AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Hva legger dere i å investere tid med barna? Er det å bare leke, eller kan det være andre ting? Kan det å stille opp og kjøre til aktiviteter bli sett på som bra tid å bruke på barna? Se film sammen, er det like bra som å spille et spill eller lese bok sammen? Hvor mye tid bruker dere på barna hver dag og hva gjør dere med de? I hverdagen syns jeg det er hektisk og det er lite lek. Men det er en del aktiviteter og vi får noen fine prater i bilen til og fra aktiviteter. I helgene er det noen ganger vi spiller/leker/lager noe sammen, men det er også besøk av venner som de leker med og familie. Føler nok noen ganger at jeg bruker for liten tid med dem, men jeg var ikke vant til foreldre som lekte masse og tilbrakte mye tid med meg. De var alltid tilstede og tilgjengelige, men ikke så mye delaktig. Anonymkode: ae191...428
Sushi Skrevet 18. november 2018 #2 Skrevet 18. november 2018 Jeg synes all tid med barna er like verdifull, om det bare er at vi er tilgjengelige mens de leker, at vi er på vei til en aktivitet sammen, at vi leser en bok, går tur eller hjelper til med lekser. Ordet «kvalitetstid» synes jeg er skikkelig teit. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #3 Skrevet 18. november 2018 Det å kjøre de til ulike aktiviteter, synes jeg ikke er kvalitetstid med dem, med mindre du er obs på å spørre dem om hverdagen deres/hvordan de har det etc. samtidig som at du kjører. Så kommer det også litt an på om du blir der for å heie på de under fotballtreninga/ser på de i stedet for mobilen din under deres svømmetrening og så videre. Det er vel så viktig! Hørte en gang en fagperson som sa at 15 minutt med leketid med barnet hver dag er bra. Så får man se på alt annet som et pluss! 🙂 Anonymkode: ed68d...9c6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #4 Skrevet 18. november 2018 Har en 8-åring. All tid jeg tilbringer med barnet mitt er tid med barnet. Både det å lage middag sammen, måke snø sammen, ta ut av oppvaskmaskinen sammen og gjøre lekser sammen. Vi får mange fine samtaler og stunder bare ved å gjøre helt vanlige ting. Ut over dette så er vi svært engasjerte i langrennsinteressen hans. Vi er med på nesten alle treninger, bli med på samlinger, stiller opp når han skal gå konkurranser. I helgen har jeg stått timer ute i kulden slik at han skulle få gå på den nye kunstsnøen på stadion (er nesten høygravid så kan ikke gå sammen med han akkurat nå). På fredager prøver vi så godt det lar seg gjøre å se en film sammen etter middag, med snacks. Jeg er nok ikke den mammaen som er flinkest til å sitte ned og lese bok og er nok heller ikke den som sitter så mye på gulver og leker med barna, men å inkludere dem i det daglige livet fungerer veldig fint det og. Og du, jeg og føler alltid jeg tilbringer for lite tid med barnet mitt, uansett hvor mye jeg prøver å fokusere på det 😊 Anonymkode: 63347...4de
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #5 Skrevet 18. november 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å kjøre de til ulike aktiviteter, synes jeg ikke er kvalitetstid med dem, med mindre du er obs på å spørre dem om hverdagen deres/hvordan de har det etc. samtidig som at du kjører. Så kommer det også litt an på om du blir der for å heie på de under fotballtreninga/ser på de i stedet for mobilen din under deres svømmetrening og så videre. Det er vel så viktig! Hørte en gang en fagperson som sa at 15 minutt med leketid med barnet hver dag er bra. Så får man se på alt annet som et pluss! 🙂 Anonymkode: ed68d...9c6 Jeg føler derimot at det er fritidsaktivitetene som fører oss nærmest hverandre. Men som du sier, det krever naturligvis at man er til stede og faktisk interesserer seg for det barnet driver med. Når vi kjører til og fra trening så får vi tid til mange fine samtaler oss imellom. Mine foreldre engasjerte seg svært lite i fritidsaktivitetene mine da jeg var lita, men de få gangene de faktisk ble med for å se på syntes jeg det var kjempestas. Jeg tror også at de barna som har engasjerte foreldre innen idrett har et tettere bånd fordi de gjør mye sammen. Men dette krever jo naturligvis at de er engasjerte utenom den ene timen i uka med trening. Anonymkode: 63347...4de
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #6 Skrevet 18. november 2018 Nå har jeg barn i barnehagen, men jeg prioriterer å levere de sent eller hente de tidlig de gangene jeg har mulighet til det, eller ta en fri dag i ny og ne hvis jeg har mye avspasering/ferie til gode. Det er en måte for meg å investere i tid med barna på. Anonymkode: e975b...026
twig Skrevet 18. november 2018 #7 Skrevet 18. november 2018 Jeg gjør det jeg kan for å gjøre all tiden vi har sammen til noe fint. Synes også begrepet kvalitetstid er litt fjasete. En morgen hos oss er travel, vi må tidlig opp og tidlig ut døra, da prøver jeg bare å få alle stelt, kledd og få i barna noe mat uten at det blir kaos 😛 Tiden vi bruker til og fra barnehagen synes jeg ofte er fryktelig koselig. Når vi har tid så går vi eller sykler, de er så små at de har blitt plassert i sykkelvogna eller den ene i vogn og den andre i bæresele (for langt til at de kan gå selv hele veien) og vi får snakket masse om hva de gleder seg til den dagen, ting vi ser langs veien og hva vi skal gjøre etter barnehagen. Det samme om vi kjører bil egentlig, selv om det ikke gir oss like god tid. Når jeg har fri eller kveldsvakt prøver jeg å ha de hjemme de dagene jeg ikke har andre avtaler. Henter alltid tidlig når jeg kan. En av oss følger til fritidsaktivitet for eldste, det gir oss god alenetid. Jeg og eldste har en greie med kveldsmatturer for å få tid på tomannshånd, og skulle jeg brukt begrepet kvalitetstid hadde jeg brukt det der! Vi leker ikke så mye sammen, mannen gjør det nok mer enn meg i form av å bygge lego f.eks. Jeg bruker heller tiden min med dem utendørs på tur, lekeplass, inkludere de i daglige gjøremål osv. Hver kveld roer vi ned med enten å lese eventyr på senga eller høre på lydbok mens jeg eller pappaen ligger i senga med dem. Den stunden er så fin synes jeg. Og som en skriver over her, uansett hvor mye tid vi bruker med barna vil vi nok alltid lengte etter mer, hige etter mer, tenke at vi kunne gjort ting bedre eller annerledes. Hva som er «givende» for meg og mine barn er ikke det samme som for deg og dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå