AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Hei! Min samboer kommer snart til å komme over en god slump med penger. Pengene tenkes brukt til egenkapital i fremtiden, da vi skal bygge oss hus innen noen år. Problemet er at han har totalt mangel på selvkontroll når det gjelder penger. Han vet selv at dersom pengene står på høyrentekonto f.eks. kommer han til å sulle dem bort på tull. Dette innrømmer han selv, det har skjedd mange ganger (ikke med såå store summer da), han ender alltid opp med å tulle bort alle pengene han setter av til sparing. Han klarer ikke å styre seg. Skal så klart sette penger på BSU, men her får man jo bare sett inn 25.000. BSU+, BSU2 osv tilbyr ikke banken, så det er ikke et alternativ. Hvordan får han låst disse pengene sånn at det blir fysisk umulig å ta dem ut? Kan han opprette en konto som jeg styrer for han, selv om kontoen og pengene står i hans navn? Eller har banken en måte å låse kontoer på, sånn at han må fysisk inn i banken for å ta ut? Dette er ting vi diskuterer i fellesskap altså, og han er klar over problemet og har tatt det opp selv. Vet det høres ut som jeg bestemmer over pengene hans, det gjør jeg ikke. Men jeg har det økonomiske ansvaret, det har han frivillig gitt meg fordi han er totalt bortreist angående økonomi. 100% mangel på impulskontroll Anonymkode: 61a9f...115
Brimi Skrevet 17. november 2018 #2 Skrevet 17. november 2018 Det finnes noe som heter fastrenteinnskudd hvor du låser pengene i opptil 2 år. Hvis man vil ta ut før tiden må man betale 2% av det beløpet man vil ha ut i gebyr. Det er ikke alle banker som har dette. Jeg fant ut at det er bare DnB og Sparebank 1 som har dette. Godt mulig andre banker også har, men de fant ikke jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #3 Skrevet 17. november 2018 Da jeg arvet 4 millioner ble moren min med i banken og vi fikk en høyrentekonto der både jeg og moren min måtte fylle ut en søknad på kontoret sammen før uttak. Jeg var ung og vill, og ville kjøre mustang og flytte til Syden. Jada.. moren min sørget for at jeg fikk renten av pengene til hverdags, og så ble det brukt til huskjøp når jeg var ferdig med skolen. Takker henne fortsatt for det den dag i dag. Dette var i DNB, men tenker alle banker kan ordne noe sånt. Anonymkode: 60ebe...03e 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #4 Skrevet 17. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg arvet 4 millioner ble moren min med i banken og vi fikk en høyrentekonto der både jeg og moren min måtte fylle ut en søknad på kontoret sammen før uttak. Jeg var ung og vill, og ville kjøre mustang og flytte til Syden. Jada.. moren min sørget for at jeg fikk renten av pengene til hverdags, og så ble det brukt til huskjøp når jeg var ferdig med skolen. Takker henne fortsatt for det den dag i dag. Dette var i DNB, men tenker alle banker kan ordne noe sånt. Anonymkode: 60ebe...03e Dette høres jo ut som midt i blinken. At han fysisk må inn i banken å fylle ut søknad for å få ut penger. Pengene hans ryker nemlig på at han sitter på finn og tilfeldigvis kommer over noe han egentlig ikke trenger, eller at han tar seg en fest selv om kontoen egentlig er tom. Hvis han faktisk må inn i banken å søke, så blir jo terskelen for uttak mye høyere. Et spørsmål: kunne du sette inn penger på kontoen så mye du ville? Eller var den låst ''den veien'' også? Anonymkode: 61a9f...115
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #5 Skrevet 17. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette høres jo ut som midt i blinken. At han fysisk må inn i banken å fylle ut søknad for å få ut penger. Pengene hans ryker nemlig på at han sitter på finn og tilfeldigvis kommer over noe han egentlig ikke trenger, eller at han tar seg en fest selv om kontoen egentlig er tom. Hvis han faktisk må inn i banken å søke, så blir jo terskelen for uttak mye høyere. Et spørsmål: kunne du sette inn penger på kontoen så mye du ville? Eller var den låst ''den veien'' også? Anonymkode: 61a9f...115 Jeg kunne sette inn alt jeg ville, men ikke ta ut noe uten å måtte fylle ut papirer. Spurte moren min om dette siden jeg er hjemme i helgen, hun sa vi kunne velge mellom at bare jeg disponerte kontoen og bare jeg kunne søke skriftlig, eller om vi begge måtte. Og siden moren min ikke stolte på å overlate millioner til en dum naiv jentunge, så ble det oss to på papiret Anonymkode: 60ebe...03e 1
petterm Skrevet 17. november 2018 #6 Skrevet 17. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette høres jo ut som midt i blinken. At han fysisk må inn i banken å fylle ut søknad for å få ut penger. Pengene hans ryker nemlig på at han sitter på finn og tilfeldigvis kommer over noe han egentlig ikke trenger, eller at han tar seg en fest selv om kontoen egentlig er tom. Hvis han faktisk må inn i banken å søke, så blir jo terskelen for uttak mye høyere. Et spørsmål: kunne du sette inn penger på kontoen så mye du ville? Eller var den låst ''den veien'' også? Anonymkode: 61a9f...115 Det lureste er vel at han oppretter en konto som i tillegg til hans signatur krever at du, eller en annen han stoler på, må signere sammem for å ta ut penger. Da er han bedre sikret i fall samboerskapet skulle ryke, hvis du slulle dø, eller noe anner dramatisk skulle skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå