AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Hei! Jeg bor på et lite småbruk sammen med samboeren min, vi har 3 hester. Begge har 100% jobb. Jeg er svært opptatt av økologisk mat og er veldig opptatt av kvalitet på kjøtt, jeg er svært redd for det som blir puttet i kjøttet i butikken og om det kan føre til mange sykdommer osv. Jeg har tenkt på om vi kunne prøvd å få noen flere husdyr slik at vi kunne blitt mer selvforsynte, vi har allerede planlagt å få en del høner slik vi slipper å kjøpe egg. Og de hønene skal gå ute på gress i sommerhalvåret... Da jeg var tenåring hadde jeg hesten min i en boks på en gård med høns og sauer, og jeg hatet hvordan de hadde det... Det var «frittgående» høner, men de var bare inne og masse høner i svære binger. Så har jeg tenkt på om vi kunne få sauer, bare for å slakte og spise dem selv... Ønsker å dyrke grønnsaker også, men vi spiser vanvittig mye frukt og grønt, så det hadde nok ikke utgjort en kjempestor forskjell... Har noen tips ? Er det flere som prøver å leve «selvforsynt»? Vi kommer jo til å kjøpe mye mat i butikken uansett, men håper dette kan utgjøre en god forskjell hvertfall ... Anonymkode: 12ebd...332
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #2 Skrevet 17. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg bor på et lite småbruk sammen med samboeren min, vi har 3 hester. Begge har 100% jobb. Jeg er svært opptatt av økologisk mat og er veldig opptatt av kvalitet på kjøtt, jeg er svært redd for det som blir puttet i kjøttet i butikken og om det kan føre til mange sykdommer osv. Jeg har tenkt på om vi kunne prøvd å få noen flere husdyr slik at vi kunne blitt mer selvforsynte, vi har allerede planlagt å få en del høner slik vi slipper å kjøpe egg. Og de hønene skal gå ute på gress i sommerhalvåret... Da jeg var tenåring hadde jeg hesten min i en boks på en gård med høns og sauer, og jeg hatet hvordan de hadde det... Det var «frittgående» høner, men de var bare inne og masse høner i svære binger. Så har jeg tenkt på om vi kunne få sauer, bare for å slakte og spise dem selv... Ønsker å dyrke grønnsaker også, men vi spiser vanvittig mye frukt og grønt, så det hadde nok ikke utgjort en kjempestor forskjell... Har noen tips ? Er det flere som prøver å leve «selvforsynt»? Vi kommer jo til å kjøpe mye mat i butikken uansett, men håper dette kan utgjøre en god forskjell hvertfall ... Anonymkode: 12ebd...332 Det er vel ikke lov å slakte hjemme på gården nå lenger? Selv om man skal ha det til eget bruk? Anonymkode: ce448...31f
Duftavsommerregn Skrevet 17. november 2018 #3 Skrevet 17. november 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke lov å slakte hjemme på gården nå lenger? Selv om man skal ha det til eget bruk? Det er lov å slakte hjemme jo, til eget bruk men ikke noe annet. Du kan ikke gi det vekk engang til noen. Du skal vite hva du driver med faktisk, være redd for hva "butikkene" putter i kjøttet? Ville være mer redd for hjemmeslakt som ikke hygienen er helt perfekt og man vet hva man driver med. Men jo man kan slakte til eget private bruk, men ikke noe annet. Du kan ikke få andre til å gjøre dette for deg, bare deg selv som gjør dette til eget forbruk. Det er folkehelse hensyn som gjør dette, og det forstår jeg veldig godt. Gjøres ikke dette riktig kan man bli alvorlig syk av det. Det er bare å google hjemmeslakt så finner man svaret. Endret 17. november 2018 av Duftavsommerregn 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #4 Skrevet 17. november 2018 Det puttes ingenting i kjøttet i butikken. Dersom du er skeptisk til tilsetningsstoffer i pålegg, pølser mm, så kan du fint kjøpe rent kjøtt, fra slakteriet og lage dette selv. Jeg skjønner noe av tanken din, men om jeg skulle leve mest mulig selvforsynt, såville jeg nok, kuttet ned på kjøttforbruket, ordnet med ideelle lagringsforhold i kjelleren og dyrket det jeg kunne av grønnsaker, samt skaffet meg noen høner og ellers fisket mer enn jeg gjør nå. Slaktearbeid, krever kunnskap og videre grovarbeid med råvarene. Jeg hadde nok helst levert dem til slakteri og fått dem tilbake pent oppdelt om jeg skulle drive med noe slikt og jeg har utdannelse innen landbruk og gartnerinæring. Alt det du skisserer krever tid, det er greit nok om en ikke har barn og lite engasjementer utover jobb, men det er mange ting som skal følges opp i løpet av en relativt kort periode. Anonymkode: b41f1...594
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #5 Skrevet 17. november 2018 For å drive egen kjøttproduksjon krever det mer enn et par sauer, da må du også ha både søyer og vær, og avle lam. Du kan ikke styre om søyene får ett, to eller fire lam og heller ikke om de trenger flaske eller ei. Så det kan være dere må levere noen til slakt fordi dere får for mange osv. De skal klippes, ha beite, god fjøs osv. Da er det bedre å ikke være selvforsynt, men heller kjøpe noen dyr og ha på gården og slakte når det passer. Kjøpe noen grisunger og årslam på høsten eller noe sånt og slakte til jul/vår igjen. Det krever litt mer kroner. Men å jobbe fullt og passe lamming, kalving og evt behov for flaske er ikke bare en urtehage, det er hobby, livsstil og ganske tidkrevende. Men rent kjøtt fra norske produsenter er da virkelig ikke noe å være redd for. Det er like unødig frykt som frykt for fugleinfluensa ved å holde høner. Smitte kan skje, men det kan skje i din fjøs og ved ditt slakt også. Anonymkode: 79a70...394
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #6 Skrevet 17. november 2018 Hvor mye har dere egentlig tid til, hvis dere begge har 100 % jobb ? Anonymkode: 9e4e6...66c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #7 Skrevet 17. november 2018 1 time siden, Duftavsommerregn skrev: Det er lov å slakte hjemme jo, til eget bruk men ikke noe annet. Du kan ikke gi det vekk engang til noen. Du skal vite hva du driver med faktisk, være redd for hva "butikkene" putter i kjøttet? Ville være mer redd for hjemmeslakt som ikke hygienen er helt perfekt og man vet hva man driver med. Men jo man kan slakte til eget private bruk, men ikke noe annet. Du kan ikke få andre til å gjøre dette for deg, bare deg selv som gjør dette til eget forbruk. Det er folkehelse hensyn som gjør dette, og det forstår jeg veldig godt. Gjøres ikke dette riktig kan man bli alvorlig syk av det. Det er bare å google hjemmeslakt så finner man svaret. Ok, da vet jeg det. Tusen takk for info. Anonymkode: ce448...31f
Sliten&kjørt52 Skrevet 17. november 2018 #8 Skrevet 17. november 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: kunne blitt mer selvforsynte Kjenner to som tenker som deg. Bruk 1; Sentrum av "Bjørneland+Ulveland" Eneste sted jeg har sett Brunbjørn. "Villsau" Klarer seg mye bedre. Bruk 2; Gatekjøkken betaler for å bli kvitt brukt Matolje, han henter gratis, filtrerer g r u n d i g, -fint tøy, går på Traktor, Diselbiler, Tror ikke 100%, -men drøyer m y e, les dere opp... (Lukter "uvant".), Sager egen plank, O.L., Se på "Sagbruk" for motorsag, lett å kopiere prinsippet, Hvor lønnsomt ..? Grovt / Spesial er "butikk" / Ikke "mulig" å kjøpe + Tar ut av framtidig 200 m. bane / Microflystipe. "Vinn/vinn". A.(CAVE:Fnatt) Endret 17. november 2018 av Sliten&kjørt51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå