Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!!

Jeg om min tilkomne lurer veldig på å kjøpe oss vårt eget hus. Vi har begge levd på leiemarkedet i snart 9 år og til høsten skal min søster flytte til oss av ulike grunner... Da blir leiligheten som vi leier for liten. Leiemarkedet krever fort 6000 kr mnd for at vi skal kunne leie oss et greit hus, og vi kan ikke godta hva som helst siden vi nå blir en liten "familie"...

Min tilkomne har fast jobb fra juli, 100 %. Jeg er litt usikker...Har jobbet 90 % vikar som lærer siste tiden, men er ikke garantert noen fast jobb til høsten selv om det sannsynligvis vil bli nok av vikariater til meg. Altså litt usikker inntekt, men vi er begge av den oppfatning at har vi ikke jobb så må vi finne oss en jobb :P

Hva med at foreldrene til en av oss stiller seg som kausjonister?? Hvordan fungerer dette?? Stiller de seg da på hele beløpet eller bare en del av det?? Hvilke krav har dette til oss og eventuelt til kausjonister, sett bort fra evnen til å betale :wink:

Hvordan bør vi gå fram for å klare å gjennomføre dette?? Selv er vi ikke redde for økonomien, men ser jo at det er litt mer ansvar å eie enn å leie. Men også en del mer frihet tenker jeg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi kjøpte eget hadde vi foreldre som kausjonister på deler av lånet vårt. Mener å huske at renten blir noe høyere på den delen av lånet som vi hadde kausjonister på. Kravet ift kausjonister er at de har noe banken kan ta pant i. Altså noe de kan stille som sikkerhet på vegne av deg. Hos oss satte mine foreldre leiligheten som sikkerhet. Den delen av lånet vi ikke hadde kausjonist på hadde huset vi kjøpte som sikkerhet.

Etter noen år tok vi ny takts på lei og refinansierte lånet. Da slapp mor og far å kausjonere mer.

Lån er innviklet sak. Jeg ville nok tatt meg en runde til bankene og hørt hva de kan gjøre for deg. Hør på priser og sammenlign og ikke glem at de kan jenke seg mye om du bare har den infoen du trenger.

Skrevet

Hvis man fullfinansierer, er det vanlig at foreldre kausjonerer for 20% av lånebeløpet. Evt. kan de kausjonere for 40% om de har mulighet til det. Kausjon gir banken sikkerhet a la egenkapital, og gir dere ikke bare større mulighet til å få lån, men bedre rente enn om dere fullfinansierer uten kausjon.Hele lånebeløpte er det vel få som stiller opp som kausjonister for.

Begge våre foreldrepar kausjonerte med 20% hver da vi kjøpte bolig for første gang. Nå var lånemarkedet på vår side, slik at etter oppussing og 1 år etter kjøp, fikk vi så god takst at kausjonistene kunne fritas for ansvaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...