Gå til innhold

Hvordan få mer alkohol i hjemmelaget vin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt vinkit som man lager hjemme. Jeg bommet på vannmengden og vinen ble mye mer utvannet enn den skulle. Vet at europris selger gjær (turbogjær) Noen som vet om jeg kan tilsette sukker og gjær på beholderen for at gjæringen starter opp? Evt eplejuice og gjær så smaken ikke blir borte. (Er eplevin) kjedelig om mange liter vin blir ødelagt for at jeg har bommet så veldig.

Hvor mye skal jeg evt. bruke? 

Anonymkode: 64aca...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du opplyser hvor mye som etter oppskrifta skulle vært brukt, samt hvor mye du faktisk brukte av hver ingrediens, kan jeg prøve å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt i råstoffet (eple), 4 kg sukker og gjær som var med i pakken. Den gjæret i mange dager som den skulle også skulle det tilsettes en kg sukker til med 6 dl vann og her gjorde jeg jo feilen i å tilsette 6 liter. Er det mulig??? Da stoppet hele gjæringsprosessen og alkoholprosenten stupte og jeg smakte på den og den smakte utvannet...Håper jeg kan redde det opp igjen med gjær og sukker/saft eller juice. Kjedelig å ha ødelagt mange liter vin. Takker så mye for hjelpen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også i 19 liter vann fra start.  Råstoffet med eple utgjorde 1 liter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt vinkit som man lager hjemme. Jeg bommet på vannmengden og vinen ble mye mer utvannet enn den skulle. Vet at europris selger gjær (turbogjær) Noen som vet om jeg kan tilsette sukker og gjær på beholderen for at gjæringen starter opp? Evt eplejuice og gjær så smaken ikke blir borte. (Er eplevin) kjedelig om mange liter vin blir ødelagt for at jeg har bommet så veldig.

Hvor mye skal jeg evt. bruke? 

Lager du ikke vin for å drikke noe som er godt? Du har ødelagt vinen ved å ha i for mye vann. Resultatet er at den må kastes, såfremt du ikke har kjøpt vin for utelukkende å bli full. Da kan du tvinge det i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vinen har jeg laget før og den er god, synes jeg da. Det var jo derfor jeg lurte på om den kunne reddes med eplejuice og gjær, siden det er en eplevin. Men om den er ødelagt er det sånn det er. Ville bare spørre om noen viste en måte å ordne feilen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilsetter du 1,3 kg sukker og en pose velegna gjær, vil du muligens få gjæringa igang igjen. Men det er ikke enkelt å få til. Dessuten vil dette bli noe tynt skvip med lite eplesmak, er jeg redd. Det eneste som kan redde smaken, er eplekonsentrat. Men går det an å få tak i det? Jeg har ikke sett det.
Livet er for kort til å tvinge i seg vassen eplevin. Prøv heller på nytt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La den gjære lenger.

Anonymkode: b67e2...37f

Ja, det er det jeg ønsker å få til. Når jeg tok i for mye vann stanset gjæringen opp. Vet ikke hvordan jeg kan få den i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke bare vil slå det ut og starte på nytt, da? Jeg hadde ikke orket å bruke tid på å redde noe uten å vite at det blir bra. Det å tilsette ekstra gjær og sukker vil bare få opp prosenten, men ikke gjøre noe positivt for smaken. Du får bare mer usmak av gjær i den allerede for tynne vinen. Eplejuice er jeg usikker på, ofte kan slikt inneholde konserveringsmidler eller gjærstopp som gjør at den dreper gjæren (ellers kunne man risikert at den begynte å gjære i kartongen). Jeg vet heller ikke om juicen er konsentrert nok til å kunne brukes når du har såpass for mye vann i.

Jeg er ingen vinekspert, men ville ikke brukt "turbogjær". Den er mer tiltenkt de som.. *host* ....skal på ferie til utlandet hvor det er lov å destillere sprit, og hvor smaken på satsen likevel ikke har en betydning. Den gjærer fort og klarer høy prosent, man lager dårlig smak. Bruk isåfall en gjær beregnet på vin. Men dersom du skal prøve å redde den så er det egentlig ikke sikkert at du vil trenge mer gjær. Den tar seg kanskje opp igjen når den får ny næring.

Anonymkode: cfe9d...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at du ikke har drept gjæren ved å tilsette mer vann. 

Du kan redde vinen på flere måter. Det ene er å søte den opp med honning til en sødme som lar seg gjære ut til alkohol. Da her du laget eple-mjød. 

Du kan kjøpe mer konsentrat og tilsette den mengden som skal til for å lage en større mengde vin av den typen du opprinnelig skulle ha. 

Du kan lage en gjærkultur med å bruke gjærsoppen som har lagt seg i bunnen av karet. Da får du litt fart i sakene. Den har sikkert bare tatt seg en hvil. Husk å desinfisere utstyret du skal bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frekvens skrev:

Jeg kan garantere deg at du ikke har drept gjæren ved å tilsette mer vann. 

Du kan redde vinen på flere måter. Det ene er å søte den opp med honning til en sødme som lar seg gjære ut til alkohol. Da her du laget eple-mjød. 

Du kan kjøpe mer konsentrat og tilsette den mengden som skal til for å lage en større mengde vin av den typen du opprinnelig skulle ha. 

Du kan lage en gjærkultur med å bruke gjærsoppen som har lagt seg i bunnen av karet. Da får du litt fart i sakene. Den har sikkert bare tatt seg en hvil. Husk å desinfisere utstyret du skal bruke. 

Kan jeg bruke sukker eller bør det være honning og evt hvor mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg bruke sukker eller bør det være honning og evt hvor mye? 

Det som gjærer aller lettest, er druesukker (glukose). Billigst fås det i bryggebutikker under navnet dekstrose, men prisen er mange ganger så høg som sukker.
Honning består av invertsukker (blanding av glukose og fruktose (fruktsukker)). Det gjærer også bra, og (eller men?) har en karakteristisk aroma som blir med over i vinen/mjøden. Men er jo svært dyr, da.
Vanlig sukker består av en kjemisk forbindelse mellom glukose og fruktose, og gjærcellene må først spalte forbindelsen før de kan begynne å benytte sukkeret. Derfor er sukker tregt å få til å gjære.
Du kan bruke omlag like mye enten du bruker dekstrose, honning eller sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilsett 1 kg sukker og rist godt. Når det har gjæret ut, tilsetter du smaksstoff etter ønske.

Anonymkode: cbc97...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vox_populi skrev:

Det som gjærer aller lettest, er druesukker (glukose). Billigst fås det i bryggebutikker under navnet dekstrose, men prisen er mange ganger så høg som sukker.
Honning består av invertsukker (blanding av glukose og fruktose (fruktsukker)). Det gjærer også bra, og (eller men?) har en karakteristisk aroma som blir med over i vinen/mjøden. Men er jo svært dyr, da.
Vanlig sukker består av en kjemisk forbindelse mellom glukose og fruktose, og gjærcellene må først spalte forbindelsen før de kan begynne å benytte sukkeret. Derfor er sukker tregt å få til å gjære.
Du kan bruke omlag like mye enten du bruker dekstrose, honning eller sukker.

Honning er ikke så voldsomt dyrt nu. Spesielt blomsterhonning er billig og full av smak. Kombinasjonen av eple og honning er heller ikke dum. 

Tilsetter du honning eller mer konsentrat så har du i alle fall smak i vinen. For mye hvitt sukker så er det mer som sats å regne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, frekvens skrev:

Honning er ikke så voldsomt dyrt nu. Spesielt blomsterhonning er billig og full av smak. Kombinasjonen av eple og honning er heller ikke dum. 
Tilsetter du honning eller mer konsentrat så har du i alle fall smak i vinen. For mye hvitt sukker så er det mer som sats å regne. 

Enig.

Etter det jeg kan se, vil 1,3 kg sukker koste 25 kr og druesukker 60 kr, mens 1,3 kg blomsterhonning fant jeg til 215 kr. Fruktpureer jeg fant, var fra aprikospure til 140 pr. kg til bringebærpure til 250 (Eplepure fant jeg ikke hos Bryggselv).
Det ser altså ut til at uansett om en velger 1,3 kg (drue)sukker og 1 kg fruktpure, eller bare 1,3 kg blomster honning, havner en på ca. prisen til et nytt vinsett. 
Heller enn å eksperimentere med en dunk med uviss smak til slutt (og som en ikke engang er sikker på at en får til å gjære), ville jeg kjøpt nytt sett som en er nærmest garantert å lykkes med (om en følger oppskrifta og desinfiserer nøye), og slått ut den ødelagte vinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...