Thyra Skrevet 18. november 2018 #1 Skrevet 18. november 2018 (endret) Når jeg ser enkelte filmer og serier hvor handlingen finner sted i julen, ser jeg ofte at de "kun" har juletre. Ikke julestjerne, juleblomster, juleduker, julegardiner og masse julenips hist og pist. Er det å pynte "over alt" en typisk norsk greie? Til gjengjeld er ofte juletrærne litt mer overdådige enn de man ser i de fleste norske hjem. Endret 18. november 2018 av Thyra
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #2 Skrevet 18. november 2018 Film er fake, det er pkt. 1 her. Folk har ulike tradisjoner, det er pkt. 2. Hva er det du lurer på? Anonymkode: 3810e...603 2
Thyra Skrevet 18. november 2018 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Film er fake, det er pkt. 1 her. Folk har ulike tradisjoner, det er pkt. 2. Hva er det du lurer på? Anonymkode: 3810e...603 Hva jeg lurer på? Om det er kulturforskjeller når det kommer til julepynt. Om juleduker på alle bord og benker, julegardiner, nisser, engler, reinsdyr, glitter og girlandere over alt er en typisk norsk greie. Ja, film er fake. Men ofte er det vel slik at de heller overdriver enn underdriver på film? Hvis det er vanlig med mye julenips i USA, f.eks. er det vel rart det ikke gjenspeiles i film og serier?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #4 Skrevet 18. november 2018 Det er ofte utebelysning, tre, gaver, kalkun, nisse, reinsdyr, og stygge julegensere. Anonymkode: 81bf0...30d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #5 Skrevet 18. november 2018 Og lysende svære figurer ute, og krans på døra. Anonymkode: 81bf0...30d
Thyra Skrevet 18. november 2018 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og lysende svære figurer ute, og krans på døra. Anonymkode: 81bf0...30d Ja, de har gjerne mye glorete lyspynt utendørs. Spesielt i de amerikanske filmene.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #7 Skrevet 18. november 2018 Det tror jeg ikke er noen typisk norsk med julepynt av alle slag inne. Bodde hos noen tyskere en gang, der var det masse julepynt inne. Svenskene og danskene har også det. Og så vidt jeg har sett på foto fra mine amerikanske slektninger så har også de en del julenips inne..... Anonymkode: 97de7...783
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #8 Skrevet 18. november 2018 Hos mine amerikanske slektninger og venner er det pyntet mye med girlandere og kristtorn, i tillegg til juletre innendørs, men lite lys, nisser, juleduker, julegardiner osv som er vanlig hos oss Til gjengjeld pynter de mye utendørs. Anonymkode: e1a0b...719 1
Brunello Skrevet 18. november 2018 #9 Skrevet 18. november 2018 (endret) 1 time siden, Thyra skrev: Hva jeg lurer på? Om det er kulturforskjeller når det kommer til julepynt. Om juleduker på alle bord og benker, julegardiner, nisser, engler, reinsdyr, glitter og girlandere over alt er en typisk norsk greie. Ja, film er fake. Men ofte er det vel slik at de heller overdriver enn underdriver på film? Hvis det er vanlig med mye julenips i USA, f.eks. er det vel rart det ikke gjenspeiles i film og serier? Det er vel ganske store kulturforskjeller i Norge også. Vi har en del julepynt, men juleduker på bordene blir det aldri. Og skulle det klikke for kona med et juleservise, ville det umiddelbart ha blitt gitt til første og beste loppemarked. Endret 18. november 2018 av Brunello Feilskrift 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå