Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tilkallingsvikar ved kommunens helsesenter, og jeg bruker egentlig ikke å ta vakter i helgene. Men denne helgen hadde jeg gjort et unntak og tatt 2 vakter, en langvakt og en vanlig.

Igår sendte meg mld på privat tlf til en av de som var på jobb, og skreiv at jeg var syk hele helgen. Hun var ikke på den avd som jeg skulle jobbe på i helgen, så hun måtte gi beskjed til den avd om mitt sykefravær. Det er visst satt inn vikarer for meg som tilsvarer 3 vakter da de ikke klarte å få noen som kunne ta langvakter. 

Har hørt at vi ikke skal sende mld ved sykdom/fravær, men ringe avdelingen, så nå har jeg også fått høre at kommunen kan nekte å betale meg lønn for denne helgen siden jeg ikke meldte fra på riktig måte. Kan de det? Har de lov til det?

Anonymkode: d940c...f60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: d77b7...482

• Liker 8
Skrevet

For det første: Man RINGER og melder seg syk

For det andre: Hvordan vet du at du er syk HELE helgen?? 

• Liker 15
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Anonymkode: d77b7...482

Håper ikke de nekter meg lønn 😟

28 minutter siden, Amberleaf skrev:

For det første: Man RINGER og melder seg syk

For det andre: Hvordan vet du at du er syk HELE helgen?? 

Jeg tenkte bare at siden jeg var syk på fredag kveld så ble jeg ikke frisk i løpet av helgen. 

Skrevet

Det er normalen at man ringer inn sykefravær. Men så lenge de faktisk klarte å fylle inn vaktene og du skriver en egenmelding, så kan ikke jeg forstå hvorfor de skal holde igjen lønn. Vet ikke om de kan holde igjen lønnen din. 

Anonymkode: 40e50...d06

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper ikke de nekter meg lønn 😟

Jeg tenkte bare at siden jeg var syk på fredag kveld så ble jeg ikke frisk i løpet av helgen. 

Herregud for ei holdning. Man sender ikke melding når man er syk, og man sier jo ikke at man er syk hele helgen.. Det kan du jo ikke vite.

Her lukter det skulking og unnasluntring lang veg.

Anonymkode: a0652...8ed

• Liker 13
Skrevet

Hos oss ringer man inn ved sykdom, og jeg har inntrykk av at det er det mest vanlige. Det skjer selvfølgelig at folk sender melding også, men de har alltid fått lønnen de har krav på likevel.

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i kommunen og sender sms/epost til leder eller kollega på kontoret når jeg er syk eller er hjemme med sykt barn. Null stress det👍🏻😊

Anonymkode: 81fac...b00

• Liker 2
Skrevet

Syk på fredag betyr ikke nødvendigvis hele helgen. Noen blir bedre og da må man på jobb. Jeg personlig melder syk en dag av gangen. Kun ved et par anledninger så har jeg meldt syk hele helgen og det var da jeg fikk influensa symptomer (det gikk på avdelingen) på fredag. Med feber over 39 og muskelsmerter så ringte jeg og meldte meg syk hele helgen, sånn de leide inn for hele helgen. Men da var jeg syk gjennom helgen også. Feber og smerter varte i 4-5 dager om jeg ikke husker feil. 

Når det gjelder lønn så vet jeg ikke. Det kan være at du kun får varsel/tilsnakk. Man skal alltid ringe jobben. Hva visst den du hadde sendt melding til hadde glemt mobilen hjemme akkurat denne dagen, eller ikke så på den hele vakta? 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i kommunen og sender sms/epost til leder eller kollega på kontoret når jeg er syk eller er hjemme med sykt barn. Null stress det👍🏻😊

Anonymkode: 81fac...b00

Hos oss er det visst ikke greit å sende sms eller gi beskjed privat til kollega. Jeg hadde visst glemt det, for egentlig så vet jeg jo det. 

Skrevet

Du skal følge den rutinen din arbeidsplass har bestemt. Hvordan andre gjør det er uviktig. 

Anonymkode: f03f8...670

• Liker 4
Skrevet

For det første ringer man når man er syk, for det andre ringer man leder. Til nøds kollega på samme avdeling. 
SMS til en ansatt ved en annen avdeling kan absolutt bli sett på som ugyldig fravær, og grunnlag for trekk i lønn, og underkjent egenmelding. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tilkallingsvikar ved kommunens helsesenter, og jeg bruker egentlig ikke å ta vakter i helgene. Men denne helgen hadde jeg gjort et unntak og tatt 2 vakter, en langvakt og en vanlig.

Igår sendte meg mld på privat tlf til en av de som var på jobb, og skreiv at jeg var syk hele helgen. Hun var ikke på den avd som jeg skulle jobbe på i helgen, så hun måtte gi beskjed til den avd om mitt sykefravær. Det er visst satt inn vikarer for meg som tilsvarer 3 vakter da de ikke klarte å få noen som kunne ta langvakter. 

Har hørt at vi ikke skal sende mld ved sykdom/fravær, men ringe avdelingen, så nå har jeg også fått høre at kommunen kan nekte å betale meg lønn for denne helgen siden jeg ikke meldte fra på riktig måte. Kan de det? Har de lov til det?

Ja de kan det fordi du har ikke fulgt regelverket. Du skal ringe direkte og aldri sende beskjed via andre og heller aldri sende sms eller mail det skal tas per telefon og til avdelingen der du egentlig skal arbeide OG du skal gi beskjed snarest mulig OG eventuell egentmelding skal innleveres ved første arbeidsdag etter sykeperioden. 

Anonymkode: 26972...e15

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor i all verden tenker du det er greit å sende melding til en kollega privat? Som om de nødvendigvis har mobilen med seg? Du kunne risikert at ingen fikk beskjed før vakta var over. Dette er grunnen til at man melder direkte til leder, som får betalt for å styre med vilarinnkalling i tillegg til egne oppgaver. Utrolig usolidarisk å skyve ansvaret over på en kollega.

Anonymkode: ec327...5ab

• Liker 5
Skrevet

Jeg håper nesten de nekter deg lønn. Å si ifra til en venn privat at man ikke er på jobb er ikke det samme som å si ifra til leder.

Useriøst. Du har ikke sagt ifra at du ikke kommer på jobb, ergo er det ugyldig fravær/skulk som selvfølgelig ikke lønnes (skulle bare mangle).

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor i all verden tenker du det er greit å sende melding til en kollega privat? Som om de nødvendigvis har mobilen med seg? Du kunne risikert at ingen fikk beskjed før vakta var over. Dette er grunnen til at man melder direkte til leder, som får betalt for å styre med vilarinnkalling i tillegg til egne oppgaver. Utrolig usolidarisk å skyve ansvaret over på en kollega.

Leder er ikke på jobb i helgene, da er det avdelingene som skaffer vikarer.

Det var kanskje dumt å sende sms til ei på en annen avd istedenfor å ringe direkte til avdelingen jeg skulle jobbe på. 

Skrevet

Leder er ikke på jobb i helgene, da er det avdelingene som skaffer vikarer.

Det var kanskje dumt å sende sms til ei på en annen avd istedenfor å ringe direkte til avdelingen jeg skulle jobbe på. 

Med leder mener jeg naturligvis den som har lederansvar når du skulle ringt, ikke nødvendigvis din formelle nærmeste leder. Om det er ansvarsvakt, avdelingssykepleier eller vekter er samme, noen har ansvaret. At du bare regner med at venninna di sjekker mobilen i arbeidstida sier mye om deg og arbeidsmoralen din.

• Liker 4
Skrevet

For det første, som nevnt av alle over, man ringer inn fravær. For det andre så skriver du at du er tilkallingavikar. Da er det andre regler hva angår å få utbetalt lønn for vakter man bruker egenmelding. Hvor lang tid i forveien tok du på deg vaktene? 

Anonymkode: e6829...681

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, som nevnt av alle over, man ringer inn fravær. For det andre så skriver du at du er tilkallingavikar. Da er det andre regler hva angår å få utbetalt lønn for vakter man bruker egenmelding. Hvor lang tid i forveien tok du på deg vaktene? 

Anonymkode: e6829...681

Tror det var på onsdag jeg fikk de vaktene. Har det noe å si? 

Skrevet

Bare for å nevne det så kan man fint bli syk på fredag og vite at man blir syk hele helgen. F.eks omgangssyken (med karantene på 48 timer etter siste oppkast/diaré), omfattende halsbetennelse  med feber eller andre sykdommer og skader. 

Den eneste grunnen for å sende meld for å melde sykdom er viss du har mistet stemmen. Men jeg ville faktisk ha forsøkt å ringe til tross for dette. Du fremstår litt respektløs når du ikke ringer. Men en skriftlig egenmeld er like gyldig som en muntlig, men denne burde da vært sendt til arbeidsgiver. 

Generelt for å benytte seg av retten til å bruke egenmeld må du ha jobbet der i 2 mnd og det må være mindre enn 14 dager siden du jobbet der sist. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...