Gå til innhold

Kattesand som demper vond lukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker merket Ever Clean for tiden, og de fleste variantene funker helt supert for å skjule avføringslukt (jeg tømmer kattedoen hver dag, men katta går jo på do når jeg er på jobb eller sover også, så det er mest for å minste odøren i mellomtiden). Merker minimalt av lukt i det store og hele, men det begynner å bli dyrt å holde seg til Ever Clean.

Katta er blind, så kan ikke ha han ut.

Hvilken kattesand bruker du, og er det lite lukt?

Anonymkode: aa92b...f3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker everclean her, men kan ikke skjønne hvor dyrt det blir egentlig? Bytter du all sand hver dag? Her går det kanskje en sånn boks i mnd. 

Anonymkode: 5b42c...30b

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi bruker everclean her, men kan ikke skjønne hvor dyrt det blir egentlig? Bytter du all sand hver dag? Her går det kanskje en sånn boks i mnd. 

Å ja, han er innekatt. Fjerner kun klumper og avføring hver dag, fyller på litt ren sand og bytter alt når vi kjøper ny boks. Ingen lukt og sanden er fin. 

Skrevet

Jeg bruker Frosty fra Dogman. Det er absolutt null lukt. Den holder i mange uker. 

Anonymkode: d2fd1...44e

Skrevet

Bruker everclean da det er det jeg har funnet som det beste mot lukt. 

Nå kan jeg ikke bruke den typen der som var aller best mot lukt, den uten parfyme. Den var helt fantastisk på lukt! Men den klumper seg i pelsen på han ene min, så jeg bruker den «gule», den har litt større sandkorn. Den er også god på lukt men ikke helt like god. Hender jeg blander inn noe av den uten parfyme.

Når jeg fyller på med ny sand kan jeg gå flere dager uten å renske kassene uten noe særlig lukt fra dem. Dette er helt fantastisk de gangene jeg jobber 12 timers skift og ikke har energi til å renske kassen. Gjøre det hver dag er det ideelle!! Men akkurat de gangene er det «spis, sove, jobb». Så flott at jeg kan la sanden stå et par dager. Kattene virker ikke som om de bryr seg nor særlig :) 

Har to katter og to kasser :) 

Anonymkode: 98519...c0a

• Liker 1
Skrevet

Bruker også ever clean, synes den varer veldig lenge og synes ikke den er dyr i forhold til annen kattesand

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker krystallsand. Men det er akkurat nå, neste gang kjøper jeg kanskje noe annet......men kjøper aldri billigste sanda, den er ubrukelig. Den du bruker er jo bra.

Anonymkode: 8741d...705

• Liker 1
Skrevet

Alltid brukt blå everclean. Har 1 innekatt, tømmer kassa 1 til 2 ganger i uka, men det er aldri snakk om noe lukt. Bytter alt ca annenhver måned.

Anonymkode: 6dfa7...eaf

• Liker 1
Skrevet

Bruker trepellets, har tre katter hvorav to er inne, har to toaletter. 
Dem tisser i ene og driter i det andre, merker lukt om dem ikke graver ned, eller om jeg av ulike grunner ikke får rengjort på 3 dager. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Alltid brukt blå everclean. Har 1 innekatt, tømmer kassa 1 til 2 ganger i uka, men det er aldri snakk om noe lukt. Bytter alt ca annenhver måned.

Når dere skriver tømmer kassa, hva mener dere da? Jeg fjerner bare avføring og klumper hver eneste dag, også fyller jeg på med sand når det begynner å bli for lite. Skulle jeg egentlig tømt hele sandkassen hennes og fylle på nytt?

Skrevet

Til min katt bruker jeg billigsand fra nærbutikken. Han bruker så og si aldri kassen. Han er utekatt. 

Har 2 kattunger som er her i krisehjem for Dyrebeskyttelsen. Til dem bruker jeg EverClean. Lite lukt og varer lenge. Fjerner klumpene hver dag. 

Anonymkode: 92aa4...c62

• Liker 1
Skrevet

Everclean er best, men også dyrest. Dessverre.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Skilpadden skrev:

Når dere skriver tømmer kassa, hva mener dere da? Jeg fjerner bare avføring og klumper hver eneste dag, også fyller jeg på med sand når det begynner å bli for lite. Skulle jeg egentlig tømt hele sandkassen hennes og fylle på nytt?

Jeg gjør det samme som deg: fjerner bæsj og tisseklumper hver dag og fyller på når det blir lite sand. Fullstendig tømming av kassen (fjerne all sanda, vaske kassa og fylle på ny sand) skjer noen få ganger i året.
Så lenge katta graver ned etter seg og er frisk i magen (har fast avføring) lukter det svært lite av kassa. Jeg bruker forøvrig Catsan Ultra som koster ca 150 kr for 10 liter (kjøpes på de fleste dagligvarebutikkene). Den fungerer greit men Everclean er egentlig bedre og jeg tror faktisk ikke den er så mye dyrere i det lange løp.

Anonymkode: 7bc18...63d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjør det samme som deg: fjerner bæsj og tisseklumper hver dag og fyller på når det blir lite sand. Fullstendig tømming av kassen (fjerne all sanda, vaske kassa og fylle på ny sand) skjer noen få ganger i året.
Så lenge katta graver ned etter seg og er frisk i magen (har fast avføring) lukter det svært lite av kassa. Jeg bruker forøvrig Catsan Ultra som koster ca 150 kr for 10 liter (kjøpes på de fleste dagligvarebutikkene). Den fungerer greit men Everclean er egentlig bedre og jeg tror faktisk ikke den er så mye dyrere i det lange løp.

Anonymkode: 7bc18...63d

Jeg bruker også everclean. Tømmes det for kattens skyld? Altså, mener, får sanden dårligere kvalitet av å ligge der flere måneder? Kan katten bli dårlig av «ganmel» sand? Fordi hvis det er lukt lukter det så og si aldri og bryr meg ikke om akkurat det

Skrevet
9 timer siden, Skilpadden skrev:

Jeg bruker også everclean. Tømmes det for kattens skyld? Altså, mener, får sanden dårligere kvalitet av å ligge der flere måneder? Kan katten bli dårlig av «ganmel» sand? Fordi hvis det er lukt lukter det så og si aldri og bryr meg ikke om akkurat det

Det er litt mer delikat å tømme doen med jevne mellomrom helt, sanda blir jo full av urin og avføring selv om man fjerner klumper hver dag. Vi bytter all sand ca en gang i mnd uavhengig av lukt enkelt og greit fordi det føles mer delikat å ha katten vandrende rundt i leiligheten da 🙈

Skrevet
13 hours ago, Skilpadden said:

Om du fyller godt på en gang, for å så fjerne det du skal uten mer påfyll av sand på for eksempel 14 dager, deretter sammenligner farge på gammel og ny sand vil du se veldig tydelig at den gamle sanden ikke er ren. 
Husker jeg så en artikkel hvor dem testet kattesand, både klumpeevne, støv og også hvor ren sanden var etter en tid! men finner ikke igjen artikkelen nå 😕 

Skrevet
14 timer siden, Skilpadden skrev:

Med tømme mener jeg å fjerne klumper. En til to ganger i uka. Katten har normal mage så blir ikke så veldig mye.

Skrevet

Tenker dere skifter sand for ofte. Everclean klumper veldig bra og blir ikke så raskt skitten og stygg som billigere sand. Jeg har prøvd ulike typer billigere sand, men de klumper seg dårligere og blir raskere stygg og må skiftes. Nå bruker jeg everclean igjen og kommer til å holde meg til det. Skifter absolutt ikke hele sanden 1 gang i mnd, det er for ofte. Har en katt som alltid går på do inne, men alikevel. 

Anonymkode: 75c24...217

Skrevet

Vil ikke kattedo med luke og filter begrense mye av evt lukt? 

Anonymkode: d947a...4b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...