Gå til innhold

Hvordan få til vellykket henting i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 19 mnd og koser seg masse i barnehagen. Når jeg kommer for å hente er hun som oftest dypt inni lek og vil ikke bli avbrutt.

Noen som har noen glupe tips til å få henne med meg ut uten tvang?

Anonymkode: 9f4a0...2aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avlede på en eller annen måte. Kan gi henne et par minutter først til å bli ferdig med leken og så si at nå skal hun ta på klær, spise eple, kjeks eller noe i vognen/ bilen ... noe sånt 

Skrevet

Jeg pleier som regel å vente til hun er ferdig med å leke (tar bare noen minutter) og da går hun frivillig. Eller prøve å lokke med noe kjekt hjemme.

Skrevet

Jeg brukte masse avledning i de periodene mine gutter ikke ville bli med hjem. Sa f.eks. "vet du hva jeg så/gjorde i dag, eller!?" mens jeg geleida dem ut i gangen for påkledning. De blei alltid nysgjerrige og glemte at de egentlig var på vei til å lage en scene :ler:

• Liker 4
Skrevet

Du kan evt, i tillegg til de andre forslagene, spørre personalet om de kan forberede henne litt før du kommer.

Skrevet

Hos oss hjalp det at "kattepus venter hjemme og er sikkert sulten"

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi er 19 mnd og koser seg masse i barnehagen. Når jeg kommer for å hente er hun som oftest dypt inni lek og vil ikke bli avbrutt.

Noen som har noen glupe tips til å få henne med meg ut uten tvang?

Barnehagen må samarbeide med deg og barnet. Du må få til en avtale der barnehagen gir jenta beskjed om at nå kommer mamma snart og du skal hjem. Om jenta trenger en eller to beskjeder få minutter før du kommer må dere prøve ut. 

Tenk deg selv at du glemmer klokka på jobb og er langt inne i arbeidsoppgaver, også kommer et menneske og avbryter deg og skal dra deg ut i høstmørket uten at du begriper hvorfor denne forstyrrelsen i ditt arbeid skjer. 

Anonymkode: 10465...4bc

• Liker 2
Skrevet

Man henter de bare. Enkelt og greit.

Anonymkode: 928ab...5f0

• Liker 4
Skrevet

Jeg har to jeg henter i samme barnehage på hver sin avdeling. Der er tidvis begge opptatt med lek. Også begynner gjerne den ene med lek på den andres avdeling, uansett hvem jeg henter først. 

Rutine ser ut til å hjelpe. Vi gjør alt kliss likt hver gang. Jeg henter den eldste og sier hva vi skal ha til middag og at vi må hente klær og si hadet. Holder barnet på med tegning eller klosser eller noe alene så hjelper jeg barnet å rydde bort. Jeg maser nok litt og tar gjerne barnet i armen og leder med meg til den minste sin avdeling. 

Her lar jeg eldste utforske litt, mens jeg kler på yngste og snakker med de ansatte. Når minste kun mangler ytterjakke så ber jeg eldste komme for sko og klær. Om det ikke reageres, så henter jeg barnet. Litt surmuling er det, men med to stk så har jeg ikke "tid" til at begge skal gå viljen sin samtidig som vi skal klare å komme oss ut av dørene. 

Det er ikke noe magisk, men vi har gjort det samme om og om igjen. Lar alltid eldste utforske mens yngste kles på først. Tar alltid hånden og leder avgårde etter forsøk på én muntlig beskjed. Nå har begge blitt så vandt til rutinen at de slutter å surmule. Med mindre de er svært slitne. 

Finn en rutine, er mitt tips. Kanskje barnet kan ha med et kosedyr som kun ligger i hylla. Da kan du komme, hilse og gi en kos og si at nå går vi og finner Bamse og kler på oss. Så kan barnet få bamsen mens du henter matboks, også kle på. Forsøk å gjenta de faste tingene i samme rekkefølge og ikke bli oppgitt i stemmen. Masing hjelper sjelden, så forsøk å gi beskjed også lede barnet vennlig og bestemt i rett retning. Neste skritt blir å bære det ut. 

Anonymkode: 49707...26e

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips :) Det er jo ikke noe kjempeproblem, jeg bærer henne bare med meg om det trengs også roer hun seg når vi har fått på klær.

Men alle gode råd tas imot, for jeg vil helst at det skal være hyggelig å bli hentet samt slippe en unødvendig "kamp"

Skrevet

Min fireåring er sånn fortsatt. Eneste som funker er å lokke med (sunn) snacks som han liker veldig godt. Nytter ikke med allverdens forberedelser eller bestemt snakk, han er klar til kamp om han ikke vil hjem 😛 Kan selvfølgelig bare bære han med også, men det blir ofte en svett affære. Vel ute av garderoben er han i godt humør igjen 

Anonymkode: 3c2c3...83c

Skrevet

Da mine var så små prøvde jeg meg på avledning/lokking først (for eksempel å si «førstemann ut til garderoben» eller «kom og se hva jeg har her!»)

Hvis det ikke funka spurte jeg «vil du gå selv eller skal jeg bære deg?» før jeg eventuelt bar barnet ut. Etter et par ganger skjønte de tegninga og ville heller gå selv.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min fireåring er sånn fortsatt. Eneste som funker er å lokke med (sunn) snacks som han liker veldig godt. Nytter ikke med allverdens forberedelser eller bestemt snakk, han er klar til kamp om han ikke vil hjem 😛 Kan selvfølgelig bare bære han med også, men det blir ofte en svett affære. Vel ute av garderoben er han i godt humør igjen 

Hva om du ikke har den (sunne) snacksen en dag da? Jeg synes at om barn ikke kommer uten at de får en godbit da har man valgt litt feil strategi. 

Jeg har opplevd i barnehagen jeg jobbet i at mor måtte dra uten å fått hentet fordi hun var tom for pastiller i bilen (JA- vi ansatte prøvde å hjelpe mor, men hun var ikke mottakelig for det.) Hun måtte dra og kjøpe pastiller og komme tilbake. Så lokket hun og tryglet og ba før hun fikk med seg barnet. Så mye makt i en liten kropp er ingen tjent med. 

Beklager digresjonen. Det var jo egentlig ikke dette du spurte om. Jeg tror det kan være nyttig å vise interesse for hva barnet leker. Se på bilder og snakke om hvordan dagen har vært. Snakke om at det blir hyggelig å komme tilbake og fortsette i morgen. Ikke ha det travelt, men likevel være klar på at det ikke er tiden for at ny leik startes. (Og om du må gå og barnet nekter, be om hjelp.. tar du barnet og bærer det ut selv om det protesterer høylytt så er det ikke krise det heller., 

Er det et problem synes jeg du skal ta en prat med pedleder og gjøre avtaler der. Kanskje kan hun/han komme med opplysninger og innspill vedrørende hentingen som du ikke har tenkt på? 

Anonymkode: 771ed...52a

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du ikke har den (sunne) snacksen en dag da? Jeg synes at om barn ikke kommer uten at de får en godbit da har man valgt litt feil strategi. 

Jeg har opplevd i barnehagen jeg jobbet i at mor måtte dra uten å fått hentet fordi hun var tom for pastiller i bilen (JA- vi ansatte prøvde å hjelpe mor, men hun var ikke mottakelig for det.) Hun måtte dra og kjøpe pastiller og komme tilbake. Så lokket hun og tryglet og ba før hun fikk med seg barnet. Så mye makt i en liten kropp er ingen tjent med. 

Beklager digresjonen. Det var jo egentlig ikke dette du spurte om. Jeg tror det kan være nyttig å vise interesse for hva barnet leker. Se på bilder og snakke om hvordan dagen har vært. Snakke om at det blir hyggelig å komme tilbake og fortsette i morgen. Ikke ha det travelt, men likevel være klar på at det ikke er tiden for at ny leik startes. (Og om du må gå og barnet nekter, be om hjelp.. tar du barnet og bærer det ut selv om det protesterer høylytt så er det ikke krise det heller., 

Er det et problem synes jeg du skal ta en prat med pedleder og gjøre avtaler der. Kanskje kan hun/han komme med opplysninger og innspill vedrørende hentingen som du ikke har tenkt på? 

Anonymkode: 771ed...52a

Snacksen brukes ikke hver gang, men det er et ess i ermet :) Og nei, det er ikke sånn at om jeg ikke har med snacks så får jeg ikke med barnet hjem. Å dra for å kjøpe pastiller høres helt på viddene ut. Men jeg innrømmer glatt at det ikke er hver dag jeg orker en kamp i garderoben, eller å løpe etter fireåringen når jeg har med en baby i tillegg. Så om det får lokket han med å ha litt oppskåret frukt eller lignende i jakkelomma, så gjør jeg det de gangene han overhodet ikke vil hjem og avslutte lek. Da er han gjerne sliten kombinert med lavt blodsukker, og ikke spesielt mottagelig for beskjeder. 

Skrevet

Jeg har kjørt ca samme rutine i mange år - funker fortsatt når jeg henter på SFO nå i andreklasse. 

Nå kommer hun som regel uten at jeg trenger gjøre noe spesielt, men de gangene hun er dypt konsentrert om noe, sier jeg 'ok, men da går jeg og pakker sekken din mens du gjør deg ferdig, så drar vi' - som regel er hun da klar når jeg har har hengt i garderoben noen minutter. Benytter gjerne anledningen til å se over yttertøy og skiftetøy.

Anonymkode: 53608...983

Skrevet

Kan ikke du ikke avtale med bhg at de forbereder henne på at hun straks blir henta? 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man henter de bare. Enkelt og greit.

Anonymkode: 928ab...5f0

Det beste rådet du har fått hittil! 

Det er så mye dill og dall råd du har fått , men her er du den trygge voksne som må ta ansvar. 

Anonymkode: b888b...418

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjørt ca samme rutine i mange år - funker fortsatt når jeg henter på SFO nå i andreklasse. 

Nå kommer hun som regel uten at jeg trenger gjøre noe spesielt, men de gangene hun er dypt konsentrert om noe, sier jeg 'ok, men da går jeg og pakker sekken din mens du gjør deg ferdig, så drar vi' - som regel er hun da klar når jeg har har hengt i garderoben noen minutter. Benytter gjerne anledningen til å se over yttertøy og skiftetøy.

Anonymkode: 53608...983

Dette er også ett godt råd by the way. Den enkle er det beste! Hilsen meg over 

Anonymkode: b888b...418

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...