Gå til innhold

Kan ikke få psykisk hjelp fordi jeg ikke kan få jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Har hørt av fastlege at de ikke ønsker å sette en diagnose på at jeg har depresjon (noe jeg har slitt med i flere år), eller gi meg videre hjelp til det, fordi om en potensiell arbeidsgiver finner ut av dette så kan de nekte å gi meg jobb på sånne grunnlag. Lurte bare på om det faktisk ligger noen sannhet i det? Kjenner mange med depresjon som har jobb, selv om de er diagnosert. 

(Har ikke noe ønske om sykemelding eller noe sånt for er en arbeidsledig student uansett, vil mest ha psykologisk hjelp som får meg på beina igjen.)

Anonymkode: cb0da...f42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite om sykdom, hverken psykisk eller fysisk. Det er bare tull av legen din. 

Anonymkode: 6955a...a6c

• Liker 7
Skrevet

For noe sprøyt! Blir helt sjokkert over at det er mulig at en lege lirer av seg så mye idiotisk. Arbeidsgiver har ikke krav på å vite noe som helst om din fysiske eller psykiske helse! Jeg har flere diagnoser, fysisk og psykisk, har ingen problemer med å få meg jobb, og ingen av mine arbeidsgivere vet om at jeg har noen diagnoser med mindre jeg velger å dele det selv. Bytt fastlege slik at du kan få behandling fremfor å gå rundt med dette alene. Jeg ventet selv alt for lenge, og det endte bare med at problemet mitt bare vokste seg verre og verre fremfor å ta det mens det fremdeles var overkommelig.

Anonymkode: 7d6fc...002

Skrevet

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvilke sykdommer du har (hatt). Arbeidsgiver har ikke lov å spør om slikt på f.eks jobbintervju heller. Dog kan man ikke jobbe som politi, fengselsbetjent eller soldat hvis man har (hatt) en psykisk lidelse. Tror det også gjelder for pilot og flygeleder. Men ellers kan man jobbe som hva man vil. 

Anonymkode: 09d4c...088

• Liker 3
Skrevet

En potensiell arbeidsgiver har ikke noen rettigheter på å vite om din helse. For en tåpelig lege du har.

Det er veldig få stillinger man ikke kan få ved psykisk sykdom, eller som krever en helseattest på psykisk helse. Men da vet man jo dette på forhånd. 

Anonymkode: 7ac47...c26

Skrevet

Enten så har du misforstått veldig, eller så har du en elendig lege og burde bytte. 

Skrevet

For å spørre om noe jeg lurer på i samme tråden.. Kan et barn som får diagnose få problemer med livsforsikring i fremtiden?

Anonymkode: a2f5d...f9a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å spørre om noe jeg lurer på i samme tråden.. Kan et barn som får diagnose få problemer med livsforsikring i fremtiden?

Anonymkode: a2f5d...f9a

Lag din egen tråd du😊

Anonymkode: 8f65b...848

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...