensjon og uføreforsikring? ??? Har selv jobbet 15 år, er nå på aap pga en fysisk sykdom. Har utbetalt 98% av tidligere lønn. Har uføreforsikring og midlertidig uførepensjon fra KLP på toppen av aap. 

Ikke alle har eller får uførforsikring. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle har eller får uførforsikring. 

Hvem har noensinne påstått at alle får dette?

Anonymkode: 21d45...ff9

Skrevet

Mister man ikke bostøtte hvis en blir ufør, pga nye inntektsgrenser?

Anonymkode: fbe6d...24a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mister man ikke bostøtte hvis en blir ufør, pga nye inntektsgrenser?

Anonymkode: fbe6d...24a

Jepp, man mister bostøtte, derfor er det veldig kijipt å være ufør i dagens samfunn

Anonymkode: b96a9...156

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har noensinne påstått at alle får dette?

Anonymkode: 21d45...ff9

Se anonym ..bb9. Som snakker som om det er en selvfølge. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se anonym ..bb9. Som snakker som om det er en selvfølge. 

Ja for meg er (var) det en selvfølge å tegne uføreforsikring da jeg startet studier. Finnes det virkelig folk som ikke vurderer det?

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for meg er (var) det en selvfølge å tegne uføreforsikring da jeg startet studier. Finnes det virkelig folk som ikke vurderer det?

De fleste vurderer det sikkert, men ikke alle får det, og om de får det må de betale skyhøy forsikringspremie.

Anonymkode: adf60...18a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...