Gå til innhold

Kattejtstyr, hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal hente hjem en katt om 4 uker. Jeg har kjøpt inn en del utstyr, men er det noe jeg mangler? 

Jag har kjøpt; kattedo, dospade, halsbånd, sele, en leke mus, en ball, en fiske stang, et klorestativ, en kattehule, tre mat skåler og kattesand. 

Maten kjøper jeg dagen før jeg henter katten, da blir det å kjøpe både tørrfôr, våtfor og godbiter. 

Er det noe jeg har glemt? Katten er en hannkatt på 2-3år fra dyrebeskyttelsen. 

Anonymkode: c2f73...7fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En pappeske den kan styre med :)

Anonymkode: 11a73...718

• Liker 2
Skrevet

Vår katt har mat- og vannskåler, kattedo, kattesand, en pappeske med ullpledd i til hule og mat. Får litt godis innimellom og kuler lagd av aluminiumsfolie er det beste han vet å leke med. 

Hadde både leker, hule, klorestativ osv. Ble aldri brukt. Pappesken og hjemlagde kuler var bedre😊 Ga utstyret bort til Dyrebeskyttelsen 

Anonymkode: 4628b...0de

Skrevet

Synes det ser ut som om du er godt forberedt jeg :) Et tips er å kjøpe catnip spray, da blir ofte klorestativet mere attraktivt. Kreds til deg for å adoptere!

Anonymkode: 4093a...c6d

• Liker 1
Skrevet

Reisebur? 

Anonymkode: 9c1a7...4b3

• Liker 2
Skrevet

Pappeske såklart! Det har jeg jo allerede. Burde jeg skjære ut "vinduer" i den, tro? 

Catnip skal jeg absolutt kjøpe, takk for tipset. Vil helst at pus går løs på klosestativet istedenfor møbler :fnise:

Jeg synes det er en selvfølge å adoptere fra dyrebeskyttelsen. Så mange flotte katter som ikke har et hjem, varmer hjertet mitt å kunne hjelpe dem. Dessuten er det faktisk billigere i det langløp mtp kastrering, chip osv. Gleder meg veldig til å få pus hjem altså! 

Noen flere tips der ute tro?? 

TS

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Reisebur? 

Anonymkode: 9c1a7...4b3

Ja, det glemte jeg å skrive at jeg har kjøpt! Det har jeg, heldigvis, hvis ikke hadde jeg jo ikke fått med pus hjem. 

TS

Skrevet

Q tips! Say no more. Min elsker/hater q-tips. 

Skrevet

Noe du har glemt:

Liten klosaks

Utstyr til pelsstell. De fleste katter røyter før/etter vinter, så noe til å fjerne løs pels er bra om du ikke vil ha hår i hele huset🤔

For katt som kan være ute:

Når vår/sommer kommer igjen må du tenke på hvordan unngå flått/lopper. Så kanskje greit å ha kjøpt inn f.eks frontline på forhånd, så slipper du at katten drar med seg ekle kryp hjem.

Anonymkode: 738dc...055

Skrevet

Ser du har kjøpt halsbånd og sele. Er dette noe katten vil bruke? Vår katt nekter å bruke noe av dette, og trenger det ikke heller. For vår del ville det vært bortkastede penger. 

Det er utrolig lite man egentlig trenger. En kattedo er fint å ha (og sand, selvsagt!), samt noe katte kan klore på. Vi har en stolpe som katten bruker. Vi har også kjøpt noen leker (blant annet en variant av denne, men uten motorisert leke. Stor suksess! https://lowenborg.no/butikk/katt/klorebrett-motor-mouse/ ). Ellers klarer vi oss med det vi har: De vanlige dessertskålene våre fungerer som matskåler, en gammel blomsterpotte som vannskål. Hun finner selv ut hvor hun ligger, gjerne inne i instrumentbagen til mannen. 

Hun får dråper mot flått og orm ved behov, og totalsjekk og vaksiner en gang i året. 

Anonymkode: 910a4...0d3

Skrevet

Børste.

Anonymkode: 9d6a5...1b8

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg skal hente hjem en katt om 4 uker. Jeg har kjøpt inn en del utstyr, men er det noe jeg mangler? 

Jag har kjøpt; kattedo, dospade, halsbånd, sele, en leke mus, en ball, en fiske stang, et klorestativ, en kattehule, tre mat skåler og kattesand. 

Maten kjøper jeg dagen før jeg henter katten, da blir det å kjøpe både tørrfôr, våtfor og godbiter. 

Et pledd eller en pute den kan like å ligge på er fint å ha. Men du har kanskje noe allerede som katta vil legge sin elsk på når den kommer :) Du kan vurdere å kjøpe en børste, men hvis ikke pusen er vant til å bli gredd så kan det være litt utfordrende å venne den til det. Aldri si aldri. Til halsbåndet kan det være greit å kjøpe en liten "dings" med en lapp hvor du skriver adresse og telefonnummer. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser du har kjøpt halsbånd og sele. Er dette noe katten vil bruke? Vår katt nekter å bruke noe av dette, og trenger det ikke heller. For vår del ville det vært bortkastede penger. 

Halsbånd gir trygghet! Det forteller omverdenen at katta har et hjem :tommelopp: Det er noe som kan tilvennes. Min katt kom til meg fra en familie som bor litt i utkanten av en liten bygd, og jeg bor i en liten bydel i en mellomstor by. Min katt var overhodet ikke vant til halsbånd da jeg fikk henne, men hun fikk det på seg rett etter at jeg fikk henne og var således vant til det da hun var klar til å slippes ut. Et halsbånd koster lite, og hvis katta sliter det av seg er det ikke verre enn å kjøpe et nytt. 

Skrevet
2 minutter siden, Millimani skrev:

Et pledd eller en pute den kan like å ligge på er fint å ha. Men du har kanskje noe allerede som katta vil legge sin elsk på når den kommer :) Du kan vurdere å kjøpe en børste, men hvis ikke pusen er vant til å bli gredd så kan det være litt utfordrende å venne den til det. Aldri si aldri. Til halsbåndet kan det være greit å kjøpe en liten "dings" med en lapp hvor du skriver adresse og telefonnummer. 

Halsbånd gir trygghet! Det forteller omverdenen at katta har et hjem :tommelopp: Det er noe som kan tilvennes. Min katt kom til meg fra en familie som bor litt i utkanten av en liten bygd, og jeg bor i en liten bydel i en mellomstor by. Min katt var overhodet ikke vant til halsbånd da jeg fikk henne, men hun fikk det på seg rett etter at jeg fikk henne og var således vant til det da hun var klar til å slippes ut. Et halsbånd koster lite, og hvis katta sliter det av seg er det ikke verre enn å kjøpe et nytt. 

Katten vår er chipet, det tror jeg er helt vanlig at katter blir før de blir adoptert bort fra Dyrebeskyttelsen. 

Katten vår har fin pels, ser sunn og frisk ut og holder seg stort sett i nabolaget, hvor vi kjenner hverandres dyr. Å tvinge på henne et halsbånd, som i tillegg til at hun hater det, kan sette seg fast, selv om de skal være «selvutløselige», ser jeg på som unødvendig. 

• Liker 1
Skrevet

En liten tannbørste hvis katten har litt dårlige tenner. :)  Jeg bruker en slik en:

fz_229_23823.jpg?lm=1527856308000

Anonymkode: 9d6a5...1b8

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten vår er chipet, det tror jeg er helt vanlig at katter blir før de blir adoptert bort fra Dyrebeskyttelsen. 

Katten vår har fin pels, ser sunn og frisk ut og holder seg stort sett i nabolaget, hvor vi kjenner hverandres dyr. Å tvinge på henne et halsbånd, som i tillegg til at hun hater det, kan sette seg fast, selv om de skal være «selvutløselige», ser jeg på som unødvendig. 

Dette!

Anonymkode: ed003...207

• Liker 2
Skrevet

Klosaks, børste og tannbørste og ting til flått er notert! 

Frontline, hva er det og hvor får jeg kjøpt det? 

Jeg er ikke ute etter å starte en diskusjon rundt halsbånd. 

Katten er allerede chippet når jeg henter den, men jeg har likevel kjøpt halsbånd, samt en sånn greie hvor det står adressen min navnet mitt og nr mitt om katten skulle forvillet seg bort. MEN dersom katten hater båndet som pesten, skal den selvsagt få slippe. Halsbåndet jeg har kjøpt tåler forøvrig 1kg før det løsner. 

Eneste grunnen til at jeg har kjøpt sele er av den grunn at vi da kan gå rundt i nabolaget de 6 ukene han skal være inne, slik at han blir litt kjent i nabolaget før han slipper ut. Men igjen, dersom han hater det som pesten, skal han selvsagt få slippe dette også. 

TS

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Nmtt skrev:

Q tips! Say no more. Min elsker/hater q-tips. 

😅 det gjør min også!! 

Skrevet

Min min har vannfotene ,matskål, reisebur, pledd, iq leke til å ha mat i, repsebur og korg på trappa! 

Utenom de bruker vi de vi finner i huset!:) 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har glemt skrustikke du fester katten i før du prøver å sette på halsbånd/sele😄

Skrevet

Spør Dyrebeskyttelsen om han har noen favorittleker eller favoritt-ting! :)  
Alle som har vært her i fosterhjem har fått med seg favorittleken til nytt hjem også :) 
Noen liker heller ikke huler, pappesker eller lignende, noen vil sove på gulv, noen i sofa/seng, andre i høyden! 
Om den har vært i fosterhjem eller på kattehus vil dem enkelt kunne fortelle litt mer om hva akkurat den pusen liker :) 

Ang catnip så er det absolutt ikke alle katter som liker det. Sprayer jeg catnip på klorestativet så holder han ene minst halvmeter avstand i mange timer... Får han leker med catnip så brekker han seg. Den andre kunne ikke brydd seg mindre, catnip er helt uinteressant, og sistemann blir spinnvill. Det eneste jeg kan bruke som funker på alle tre er Valerian spray, er litt samme greia, lekespray som gjør dem spinnvill! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...