Gå til innhold

Var du på abortdemonstrasjon i dag?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, fordi jeg bor i ett annet land. Men jeg håper det ikke blir noen lovendring, jeg mener man skal gå fremover, ikke bakover.

Anonymkode: dc9cc...c79

• Liker 2
Skrevet

Nei. Rett og slett fordi jeg gir 100% blaffen i hele saken.

Anonymkode: 62587...138

Gjest Blondie65
Skrevet

Til dere som mener at dette handler om å velge vekk barn med skavanker:

La oss si at du er gravid i uke 19 og dessverre er det på ultralyd oppdaget avvik, som er undersøkt og det viser seg at barnet du bærer er svært sykt og kommer til å bli multihandikappet hvis det i det hele tatt lever noen dager etter fødselen. Men ikke bare kommer det til å være svært handikappet - barnet kommer også til å oppleve svært mye smerte, hver eneste dag. Det verste er at det er svært sannsynlig at barnet allerede i mors liv i resten av svangerskapet opplever smerte.

Er dette spørsmålet fortsatt så enkelt at man velger bort skavanker - eller kan det være at de som velger abort etter paragrafen de ønsker å endre faktisk har tenkt gjennom saken grundig og veid for og i mot?

Jeg gikk ikke i demonstrasjon i dag, men jeg støtter saken fullt ut. Jeg mener at dette er kvinnens valg. Hva andre ønsker å gjøre i sitt liv skal ikke jeg blande meg i, men jeg ønsker at kvinner skal ha muligheten til å velge.

Skrevet

Nei jeg gikk ikke, rett og slett fordi jeg ikke støtter saken i den grad.

Jeg er for selvbestemt abort t.o.m. 12. uke, utover det synes jeg det er helt naturlig at det reises etiske problemstillinger.

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, Blondie65 said:

La oss si at du er gravid i uke 19 og dessverre er det på ultralyd oppdaget avvik, som er undersøkt og det viser seg at barnet du bærer er svært sykt og kommer til å bli multihandikappet hvis det i det hele tatt lever noen dager etter fødselen. Men ikke bare kommer det til å være svært handikappet - barnet kommer også til å oppleve svært mye smerte, hver eneste dag. Det verste er at det er svært sannsynlig at barnet allerede i mors liv i resten av svangerskapet opplever smerte.

Hva om dette oppdages mye senere i svangerskapet, hvor skal grensen gå da? Uke 30? Uke 40? Eller om det oppdages rett etter fødsel? 

Anonymkode: b4a98...e6d

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Descerre ikke, men burde vært. Dette gjelder ikke meg for jeg er sterilisert heldigvis, men ville gladelig gått for dette er en prinsippsak. 

Gjest Blondie65
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om dette oppdages mye senere i svangerskapet, hvor skal grensen gå da? Uke 30? Uke 40? Eller om det oppdages rett etter fødsel? 

Jeg tror det er på tide å lese hva den omstridte paragrafen faktisk sier:

Sitat

§ 2. Fører et svangerskap til alvorlige vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne. Kvinnen har krav på råd for selv å kunne treffe det endelige valg.

Finner kvinnen, etter at hun har fått tilbud om informasjon m.v. som nevnt og veiledning etter § 5 annet ledd første punktum, at hun likevel ikke kan gjennomføre svangerskapet, tar hun selv den endelige avgjørelse om svangerskapsavbrudd såfremt inngrepet kan skje før utgangen av tolvte svangerskapsuke og tungtveiende medisinske grunner ikke taler mot det.

Etter utgangen av tolvte svangerskapsuke kan svangerskapsavbrudd skje når

a) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan føre til urimelig belastning for kvinnens fysiske eller psykiske helse. Det skal tas hensyn til om hun har disposisjon for sykdom;
b) svangerskapet, fødselen eller omsorgen for barnet kan sette kvinnen i en vanskelig livssituasjon;
c) det er stor fare for at barnet kan få alvorlig sykdom, som følge av arvelige anlegg, sykdom eller skadelige påvirkninger under svangerskapet;
d) hun ble gravid under forhold som nevnt i straffeloven §§ 312, 313 og 314, eller svangerskapet er et resultat av omstendigheter som omtalt i straffeloven §§ 291, 293, 294, 295, 296, 299, 301, 302 og 314; eller
e) hun er alvorlig sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet i betydelig grad.

Ved vurderingen av begjæring om avbrudd begrunnet i forhold som nevnt foran i tredje ledd bokstav a, b og c skal det tas hensyn til kvinnens samlete situasjon, herunder hennes muligheter til å dra tilfredsstillende omsorg for barnet. Det skal legges vesentlig vekt på hvordan kvinnen selv bedømmer sin situasjon.

Kravene til grunn for innvilgelse av svangerskapsavbrudd skal øke med svangerskapets lengde.

Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.

Skrevet
1 hour ago, Blondie65 said:

Jeg tror det er på tide å lese hva den omstridte paragrafen faktisk sier:

Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.

Det er nettopp poenget. Hvorfor synes de som skriker om kvinnens kropp at det er greit før 18 uker og ikke etter? Det er samme barnet hele veien fra unnfangelse til fødsel. 

• Liker 2
Skrevet

Nei! Skulle gjerne vært det men bor 1,5 time unna sentrum og er høygravid (hadde termin for snart to uker siden) Så venter bare ... Skulle gjerne vært med!!! 

Anonymkode: b8e33...5c0

Gjest Blondie65
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp poenget. Hvorfor synes de som skriker om kvinnens kropp at det er greit før 18 uker og ikke etter? Det er samme barnet hele veien fra unnfangelse til fødsel. 

Det er forskjell på et forster før uke 12 og et fullbåret barn.

Det er ikke greit at man setter mors liv i fare ved å hindre abort.

Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Er dette spørsmålet fortsatt så enkelt at man velger bort skavanker - eller kan det være at de som velger abort etter paragrafen de ønsker å endre faktisk har tenkt gjennom saken grundig og veid for og i mot?

Jeg gikk ikke i demonstrasjon i dag, men jeg støtter saken fullt ut. Jeg mener at dette er kvinnens valg. Hva andre ønsker å gjøre i sitt liv skal ikke jeg blande meg i, men jeg ønsker at kvinner skal ha muligheten til å velge.

Helt enig, og oppfordrer alle til å lese denne! Det er en kvinne som bærer på et barn som ikke utvikler kranie, som ikke får tatt abort og må bære dette barnet til det kommer til å dø under fødselen. Fælt å lese hvordan hun opplever graviditeten.

https://www.reddit.com/r/TwoXChromosomes/comments/8lufa5/texas_made_it_law_to_decline_insurance_coverage

Skrevet
4 minutter siden, Tamsi skrev:

Helt enig, og oppfordrer alle til å lese denne! Det er en kvinne som bærer på et barn som ikke utvikler kranie, som ikke får tatt abort og må bære dette barnet til det kommer til å dø under fødselen. Fælt å lese hvordan hun opplever graviditeten.

https://www.reddit.com/r/TwoXChromosomes/comments/8lufa5/texas_made_it_law_to_decline_insurance_coverage

Vel. Det er ikke i disse tilfellene som dette jeg er imot senabort. 

Anonymkode: 009a7...438

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Marie90 skrev:

Nei jeg gikk ikke, rett og slett fordi jeg ikke støtter saken i den grad.

Jeg er for selvbestemt abort t.o.m. 12. uke, utover det synes jeg det er helt naturlig at det reises etiske problemstillinger.

Du er klar over at eventuelle alvorlige sykdommer først kan oppdages i uke 11-13, og at kvinner nektes å få offentlig ultralyd og utføre fosterdiagnostikk før uke 18?

Ja, jeg deltok selvsagt.

Selv betaler jeg drøssevis av penger for prøverør, og ønsker sterkt ett barn til. 

Jeg har venner i samme situasjon, som på UL i uke 18 har fått vite at den lille babyen som sparker i magen ikke har hjerne - og/eller at det er andre alvorlige avvik som sannsynligvis gjør at fosteret har store smerter allerede i magen. 

Tenk deg selv å være gravid med stor mage, og måtte fortelle til fremmede hver dag at «nei, babyen min skal dø - enten imorgen eller rett etter fødsel, jeg skal ikke få oppleve å bli mamma til et levende barn».

Det er jo realitetene her.

Anonymkode: 6e547...e9c

• Liker 6
Skrevet

Hva med dette at det er lov til å fjerne den ene av tvillinger? Støtter dere det?

Anonymkode: efbfd...14c

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere helt kunnskapsløse?

Offentlig UL i Norge tilbys først i uke 18/19. Enkelte må ved ferieavvikling osv vente til uke 20.

De jeg kjenner som har vært i denne grusomme situasjonen har hele veien trodd alt var i orden, kommet på UL - og den aller første anledningen de fikk til å føde det døde barnet var uke 22-23. 

Kvinnene føder vanlig fødsel, vi snakker ikke angrepille her. 

Anonymkode: 6e547...e9c

• Liker 2
Skrevet

Skulle gjerne ha deltatt i demonstrasjonen selv, men leser til eksamen. Er flott at så mange dukket opp! 😄 

Anonymkode: ac571...b68

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg støtter en lovendring. Kvinner har selvbestemt abort til uke 12, og da kan de ta livet av fosteret selv med å ta piller, altså medisinsk abort. Jeg syns ingen helsepersonell skal pålegges å ta liv fordi barnet har en skavank/sykdom foreldrene ikke vil ha. Risikoen med å få barn er rett og slett at de ikke alltid er friske, ikke alt kan oppdages før barnet er født heller. 

Anonymkode: 5f60f...b6f

Bare av ren nysgjerrig, men hadde du ønsket å leve et kort liv som alvorlig syk gjennom hele det livet? Hadde du følt at du hadde fått en god livskvalitet? Et verdig liv?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...