Gå til innhold

Er en del av en familie der det eneste som betyr noe er sang og musikk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min manns familie er det sang og musikk som er det viktigste og det mest riktige å holde på med. Min svigermor er på hver konsert eller lignende hennes datter som er sangpedagog deltar på, det samme med barnebarn som har samme interesser. Det er utrolig provoserende!

hun har i alt 10 barnebarn der 2 av 10 har denne interessen, mens resterende driver med fotball, håndball, svømming og løping. Flere av disse er gode i sin idrett men hun har ALDRI tid eller interesse for å komme å se disse utføre sin idrett...

Når hun kommuniserer med barnebarna er det alltid spørsmål om de ikke skal synge eller spille et instrument, gjerne med en sånn tone som at det er det eneste riktige å holde på med.

Jeg blir lei meg på mine barns vegne for de merker forskjellsbehandlingen og lurer på hvorfor farmor og farfar aldri kommer å ser på når de er med på svømmestevne eller fotballkamper...

Anonymkode: 73676...e9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har to valg; ta det opp med svigermor eller forklare barna dine at svigermor simpelthen ikke interesserer seg for fotball/ svømming eller what not...

Anonymkode: cb698...0f9

• Liker 9
Skrevet

Syns ærligtalt du forventer ALT for mye av besteforeldre. Aldri hørt om noen som helst som har forventet at besteforeldre skal delta på idrettsstevner og forbanna fotballkamper. Vær glad de interesser seg litt for hva barnabarna driver med, fremfor å surmule for at svømmestevner og fotballkamper ble vel kjedelig kost for dem. 

Anonymkode: 3550b...996

• Liker 15
Skrevet

Så bra hun interesserer seg for musikk og ikke disse neandertaleridrettene som det ser ut som alle må holde på med i dag! 

Anonymkode: 1aa60...012

• Liker 10
Skrevet

Så lenge det ikke er korpsmusikk, synes jeg det er greitt

Anonymkode: 92f0a...85c

Gjest BearMama
Skrevet

Med så mange barnebarn så synes jeg ikke det er så rart at de ikke interesserer seg så mye for fotballkamper etc. Det er ofte å stå ute i bråk, drittvær og med mindre det er din egen unge; ikke verdt det*beromatungenminikkeblirfotbalfrelst🙏🙏🙏

Det er annerledes å sitte å høre på vakker musikk, spesielt for den eldre generasjonen. 

Så lenge de ellers er gode, snille og oppmerksomme mot barnebarna og ikke forskjellsbehandler dem når det kommer til haver og kjærlighet når de er sammen så ser jeg ikke problemet. 

Jeg hadde aldri forventet at besteforeldre skulle vært med på sportslige fritidsaktiviteter og det er sjeldent jeg kan huske at besteforeldre deltok på sånt da jeg vokste opp.

Skrevet

Jeg skjønner at dette kan oppleves sårt. Tenker kanskje det beste er å prøve å snakke med svigerforeldrene om det, på en ikke-anklagende måte.

Jeg har både vokst opp med en bestemor som favoriserte enkelte interesser, og jeg merker at foreldre og svigerforeldre ønsker seg bestemte personlighetstrekk og interesser hos barnebarna. Om ikke annet, får det meg til å være veldig nøye på å ikke gjøre det samme. Jeg er bevisst på at jeg viser interesse for og gleder meg over barnet mitt og nevøer og nieser akkurat som de er.

Det er ikke sikkert det er mulig å få besteforeldrene til å interessere seg for sport eller andre aktiviteter, men kanskje det er mulig å få dem bevisst på at de ikke skal gi barnebarna inntrykk av at de liker de musikkinteresserte av dem best?

Anonymkode: b05af...87e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, BearMama skrev:

Med så mange barnebarn så synes jeg ikke det er så rart at de ikke interesserer seg så mye for fotballkamper etc. Det er ofte å stå ute i bråk, drittvær og med mindre det er din egen unge; ikke verdt det*beromatungenminikkeblirfotbalfrelst🙏🙏🙏

Det er annerledes å sitte å høre på vakker musikk, spesielt for den eldre generasjonen. 

Så lenge de ellers er gode, snille og oppmerksomme mot barnebarna og ikke forskjellsbehandler dem når det kommer til haver og kjærlighet når de er sammen så ser jeg ikke problemet. 

Jeg hadde aldri forventet at besteforeldre skulle vært med på sportslige fritidsaktiviteter og det er sjeldent jeg kan huske at besteforeldre deltok på sånt da jeg vokste opp.

Det er greit det at de ikke møter opp av på alt av fritidsaktiviteter som barnebarna har. Men, om de først skal møte opp, så bør de vel prøve å fordele seg litt på flere enn bare de to som holder på med musikk?

Anonymkode: 49ef9...fc2

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit det at de ikke møter opp av på alt av fritidsaktiviteter som barnebarna har. Men, om de først skal møte opp, så bør de vel prøve å fordele seg litt på flere enn bare de to som holder på med musikk?

Anonymkode: 49ef9...fc2

Jeg ber til gudene om at min sønn ikke vil like fotball. Det er dørgende kjedelig og dritt å stå ute i regn og kulde. Jeg ville forstått hvorfor besteforeldre ikke orker det. Jeg MÅ fordi det er min sønn. Så jeg hadde stått der. Heiet, hoiet og vært fotballmamma  for sønnen min selv om hvert bein ikke kan fordra fotball. Det er ikke noe jeg forventer at besteforeldrene skal delta i.

Om man forklarer barna at det er slitsomt å stå blandt heiende i guffent vær og med foreldre som tror de oppfostrer neste Ronaldo og tar helt av, så tror jeg ungene vil forstå at det ikke er barnebarnet i seg selv som er mer interessant, men at hobbyen til det barnet er mer passende for gamle besteforeldre som ikke orker masse sårt og leven.

Endret av BearMama
Skrevet (endret)
4 timer siden, BearMama skrev:

Jeg ber til gudene om at min sønn ikke vil like fotball. Det er dørgende kjedelig og dritt å stå ute i regn og kulde. Jeg ville forstått hvorfor besteforeldre ikke orker det. Jeg MÅ fordi det er min sønn. Så jeg hadde stått der. Heiet, hoiet og vært fotballmamma  for sønnen min selv om hvert bein ikke kan fordra fotball. Det er ikke noe jeg forventer at besteforeldrene skal delta i.

Om man forklarer barna at det er slitsomt å stå blandt heiende i guffent vær og med foreldre som tror de oppfostrer neste Ronaldo og tar helt av, så tror jeg ungene vil forstå at det ikke er barnebarnet i seg selv som er mer interessant, men at hobbyen til det barnet er mer passende for gamle besteforeldre som ikke orker masse sårt og leven.

Å se på barneidrett har ingen ting med om du er interessert i idrett eller ikke å gjøre. Det har med å følge opp barna sine. Og jeg vil tro alle er enige om at det er feil å vare følge opp et  eller noen av barna sine. Det samme gjelder barnebarn.

Endret av Brunello
Feil
Skrevet

Jeg forstår godt at det oppleves som sårt at besteforeldrene kun viser interesse for de som driver av musikk. Jeg skjønner at det er det besteforeldrene interesserer seg for, men det er faktisk ikke greit å kun komme å se på disse som holder på med musikken. Siden de først har valgt å bli med på dette, bør de faktisk en gang i blandt komme å se på de andre barnebarna også. Enten alle eller ingen mener jeg er rett.

Anonymkode: 94612...dec

• Liker 1
Gjest BearMama
Skrevet
17 minutter siden, Brunello skrev:

Å se på barneidrett har ingen ting med om du er interessert i idrett eller ikke å gjøre. Det har med å følge opp barna sine. Og jeg vil tro alle er enige om at det er feil å vare følge opp et  eller noen av barna sine. Det samme gjelder barnebarn.

Man kan ikke forvente at eldre mennesker skal delta på over 10 barnebarns diverse arrangementer.

Skrevet

Blir besteforeldrene invitert med på kamp? Hvis ikke er det ikke rart de ikke går for å se. En som ikke er fotballinteresset går ikke på kamp av seg selv. Det er ikke sikkert de tenker at dere ønsker at de kommer, heller. 

Anonymkode: 621ac...4e3

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, BearMama skrev:

Man kan ikke forvente at eldre mennesker skal delta på over 10 barnebarns diverse arrangementer.

Det forventes ikke. Det jeg skriver er at barn og barnebarn skal behandles likt, såfremt det er praktisk mulig. Sier seg selv at det er OK at besteforeldrene ser på fotballkamper til barnebarna som bor i nærheten men ikke til barnebarna som bor 8 timer unna. Å være med å se på en aktivitet pr. barnebarn er for øvrig ikke veldig mye i løpet av et år. Det er flere besteforeldre som er med på mer. 

Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, Brunello skrev:

Det forventes ikke. Det jeg skriver er at barn og barnebarn skal behandles likt, såfremt det er praktisk mulig. Sier seg selv at det er OK at besteforeldrene ser på fotballkamper til barnebarna som bor i nærheten men ikke til barnebarna som bor 8 timer unna. Å være med å se på en aktivitet pr. barnebarn er for øvrig ikke veldig mye i løpet av et år. Det er flere besteforeldre som er med på mer. 

Joda, ser poenget ditt. 

Skrevet

Jeg syns ikke man kan forvente at besteforeldre stiller opp på alt barnebarn deltar på, det syns jeg er for mye forlangt. Personlig kan jeg til dels holde ut fotball, men håndball syns jeg komplett bortkastet tid og å møtte sitte en hel dag på svømmestevne for å se et barnebarn svømme i to min høres heller ikke videre artig ut. Dropp heller forventingene om at besteforeldre stiller opp på kamper, og ta initiativ til at barnebarn oog besteforeldre kan tilbringe tid sammen, med noe de begge kan like. 

Anonymkode: 91f78...ac6

• Liker 1
Skrevet

Stakkars, det er ikke lett å være besteforeldre :(

Anonymkode: f9846...14c

• Liker 1
Skrevet

Herregud. Hennes liv, hennes valg.

Vet du; når man har hatt barn og barnebarn i over 30 år så er ikke håndballkamper o.l noe man trenger å delta på eller prioritere. Takke meg til!!

Jeg vil gjøre ting med folk som jeg synes er hyggelig. Jeg ville feks aldri blitt med på en forballkamp hvis jeg ikke var nødt som mor. Men nå som den tiden er over trenger jeg ikke late som om jeg liker det.

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns ærligtalt du forventer ALT for mye av besteforeldre. Aldri hørt om noen som helst som har forventet at besteforeldre skal delta på idrettsstevner og forbanna fotballkamper. Vær glad de interesser seg litt for hva barnabarna driver med, fremfor å surmule for at svømmestevner og fotballkamper ble vel kjedelig kost for dem. 

Anonymkode: 3550b...996

Nåja. Hvis de orker å høre på sure fiolintoner og wannabe-syngestjerner på konsert, så bør de orke en sjelden fotballkamp også.

TS har vel ikke sagt at hun forventer at besteforeldre skal være med på alt. Men at det er rart at de er med på ting som Martin gjør, og aldri på det som Morten gjør. Og det synes jeg hun gjør helt rett i.

Jeg synes ikke det er det spor rart at man forventer at et menneske på over 50-60 år skjønner at det er sårende å kun vise interesse for ting de liker selv, såpass livserfaring bør man ha tillagt seg på den tiden. Jeg driter da i min søsters strikkehobby og min mors evige oppussingsprosjekter og synes det er langt mer spennende å diskutere med min svoger og far, men herregud, jeg viser da et minimum av interesse for det...

Anonymkode: 08eb2...bc0

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja. Hvis de orker å høre på sure fiolintoner og wannabe-syngestjerner på konsert, så bør de orke en sjelden fotballkamp også.

TS har vel ikke sagt at hun forventer at besteforeldre skal være med på alt. Men at det er rart at de er med på ting som Martin gjør, og aldri på det som Morten gjør. Og det synes jeg hun gjør helt rett i.

Jeg synes ikke det er det spor rart at man forventer at et menneske på over 50-60 år skjønner at det er sårende å kun vise interesse for ting de liker selv, såpass livserfaring bør man ha tillagt seg på den tiden. Jeg driter da i min søsters strikkehobby og min mors evige oppussingsprosjekter og synes det er langt mer spennende å diskutere med min svoger og far, men herregud, jeg viser da et minimum av interesse for det...

Anonymkode: 08eb2...bc0

Jeg, derimot, mener at barn forstår at man har forskjellige interesser.

Barn trenger ikke vokse opp med forventinger til andres engasjement med mindre det er naturlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...