AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Finnes det krav til hvor skitne melkekyr og kalver kan være? Jeg spør da jeg er litt rundt på gårder og har reagert på enkelte steder hvor full i avføring enkelte besetninger er. Har Mattilsynet rutinekontroller og melder de fra på forhånd? Anonymkode: 1142b...da9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #2 Skrevet 17. november 2018 Meld deg inn i gruppa "Venner av norsk landbruk" på Fb. Enten får du et ordentlig svar, eller så kapper de hodet av deg. Det du beskriver ser ovethodet ikke greit ut! Anonymkode: b3525...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #3 Skrevet 17. november 2018 Ja. https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/veileder_om_hold_av_storfe.1853/binary/Veileder om hold av storfe Paragraf 17 og 20. Ta bilder om du kan og be en sakkyndig vurdere. Mattilsynet kommer sjeldent uanmeldt. Anonymkode: dc829...40d 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #4 Skrevet 17. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/veileder_om_hold_av_storfe.1853/binary/Veileder om hold av storfe Paragraf 17 og 20. Ta bilder om du kan og be en sakkyndig vurdere. Mattilsynet kommer sjeldent uanmeldt. Anonymkode: dc829...40d Takk. Tror disse stryker, for å si det sånn.... Anonymkode: 1142b...da9 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #6 Skrevet 17. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Anonymkode: 1142b...da9 Sånn skal IKKE produksjonsdyr se ut! Mine er alltid rene, de blir børstet hver dag. De står heller ikke på spilt, men går fritt og kan gå ut og inn. Merker melkeproduksjonen har gått opp ettersom trivselen har gått opp også. Jeg hadde SKAMMET meg om dyrene mine så sånn ut. Meld fra med en gang! Anonymkode: 37160...076 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #7 Skrevet 17. november 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn skal IKKE produksjonsdyr se ut! Mine er alltid rene, de blir børstet hver dag. De står heller ikke på spilt, men går fritt og kan gå ut og inn. Merker melkeproduksjonen har gått opp ettersom trivselen har gått opp også. Jeg hadde SKAMMET meg om dyrene mine så sånn ut. Meld fra med en gang! Anonymkode: 37160...076 Sier Mattilsynet hvem som har meldt? Dette er ikke akkurat i et turområde med mange tilfeldige forbipasserende.... Jeg er på disse stedene i forbindelse med kraftfôrleveranser, og dørene stod nå på vidt gap... Kraftig kontrast til forrige fjøs jeg var inni, et løsdriftfjøs der alle var blanke og fine og hadde flotte frisyrer 😂 Anonymkode: 1142b...da9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #8 Skrevet 17. november 2018 Just now, AnonymBruker said: Sier Mattilsynet hvem som har meldt? Dette er ikke akkurat i et turområde med mange tilfeldige forbipasserende.... Jeg er på disse stedene i forbindelse med kraftfôrleveranser, og dørene stod nå på vidt gap... Kraftig kontrast til forrige fjøs jeg var inni, et løsdriftfjøs der alle var blanke og fine og hadde flotte frisyrer 😂 Anonymkode: 1142b...da9 Nei, det er fullt anonymt! Har hatt noen besøk fra dem. Både uanmeldt og meldt. Der èn gang det var meldt inn anonymt. Fordi kyra gikk ute på vinteren....... Ja, de gikk ute, men kunne og gå inn om de ville. Merkelig det der, noen blir aldri fornøyde... Anonymkode: 37160...076 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #9 Skrevet 17. november 2018 Altså, jeg er hestejente og klappet bare i hendene og sa «Seee han koser seg!» når de lå på rygg med beina i været og sprellet i den verste gjørmen og man omtrent kunne plante blomster på dem etterpå, men det er jo litt forskjell på å se seg ut det største gjørmehullet og legge seg der, enn å ikke ha noe annet valg enn å legge seg i sin egen avføring... Anonymkode: 1142b...da9 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #10 Skrevet 17. november 2018 Kuene skal ha det måket og ligge enten på matter, halm eller flis, og de skal kardes rene. Mattilsyn vil sette krav til rengjøring av kyrne her ja. Hilsen avløser. Anonymkode: a9186...fd6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #11 Skrevet 17. november 2018 Stakkars dyr!! Anonymkode: a9634...b22 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #12 Skrevet 17. november 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sier Mattilsynet hvem som har meldt? Dette er ikke akkurat i et turområde med mange tilfeldige forbipasserende.... Jeg er på disse stedene i forbindelse med kraftfôrleveranser, og dørene stod nå på vidt gap... Kraftig kontrast til forrige fjøs jeg var inni, et løsdriftfjøs der alle var blanke og fine og hadde flotte frisyrer 😂 Anonymkode: 1142b...da9 Den var super søt, hva slags rase er det? Anonymkode: 8c6bb...e39 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #13 Skrevet 17. november 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er fullt anonymt! Har hatt noen besøk fra dem. Både uanmeldt og meldt. Der èn gang det var meldt inn anonymt. Fordi kyra gikk ute på vinteren....... Ja, de gikk ute, men kunne og gå inn om de ville. Merkelig det der, noen blir aldri fornøyde... Anonymkode: 37160...076 Det siste du sier er så rett. Klager på om dyra bare står inne, og klager når dyra har mulighet til å gå ut også. Men ja, jeg ville meldt ifra om dette TS. Skjønner det er dyrt å legge om til løsdrift, men alt annet begynner å bli utdatert. Anonymkode: d734b...b10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #14 Skrevet 17. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kuene skal ha det måket og ligge enten på matter, halm eller flis, og de skal kardes rene. Mattilsyn vil sette krav til rengjøring av kyrne her ja. Hilsen avløser. Anonymkode: a9186...fd6 Er disse bildene greie nok? Anonymkode: 1142b...da9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #15 Skrevet 17. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er disse bildene greie nok? Anonymkode: 1142b...da9 Dette er en annerledes løsning enn noen annen fjøs jeg har sett de 20 årene jeg har melket kyr. Kuene der står for langt bak på det gitteret, møkkagitteret, båsen deres skulle stoppet ved bakbena. Selvsagt om kua står langt bak så står hun jo på det gitteret uansett, men her ser det det ut som alle kuene står ca likt og båsen deres er for kort. Hadde den vært lang nok, hadde de hatt mer flate å ligge på, mer flis, og ikke blitt så skitne. Anonymkode: a9186...fd6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #16 Skrevet 17. november 2018 Sånn som dette skal det se ut Anonymkode: a9186...fd6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #17 Skrevet 17. november 2018 Fjøset så bra nok ut, ser ut som det er en annen grunn til at de er så skitne, kan de nydelige vært tatt inn? Eller er dette noe du har observert over tid? Anonymkode: 2df62...9fb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #18 Skrevet 17. november 2018 Jeg kan ikke se noen uteområder i umiddelbar nærhet til fjøset. Har ikke vært her før. Det går ungdyr i binger med spaltegulv og jeg ser ikke en eneste sagflis noe sted. Ungdyrene er møkkete langt opp på ryggen, men ikke like intenst som de som står bundet. Anonymkode: 1142b...da9
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #19 Skrevet 17. november 2018 Du kan sende de bildene til det lokale mattilsynet så tar de det derfra. Det er krav til renhold av dyr. Anonymkode: a9186...fd6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #20 Skrevet 17. november 2018 Jeg gikk inn igjen og glante litt mer. Båskyrne ligger på gummimatter, de ligger bare ikke langt nok fremme. Anonymkode: 1142b...da9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå