Gå til innhold

Barnebidrag når barnet flytter til besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera til mannen min skal flytte til sine besteforeldre og gå vgs (hun er under 18 år) Dette fordi hun trives bedre der enn i byen hos sin mor. 

Skal mannen fortsette å betale barnebidrag til moren? Eller skal både mor og far bidra med penger til barnet nå? Evnt besteforeldre? 

Hun skal ikke betale noe husleie eller penger for mat (til besteforeldre) og hun får borteboer stipend. 

Noen som vet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi hadde nevøen min boende her et år betalte foreldrene oss et beløp tilsvarende barnetrygd hver måned. I tillegg dekket de klær, sko, fritidsaktiviteter og lommepenger.

Anonymkode: 9246c...e90

Skrevet

Er det farmor og farfar eller mormor og morfar jenta skal bo hos?

Anonymkode: 203cc...64c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det farmor og farfar eller mormor og morfar jenta skal bo hos?

er det relevant da?

Anonymkode: 70184...ccc

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Jemma skrev:

Dattera til mannen min skal flytte til sine besteforeldre og gå vgs (hun er under 18 år) Dette fordi hun trives bedre der enn i byen hos sin mor. 

Skal mannen fortsette å betale barnebidrag til moren? Eller skal både mor og far bidra med penger til barnet nå? Evnt besteforeldre? 

Hun skal ikke betale noe husleie eller penger for mat (til besteforeldre) og hun får borteboer stipend. 

Noen som vet? 

Mor skal ikke ha barnebidrag når barnet ikke bor der. Vil påstå at det er naturlig å gi besteforeldrene bidrag når barnet bor der. 

Dere får ta en prat med Nav.

Anonymkode: 84a51...f85

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke for meg at det er relevant, da barnet flytter fra bidragsmottaker. 

Skrevet

Jeg tenker det er naturlig at både mor og far betaler til besteforeldre. Ikke bare far. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Barnebidraget er et bidrag til å forsørge barnet. Bidraget skal derfor til den som forsørger barnet. 

Dersom barnet bor hos 3 part skal begge foreldrene betale bidrag. 

Dette legger man inn søknad på hos nav så ordner de resten. 

Endret av Elektra
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Elektra skrev:

Barnebidraget er et bidrag til å forsørge barnet. Bidraget skal derfor til den som forsørger barnet. 

Dersom barnet bor hos 3 part skal begge foreldrene betale bidrag. 

Dette legger man inn søknad på hos nav så ordner de resten. 

Ja, jeg tenkte meg det. 

Skal ordne med nav :) Takk for svar

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det relevant da?

Anonymkode: 70184...ccc

Om det er mormor - så er det på en måte mor som fremdeles har barnet- og er det farmor så er det far..

min (nå eks) kjæreste hadde en sønn som bodde på hans gutterom- han betalte ikke bidrag til sønnen

Skrevet

man har plikt til å forsørge barnet sitt til de er ferdig med videregående skole. så da må du jo betale. om du betaler til mor eller der barnet bor må du jo nesten avklare med mor og finne den beste løsningen. det kommer også Ann på om det fortsatt er mor som organiserer innkjøp av det barnet trenger av fritidsaktiveteter og klær osv. det blir jo en stor belastning på besteforeldrene om de også skal stå ansvarlig for alt det økonomiske til barnet og organiseringen av dette, det ville jeg jo tenkt at ikke ville være tilfellet og at dere foreldrene fortsatt følger opp rundt barnet selv om det ikke bor med dere. da skal jo det økonomiske fortsette som før, hvis mor betaler skolepenger, bøker, fritidsaktiviteter, klær osv...

Anonymkode: 2de9c...074

Skrevet
6 timer siden, Jemma skrev:

Jeg tenker det er naturlig at både mor og far betaler til besteforeldre. Ikke bare far. 

Begge foreldrene skal I utgangspunktet betale bidrag. Noe de for saa vidt har gjort hele tiden.  I dette tilfellet, far med penger, mor med utgiftsdekning i eget hjem.  I det nye tilfellet kommer det litt an paa hvordan man organiserer det, og hvorvidt det blir inngaatt privat avtale eller ikke.  Gjennom NAV vil sannsynligvis far maatte svare for same bidrag som foer, mens mor maa ut med et tilsvarende beloep.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke om det kan sammenlignes, men mitt barn gikk andre klasse på videregående i utlandet.

Far betalte da bidrag til meg som vanlig det skoleåret, og jeg bekostet reisen og oppholdet.  

Anonymkode: e2dd9...89f

Skrevet

Barnebidrag og barnetrygd skal følge barnet og gis til den/de som har daglig omsorg for barnet 

Anonymkode: 81d0c...4f0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...