AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Dette høres kanskje ut som et banalt problem, men det har faktisk blitt en ganske stor utfordring for meg. Kjæresten min lager masse lyder når han spiser. Det er ikke så lett å beskrive dem med ord, men han lager unødvendig mye lyd når han blåser på varm mat, han "suger" inn maten (puster inn idet han putter maten i munnen, på en måte), og han tygger med et volum jeg nesten ikke kan fatte, selv om han har munnen lukket. Jeg har prøvd å si fra ved passende anledninger tidligere, men bedringen varer bare måltidet ut. Nå vet jeg faktisk ikke helt hva jeg skal gjøre med det lenger. Jeg føler at jeg har nådd klagegrensen for en stund, men jeg har begynt å grue meg til middag, fordi jeg vet at jeg må høre på disse lydene, som for meg er veldig ubehagelige, men også vitner om litt dårlig bordskikk. Han spiser også utrolig fort, noe som sikkert bidrar til det hele. Jeg vet ikke helt hva jeg prøver å oppnå ved å skrive dette, men kanskje noen har noen råd til hvordan jeg burde forholde meg? Finnes det en ok måte å ta opp dette på, uten at han føler seg angrepet eller som om jeg kaller ham en gris? Må jeg bare leve med dette? Anonymkode: 9b320...246 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #2 Skrevet 17. november 2018 Jeg skjønner hva du mener. Har ei venninne som også er sånn. Hun lager også "Mmm!"-lyder mens hun spiser. Dødsirriterende. Hjelper ikke å si i fra heller =( Anonymkode: 26d2e...dcd
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #3 Skrevet 17. november 2018 Haha forstår godt hva du mener! 😅 Har en sånn selv! Jeg sa bare hyyyysj!!!! Gjør det på en annen måte! Også etterligner jeg h*n og da forstod h*n veldig godt hva jeg mente og ble bedre etterhvert 😅 Anonymkode: 7a2b6...e9f 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #4 Skrevet 17. november 2018 Jeg har en kollega som lager så mye lyder at jeg bare må forlate rommet hvis h*n spiser på kontoret. Ekkel slafsing som gjør meg gal bare jeg tenker på det GRRRRRRRRRRRRRRRR!!! Anonymkode: 86aae...bd0 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #5 Skrevet 17. november 2018 Føler med deg! Har dessverre ingen råd å komme med. Er selv veldig sensitiv for lyder og hater høye spiselyder. Smatting er verstingen for meg. Vokste opp med en stefar som lagde mye lyd da han spiste, og det irriterte meg grønn. Hjalp bare på akkurat det måltidet hvis jeg sa ifra. Stakkars fyr, var veldig glad i han ellers da Anonymkode: f72ac...efc 1
Rullestolbruker Skrevet 17. november 2018 #6 Skrevet 17. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har en kollega som lager så mye lyder at jeg bare må forlate rommet hvis h*n spiser på kontoret. Ekkel slafsing som gjør meg gal bare jeg tenker på det GRRRRRRRRRRRRRRRR!!! Anonymkode: 86aae...bd0 Er det ikke bare å spise og slafse samtidig? Kanskje kollegaen din faktisk finner det utrivelig selv?
Kaizerin Skrevet 17. november 2018 #8 Skrevet 17. november 2018 Si at han ikke må oppføre seg som om middagen er vulvaen din!
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #9 Skrevet 17. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ståle? Anonymkode: 0491e...446 Hva snakker du om da? 😅 Anonymkode: 7a2b6...e9f
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #10 Skrevet 17. november 2018 Jeg hater matlyder. Om folk ikke lar seg oppdra til å spise dannet, så har man tre valg. Ørepropper, musikk på i bakgrunnen, eller ikke vær i nærheten av dem mens de spiser. Jeg studerte med en dame som ikke bare smattet, men som også spiste med åpen munn! Det var første og siste gang jeg delte bord med henne under lunsjen 😂 Anonymkode: e0a64...8f1 1
Gjest supernova_87 Skrevet 17. november 2018 #11 Skrevet 17. november 2018 Er det andre enn deg som også merker dette? For hvis det er bare du som reagerer så kan det hende det er du som har misofoni. Blir du i tillegg irritert eller sint eller nærmest et hat mot samboeren din når dette skjer?
Fjaselina Skrevet 17. november 2018 #12 Skrevet 17. november 2018 Har ingen gode råd, men stor forståelse!! Vi har alltid enten radio eller musikk på under vanlige middagar, for eg reagerer med irritasjon dersom det vert for mykje lyd under måltidet. Eg har også ein kollega som eg skyr som pesten under lunsjen. Og på ein vekelang busstur nylig, måtte eg stadig plugge inn lyd på øyra for å ikkje bli gal av tygginga frå personen bak meg. Tyggegummi, eple, knekkebrød, meir tyggegummi.... Ååååå😖 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #13 Skrevet 17. november 2018 Mitt beste råd er å bestemme seg for å ikke bry seg og å fokusere på noe annet. Gubben min slafser og lager mye lyder ved alle måltider, spesielt når det smaker ekstra godt. De siste 2 årene har det slutta å plage meg. Anonymkode: bab13...d46
MarianneE Skrevet 17. november 2018 #14 Skrevet 17. november 2018 2 timer siden, Rainstorm skrev: Er det andre enn deg som også merker dette? For hvis det er bare du som reagerer så kan det hende det er du som har misofoni. Blir du i tillegg irritert eller sint eller nærmest et hat mot samboeren din når dette skjer? Måtte Google og vel.... Jeg har absolutt misofoni! 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #15 Skrevet 17. november 2018 TS her. Takk for svar og forståelse, alle sammen. Jeg tror ikke jeg har misofoni, og jeg har absolutt ikke noe hat mot kjæresten. Han er en fantastisk mann, men jeg har nok en tendens til å overreagere på noen områder der vi er oppdratt forskjellig, og jeg opplever hans fremtoning som ufin/upassende. Sannsynligvis er matlydene siste strå i en rekke mat- og måltidsrelaterte ting som har irritert meg, så det var godt å få lufte seg litt. Jeg tar med meg tipset om å prøve å bestemme meg for ikke å la det irritere meg. Jeg har riktig nok prøvd det allerede, men jeg mistenker at kognitive teknikker er det eneste som kan fungere på akkurat dette- Hvis det passer seg sånn, skal jeg prøve å si fra om det at han "suger" i seg maten én gang til, det så han ut til å skjønne sist jeg sa fra, så det er jo lov å håpe at det vil sitte neste gang... Anonymkode: 9b320...246 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #16 Skrevet 17. november 2018 Er han fra Korea? Noen folkslag spiser bare sånt🤗 Anonymkode: 44f29...13e
Juniper Skrevet 17. november 2018 #17 Skrevet 17. november 2018 Har du prøvd å være direkte? Altså, ikke hinting, men klar beskjed? "Du, jeg ser at vi er oppdratt veldig forskjellig. Men det plager meg mye at du lager så mye lyder mens du spiser! I min bok er det temmelig ugreit å ikke kunne spise skikkelig. Jeg blir frastøtt, og har problemer med å sitte ved samme bord som deg. Lærte ikke foreldrene dine deg bordskikk? Er du villig til å hente den fram igjen, for dette fungerer ikke for meg!" 1
Trulteskogen Skrevet 17. november 2018 #18 Skrevet 17. november 2018 Synes ikke det er bare DU som skal jobbe med dette her. Du snakker sågar om å ta ibruk kognitive teknikker for å prøve ikke la deg affisere av dette. Men HAN bør også prøve møte deg på halvveien. Noen har bare ikke helt begrep om hvordan de oppfører seg og hvor mye plass de kan ta i ulike sammenhenger, som ved matbordet. Det er ingen nødvendighet å spise med masse smatting, slafsing og tyggelyder som om det stod om livet. Min strategi når jeg irriterer meg over uvaner til folk, er at jeg introduserer noe jeg vet de vil reagrere negativt på. Som regel begynner jeg bare å prompe masse og høylydt, så tar de snart hintet. Så mitt råd er: Begynn å promp! Spis ting som gir deg luft i magen og fyr løs. Så kan jo han sitte der og slafse og tygge, mens du sitter der og promper. Hvis han synes det er greit å ha det sånn, så vet du at du burde dumpe ham! 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #19 Skrevet 17. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar og forståelse, alle sammen. Jeg tror ikke jeg har misofoni, og jeg har absolutt ikke noe hat mot kjæresten. Han er en fantastisk mann, men jeg har nok en tendens til å overreagere på noen områder der vi er oppdratt forskjellig, og jeg opplever hans fremtoning som ufin/upassende. Sannsynligvis er matlydene siste strå i en rekke mat- og måltidsrelaterte ting som har irritert meg, så det var godt å få lufte seg litt. Jeg tar med meg tipset om å prøve å bestemme meg for ikke å la det irritere meg. Jeg har riktig nok prøvd det allerede, men jeg mistenker at kognitive teknikker er det eneste som kan fungere på akkurat dette- Hvis det passer seg sånn, skal jeg prøve å si fra om det at han "suger" i seg maten én gang til, det så han ut til å skjønne sist jeg sa fra, så det er jo lov å håpe at det vil sitte neste gang... Anonymkode: 9b320...246 Er du fra Oslo Vest? Anonymkode: 54484...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #20 Skrevet 17. november 2018 dessverre det er bare slik han kan trolig ikke hjelpe for det du må bare arbeide med deg selv og prøve å takle det jeg vet hvordan det føles å være deg der ja. Hehe Anonymkode: 0c655...b56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå