Gå til innhold

Trenger råd. Tolvåringen er plaget av mye kviser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en jente på 12 år som har fått mye kviser på kort tid. Hun er jo helt klart kommer i puberteten, men kvisene er vonde og dekker store deler av ansiktet hennes. Hun forteller at det er veldig vondt. Dersom hun tar vann i ansiktet, kommer borti ansiktet etc. De er veldig røde.

Vi har prøvd endel apotekproduktene, men blir ikke bedre.

Er dette noe å gå til legen for? Det er jo veldig plagsomt, både ift smerte og sjenerende.Noen som har erfaring med reseptbelagte produkter som har hjulpet deres barn/ungdommer eller må hun leve med dette? 

Anonymkode: 0257a...8cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette selv, men ja, dette er noe å gå til legen for. 

Anonymkode: 4141b...3fe

Skrevet

Hun må til legen. Tetracycliner kan hjelpe. Antibiotika i tablettform. Hun skal ikke leve med dette, nei. 

Anonymkode: 7341d...db8

• Liker 2
Skrevet

Definitivt noe å gå til legen for!

Anonymkode: 46c95...cfd

Skrevet

Har du prøvd Clear serien fra apoteket?  Absolutt gå til legen- hun får nok epiduo til å begynne med. 

Anonymkode: c81e4...5f3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd Clear serien fra apoteket?  Absolutt gå til legen- hun får nok epiduo til å begynne med. 

Anonymkode: c81e4...5f3

Hormonelle og underjordiske kviser vil ikke påvirkes av normale hudpleieprodukter.

Anonymkode: 46c95...cfd

• Liker 1
Skrevet

Gå til legen. Datteren til en kompis hadde samme problemet med store smerter, ingenting virket før de kom til legen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun må til legen. Tetracycliner kan hjelpe. Antibiotika i tablettform. Hun skal ikke leve med dette, nei. 

Anonymkode: 7341d...db8

Vær så snill, IKKE bruk antibiotika!! Ikke bare er vi i ferd med å få en del resistente farlige bakterier pga bruk av antibiotika, men jeg selv brukte antibiotika da jeg var yngre og dette har for meg medført store problemer med fordøyelsessystemet mitt. Antibiotika føkker opp tarmsystemet, bare så det er sagt. Og nei dette er ingen skremselspropaganda, for jeg selv var positiv til antibiotika i mange år før jeg innså hvor skadelig det er, og hva som var årsaken til problemene mine. Disse problemene startet nemlig på samme tid som jeg brukte tetracycliner, og uten noen annen logisk årsak. Og dette har jeg fått en medisinsk forklaring på av ernæringsfysiologer, leger og fysioterapeuter. 

Bare google det, det anbefales i dag fra alle kanter å IKKE bruke antibitoika med mindre det er snakk om livstruende sykdom. 

Men ettersom jeg selv har slitt veldig mye med uren hud, skjønner jeg godt hvordan datteren din har det. Det kan ødelegge selvtilliten totalt for å si det rett ut, og mange blir jo mobbet pga det. I tillegg kan man få arr som man må leve med resten av livet. Hva om du sjekker ut litt rundt Accutane? Har hørt om det men aldri prøvd det selv. Har inntrykk av at dette også ødelegger kroppen på et vis (med alle disse bivirkningene), og at mange erfarer at problemene kommer tilbake, en tid etter endt behandling. Men kanskje det er et bedre alternativ å forsøke dette, enn å leve med slik det er nå? Ville iallefall heller ha prøvd dette enn antibiotika.

Jeg prøvde alskens forskjellige kremer på resept fra legen også. Epiduo var en av de, og så var det Basiron, husker ikke resten men mener å huske at jeg prøvde det aller meste. Ingenting av det fungerte for meg. 

Min løsning da jeg var ungdom var å få penger av foreldrene mine til å kjøpe dyr foundation, som hadde god nok dekkevne og så pent ut, slik at jeg iallefall kunne føle meg noenlunde normal. Dette førte jo også til at jeg pirket minst mulig på kvisene, da det var best å bare dekke over de fremfor å forsøke å "fjerne" de (som ville ført til arr). Men det høres jo ut som det kanskje vil være vondt for datteren din å bruke sminke, ikke minst å fjerne det i etterkant? 

Jeg fikk også penger til å gå til hudterapeut, som kunne rense opp i huden og stikke hull på kvisene profesjonelt. Gode hudpleierutiner med ordentlige renseprodukter hjalp også, så det er absolutt noe å vurdere. Dermalogica-serien er den eneste jeg virkelig vil anbefale her, og denne selges hos mange hudterapeuter. 

Et annet alternativ er hormonell behandling i form av prevensjonsmiddel. Dette var det som til syvende og sist fjernet problemet helt for min del. Da jeg som voksen startet med p-piller, var det akkurat som om kvisene bare ramlet av. Så kanskje dere kan prøve dette også? Her tror jeg dere isåfall må prøve dere frem, noen pillemerker funker for noen og ikke for andre. Tror ikke det finnes én bestemt type som hjelper spesielt mot hudproblemer. Prøvde selv en type da jeg var yngre som skulle hjelpe mot uren hud, men den funket ikke for meg. Så ja, prøv dere frem. 

Endret av BeautyBox
Skrevet

Hade absolutt gått til legen. Aller helst hudlege, hadde bestillt time hos privat hudlege om mulig. Der vil hun få veiledning og helt sikkert legemiddel som smøres på huden til bruk om natten. Viktig å tenke på huden kam bli svært stygg av acnearr.

Anonymkode: 0b2ff...16c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hade absolutt gått til legen. Aller helst hudlege, hadde bestillt time hos privat hudlege om mulig. Der vil hun få veiledning og helt sikkert legemiddel som smøres på huden til bruk om natten. Viktig å tenke på huden kam bli svært stygg av acnearr.

Anonymkode: 0b2ff...16c

Jeg har vært hos privat hudlege to ganger, etter henvisning fra legen. Begge gangene opplevde jeg å ikke få noe god hjelp. Men jeg var sikkert uheldig. Bare greit å være oppmerksom på at det ikke er sikkert at hudlegen har så god peil heller :) 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Har en jente på 12 år som har fått mye kviser på kort tid. Hun er jo helt klart kommer i puberteten, men kvisene er vonde og dekker store deler av ansiktet hennes. Hun forteller at det er veldig vondt. Dersom hun tar vann i ansiktet, kommer borti ansiktet etc. De er veldig røde.

Vi har prøvd endel apotekproduktene, men blir ikke bedre.

Er dette noe å gå til legen for? Det er jo veldig plagsomt, både ift smerte og sjenerende.Noen som har erfaring med reseptbelagte produkter som har hjulpet deres barn/ungdommer eller må hun leve med dette? 

Anonymkode: 0257a...8cb

Ja, det et noe man oppsøker fastlegen for hjelp med. 

Anonymkode: f69de...b90

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler hudlege. Jeg var også mye plaget med kviser i ungdommen. 

• Liker 1
Skrevet

Hudlege! 

Jeg fikk en tremåneders kur med tetralysal, det hjalp enormt! 

Anonymkode: d25a6...e5f

• Liker 1
Skrevet

Har selv slitt med kviser. I voksen alder da. Men fikk tetracycliner av legen. Måtte ta noen runder. Ellers bruker jeg ansiktsrens: basiron, og krem: epiduo.

Jeg har også måttet bli veldig nøye med ansiktsvask. Rens ansiktet morgen og kveld. Jeg får også lett kviser om jeg blir forkjøla e.l, da må jeg i hvert fall være nøye! 

Anonymkode: 75ad6...230

Skrevet

Kutte ut melkeprodukter. 

Anonymkode: ed3b1...74f

• Liker 1
Skrevet

Forsøk Exuviance hudpleieprodukter. De selges kun i hudpleiesalong (og på nett). Det er sterkere saker enn apotekvarer, og har mye større effekt. Jeg hadde hud som du beskriver datteren din har, og exuviance virket som bare det! 

Anonymkode: b7e22...536

Skrevet

1. Lege

2. Ansiktsskrubb

3. En god krem beregnet på acnehud.

Sleit med acne på den alderen selv og det var svært belastende. Det over her reddet meg.

Anonymkode: 85327...263

Skrevet

Og for å tørke ut en kvise som "lekker" : sinksalve over natten.

Anonymkode: 85327...263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...