Gå til innhold

Tight økonomi- hvordan sparer dere når dere kjøper barneklær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ei lita nydelig jente og jeg elsker å kle henne opp i delikat strikketøy, Nøstebarn, Memini, Bergans, Polarn og Pyret og andre dyre plagg. Har kjøpt mye brukt, men også det synes jeg er dyrt når man kjøper feks. Nøstebarn. Etter et år synes jeg at det ikke er verdt pengene, hun griser seg fort ut og vokser uansett ut av plagget etter to måneder. Noen plagg er lekre, men tungvinte; eks. rompere. Hvem vil vel kave seg gjennom påkledningen av enda et klesplagg, etter å ha kranglet i 20 min for å få på bukse, body (og hvis man er heldig, begge sokkene).

I tillegg tenker jeg at hvis jeg isteden er flink og sparer pengene vil hun ha mye mer igjen for penger til egenkapital til bolig enn å se ut som en fashionista når hun er to år. Men det er vanskelig å beherske seg når man først ser noe skikkelig lekkert, så jeg er ute etter tips som gjør at jeg tenker meg om en ekstra gang før jeg plutselig har bestilt atter en pose babyklær som jeg skal betale senere via Klarna.

Så jeg lurer på: Har dere noen prinsipper dere kjøper klær til barna deres for å spare mest mulig penger?

- Feks: kun et visst antall sett (hvor mange til ei barnehagejente)

- Kun brukt

- Kun brukt og maks 100 kr per plagg

- En spesiell type klær som er billig og enkel å ta på

- Ved ny- kjøp: krav om at det alltid er 50% avslag

Flere tips?

Anonymkode: 6e1bd...925

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjøpe på finn

Anonymkode: c7ff8...59a

Skrevet

Jeg har tre barn og kjøper kun når de trenger klær, ikke når jeg kjeder meg. Ingen klarna fakturakjøp. Har jeg ikke penger til å betale de, har jeg ikke råd. Er heller ikke så intr i moteklær, synes det er viktigere at klara er av god kvalitet. 

• Liker 14
Skrevet

Planlegge kjøp, holde utkikk på Finn og tilbud på nett. Har pleid å kjøpe klespakker på Finn, kjekt å ha til barnehagen, så sparer jeg de nye klærne til bruk hjemme eller andre anledninger. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spør meg selv om hun egentlig trenger klærne, evt. hva hun har bruk for. Hvis det er virkelig lekkert og hun ikke har bruk for det, hender det at jeg kjøper i en størrelse over, men det er ikke så ofte. 

Ellers har jeg som prinsipp at barnet ikke får dyrere klær enn meg (jeg bruker dem i flere år, hun maks ett), kjøper ikke dyre merker med mindre det er på salg til en spiselig pris og spør meg selv hvor mange ganger det kommer til å bli brukt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg handler på H&M. 6 tights til 350kr. Ditto overdeler. Basic-serien i økologisk bomull. Ikke tidenes høyeste kvalitet, men komfortable - og med ei som slår hull i knærne både titt og ofte er det mer enn bra nok. Og skulle de mot formodning overleve, slites det ikke hull i dem før de er for små uansett. 

Anonymkode: 41973...680

• Liker 6
Skrevet

Jeg kjøpte alltid inneklær på salg, på Finn og i kjedebutikkene. Hendte nok at jeg røk på noen plagg hun ikke trengte, men det var aldri dyre klær. 

Pengene la jeg i uteklær og skotøy. Mye viktigere at det er i god kvalitet enn at genseren ikke er fra H&M. 

• Liker 4
Skrevet

Kjøper mye på salg. Det går mye ull og har med hånden på hjertet aldri betalt fullpris på noe. Enten kjøpt brukt, eller kjøpt på minst 50%. 

Anonymkode: 2474e...58c

• Liker 2
Skrevet

Kjøper bare det de trenger, tar i mot arvetøy med glede, kjøper på salg og ønsker oss til jul og bursdag. Har aldri kjøpt noe på nøstebarn selv til egne barn.

Anonymkode: 5b0c9...934

• Liker 1
Skrevet

Kjøper aldri "merke" bruksklær til barna, de passer jo kun en liten stund!

• Liker 3
Skrevet

Kjøper kun det som ungen synes er behagelig å gå i som tåler å bli heftig brukt og som flekker ikke synes på. Mye fra kjedebutikkene og aldri kredittkjøp.

Anonymkode: 20813...5c0

• Liker 3
Skrevet

Vi har en charityshop her som selger innetøy for en tier og yttertøy for maks 100 kroner. Alt er donert, og det ligger ting fra Cubus rett ved siden av Burberry. De fleste jeg kjenner ville aldri turt gå dit for redsel å bli ansett for å være fattig, men jeg har ingen problem med det.

Anonymkode: a2c4d...ed4

• Liker 1
Skrevet

Kjøper aldri merkeklær. Bare Lindex, Cubus, HM, Kappahl og Coop og på salg. 3 for 2 regner jeg som dyrt også.

Sier ikke nei til arv, men kjøper ikke på Finn.

• Liker 1
Skrevet

Kjøper klær på Spar Kjøp 

Anonymkode: ca9d6...d51

• Liker 1
Skrevet

Kjøper på salg når det er slutt på sesongen (altså, handler i januar-mars til neste vinter) han er 6år nå og har alltid truffet på størrelsene. Tar også med meg klær i størrelsen over om det er på supersalg, så jeg har en skuff full med nye klær i neste størrelse. :)

Anonymkode: 63a20...fc5

• Liker 1
Skrevet

Altså, nei. Jeg kjøper klær når ungen trenger klær, og da kjøper jeg plagg som barnet er komfertabel i. Gutten min er vokst opp ene og alene i ullundertøy og joggebukser, stort sett. Klær som tar hensyn til at han skal klatre, leke, rulle og ha på utedress over.

Kan ikke se for meg hvor ubehagelig og lite funksjonelt det må være å ha stiv dongeri eller klumpete kjoler under en vinterdress.

Skal han pynte seg nå og da så kjøper jeg et eller annet på HM eller Cubus. Det eneste jeg legger mer penger i er ytterklær og funksjonelle klær.

Anonymkode: 46c0e...f68

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en charityshop her som selger innetøy for en tier og yttertøy for maks 100 kroner. Alt er donert, og det ligger ting fra Cubus rett ved siden av Burberry. De fleste jeg kjenner ville aldri turt gå dit for redsel å bli ansett for å være fattig, men jeg har ingen problem med det.

Anonymkode: a2c4d...ed4

Hvor finner man det? 

Skrevet

*Kjøper brukt, aldri merkeklær hvis det ikke tilfeldigvis ligger i pakka.

*Handler på salg (50% er nesten ikke å regne som salg synes jeg 😂 ).

*Takker ja til arvetøy så langt det lar srg gjøre.

*Hvis jeg har noe tøy som fremdeles er fint når barnet ikke passer det lenger så hender det jeg selger det.

*Kjøper gjerne en eller to str over om jeg detter over noe jeg regner som utrolig billig, dette gjelder spesielt vintertøy og sko. Min fordel er at jeg har to av samme kjønn, så hvis det ikke passer den ene passer det sannsynligvis den andre.

*Går i fella i blant og handler ting jeg angrer på når jeg kommer hjem. Leverer det tilbake og får pengene igjen.

* Ville aldri kjøpt dyre merker som lillelam etc. hvis det ikke var på minimum 70%, men har hendt jeg har arvet det.

*Lapper og syr tøy det blir hull i. F.eks hvis en ullstillongs blir hull i så lapper jeg med rester fra et annet ullplagg jeg har klippet til som hjerte, stjerne eller bamse. 

Anonymkode: 554a9...15f

Skrevet

Siden det høres ut som om det er shopping via Internett du gjør så burde du lage deg noen regler. 

Først må du tenke om hun faktisk trenger plagget. Er svaret ja så venter du 24 timer før du spør deg selv igjen om hun virkelig trenger det, forhør deg gjerne om barnefar er enig. Er han også enig så kan du se deg om etter det konkrete plagget. 

Unngå å «vindusshoppe» når du vet at barnet ikke har behov for mer klær. 

For å spare penger kan dere ønske litt dyrere plagg som dress OL i julegave av besteforeldre

Anonymkode: 91d8c...f4e

Skrevet

Jeg har shoppedilla og kjøper dessverre ofte mer enn det barna trenger. Jeg handler sjeldent til full pris, jeg følger med i nettbutikker på salg, tilbud, rabattkoder.

Jeg er opptatt av at barna skal ha gode og komfortable klær. I vinterhalvåret er det ull som gjelder både som innerste lag og lag nr. 2. 

Jeg har gjentatte ganger fått skryt i barnehagen fordi mine barn alltid har gode klær, og klær som er tilpasset til årstiden.

Anonymkode: 73d49...cfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...