Gå til innhold

Male stua - tips??!?!?!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal male stua nå i vår og trenger så sårt noen gode råd fra dere erfarne opppussere.

Bl. annet:

-hvordan bestemmer jeg fargen på beste måte? Hva bør jeg ta hensyn til? Vil ha det lyst og lekkert, men det er enkelte ting som må passe sammen....

-Har lakket brystpanel med grønn malestrie over, og skal male begge deler. Hvilken maling er best på det grønne, og hva bør jeg bruke på panelet? Skal jeg ha samme glansgrad på disse to materialene?

-Må jeg bruke kvistlakk om jeg har oljebasert grunning?

-Hvilken maling bør jeg velge???

-Har trehvittl i vinduskarmer og på lister, og vil male dette også. Blir det best å ha det helt hvitt, eller bør jeg ha det i samme farge som resten av rommet?

-Og hva med mine trevhvite dører?? Bør jeg kanskje male dem også?

-Hva bør jeg egentlig male først? og hva sist?

-Skal fjerne brede "vindusbrett" med dimbare lysrør under, og har planlagt å få gardinstenger til panellengder istedet. Skal ha dimbare spotter i taket istedet. Noen bra anbefalinger?? Noe som bør unngås. Skal for alle del ikke ha noe som durer...

Jeg høres vel ut som jeg er totalt uvitende, men har selvsagt noen tanker om dette. Ville bare høre andres synspunkter på disse punktene.

Jeg blir veldig glad om noen gidder å svare, og kanskje har noen gode råd som jeg ikke har spurt om også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Anbefaler deg og male panel og tapet i samme farve. panel steler faktisk mye romfølelse. På vegg kan du male med vannbasert. panel olebasert. Lurt å bruke kvistlakk ja.

offhwithe til karmer og lister. mal de først. Sparer deg for mye taping.

Møbler gjør resten av rommet. du kan eks finne pledd, duker og puter i samme nyanse som vegger.

eg fant gardiner med samme lyse farve som vegger.

Lyse veggger/gardiner "løfter rommet og det vil virke større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg malte faktisk noen flotte blomsterpotter i samme maling som veggfarven. Lakkerte de etterpå.

Slik får jeg farver til å gå igjen.

teppet vi køpte under salong finner du også den samme farve i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder karmer og lister syns jeg godt man kan bruke hvit i stedet for offwhite også.. det gir ofte en fin kontrast hvis man f.eks har vegger i grått, lattefarge eller annen beige. Dessuten ser det veldig rent ut.

Når det gjelder å velge farge til veggene er det jo mye å ta hensyn til..er det et stort rom?er det et lyst rom?hva slags møbler har du/hvilken stil?

Hva liker du selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ville malt vindusposter, lister og dører helt hvitt. Panelet ville jeg også malt helt hvitt. Til dette ville jeg brukt Lady oljemaling blankhet 40. Veggene ville jeg malt helt lyse (grå, beige el annen lys farge) med blankhet 07. Spotter har jeg ikke peiling på. Grunn og mal lister før du setter de opp, men de må likevel males en siste gang for å dekke over skruer og spikerslag. Mal veggene før listee settes opp. Bruk kvistlakk på lister og dører før du grunner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis panelet er i blank lakk, kan det være vanskelig å få malingen til å henge ordentlig (blir lett sprekker når den tørker). Panelet bør derfor pusses først.

I forhold til farge ville jeg gått og hentet en del prøver hos fargehandel og brukt litt tid på å bestemme fargen. Enkelte lyse farger kan virke grå/skitne mot hvite lister og karmer.

Lykke til med oppussing i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bride to be

Vær obs på at oljemaling og vannbasert maling vil gi forskjellige fargenyanser selv om fargekoden er den samme. Har noe med typen base de er blandet i/av...

Kanskje det er like greit med to forskjellige farger? F.eks brystpanel + lister i en farge og resten av veggen i en annen (har ikke lest de andre innleggene så nøye, beklager hvis noen før meg har tipset om akkurat det samme...)

Lykke til ihvertfall, blir sikkert fint! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vær obs på at oljemaling og vannbasert maling vil gi forskjellige fargenyanser selv om fargekoden er den samme. Har noe med typen base de er blandet i/av...

Kanskje det er like greit med to forskjellige farger? F.eks brystpanel + lister i en farge og resten av veggen i en annen (har ikke lest de andre innleggene så nøye, beklager hvis noen før meg har tipset om akkurat det samme...)

Lykke til ihvertfall, blir sikkert fint! :-)

Du skal ha temmelig stor stue med todelt farve. Den blir noe trykt sammen(lavere) og den blir forminsket. Så er det litt ut med todelt da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for gode tips!! Jeg studerer dem med omhu. Har ei lita stue, og vil at den skal bli så lys og lett som mulig, med god romfølelse. Kom gjerne med flere innspill...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

En annen ting som er lurt å tenke på i valg av farger er i hvilken retning stuen er vendt (nord, sør etc), og antall og størrelse på vinduene. Dagslys har utrolig stor innvirkning på fargene du velger på veggene, så det er viktig å vlege riktig for å få et maksimalt utbytte! Kalde farger vil reflektere et kaldt lys, mens varme farger gir et lunere inntrykk. Glansgraden på malingen avgjør også hvordan lyset blir reflektert inn i rommet.

Holder selv på å male gammel panel peisestua og har valgt halvblank oljemaling i en veldig lys blekgrønn farge. I utgangspkt er fargen kald og gjør at rommet blir større, men det sørvendte vinduet med farget blyglass demper det kalde inntrykket. Jeg ville ikke valgt samme farge til et nordvendt rom siden det ville blitt veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...