AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Jeg vurderer å søke en jobb i ett slags bofelleskap som huser aktivt rusavhengige. Lurer på hvordan det kan være i praksis, så håper noen vil dele erfaring med å arbeide med rusavhengige. Hvordan er du som person? Noe spessielt å huske på? Si/ikke si? Har ikke søkt enda, men virker utfordrende og interessant. Jeg har ingen tidligere erfaring, men noe relevant utdanning som gjør at rusmisbruk er på fagplanen. Hva er det beste og verste med å arbeide med rusmisbrukere? Og ja, jeg vet at det ikke er en homogen gruppe hvor alle er like, men jeg spørr her alikevel jeg Anonymkode: f54c8...ca0
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #2 Skrevet 17. november 2018 Jeg er meg selv. Jeg vil kalle meg trygg på meg selv, stødig i min posisjon og trygg på min kompetanse. Dette er viktig, for noen rusmisbrukere kan være veldig manipulerende, og de leser mennesker som en åpen bok. De merker med én gang om du er usikker eller utrygg. Så trygghet er viktig. Og du må være stødig nok til å tåle en skyllebøtte, få høre hvor ubrukelig og dum du er, uten at det går inn på deg. Ellers er det vel ikke så mye å tenke på, tror jeg. Du lærer deg å skille når det er mennesket som snakker/handler, og når det er rusen som snakker/handler. Jeg mener mennesket ofte ikke kan klandres for ting som er sagt i rus. Man må se forskjellen. Verdens skjønneste, flotteste og snilleste menneske kan bli utrolig frekke og aggressive som ruset. Selvsagt er det stor forskjell blant folk, og type rus, men man må være oppmerksom på hvor mye folk kan forandre seg under påvirkning. Og det viktigste jeg har lært meg: jeg forstår ikke. Jeg skjønner ingenting. Jeg har aldri vært rusmisbruker, og har ingen forutsetninger for å forstå hva de går igjennom eller hvordan det er. Dette har jeg fått høre er den største tabben i en slik jobb, at man tror man skjønner hvordan de har det 😛 Anonymkode: 9b0b8...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #3 Skrevet 18. november 2018 Du må tåle manipulasjon, konflikter som kan eskalere til slosskamper,ufin oppførsel ,bli kalt kjipe ting(smerteuttrykk) se mange triste skjebner, oppleve "systemet" som ikke fungerer ,stengte dører i psykiatrien osv.men er en fantastisk fin og viktig jobb også. Du lærer masse, og blir genuint glad i mange mennesker som har det vanskelig:) Anonymkode: 214ba...fe7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2018 #4 Skrevet 19. november 2018 også må du tåle en luselønn. de som gjør de tyngste oppgavene i norge er de med minst lønn. forstå det de som kan, men vi nordmenn finner oss i det. god jul! Anonymkode: 6bfeb...475
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå