Gå til innhold

Chihuahua, hann eller hunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått førsterett på gratis chihuahuavalp av et familiemedlem som venter kull nå snart. 

Det er ikke snakk om en sånn gneldrebikkje Her, men en chihuahua som faktisk har blitt behandlet som en hund,og har derfor ikke denne problematferden. 

Derimot lurer jeg veldig på hvilken kjønn jeg ønsker. Valget kommer til slutt til å lande på bikkja med best gemytt og som jeg bonder best med, men tenker å ha tanker om kjønn likevel. 

Jeg har hatt hund tidligere, og passet flere av mine venners hunder. Etter egen opplevelse foretrekker jeg hannhunder, da jeg synes tipser blir mye greier. Løpetid er en ting, humørsvingninger er jo noe annet. Har også opplevd at tipser oftere prøver å dominere, mens hannhunder virker enklere å opprette en tydelig rangstige med. Min gamle samboer hadde to chi-hanner som var fantastiske, noe som er det nærmeste jeg kommer hands-on erfaring med chihuahua over tid.  

Noen med erfaringer fra Chihuahua ang kjønn?

Anonymkode: d36b8...2fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en hann, og han var rolig og kom overens med alle. Han fikk prostatakreft, og døde dessverre 9 år gammel. Men fram til han ble syk var han verdens beste venn.

Anonymkode: bcc26...4b2

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrekker hunner, av en anledning, og det er at småraser er helt ekstreme på å markere. Skal hunden ikke stilles ut, og du kan kastrere blir det hipp om happ. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Perle skrev:

Jeg foretrekker hunner, av en anledning, og det er at småraser er helt ekstreme på å markere. Skal hunden ikke stilles ut, og du kan kastrere blir det hipp om happ. 

Hunden skal verken avles på eller stilles ut, så kastrering er ikke utelukket. 

Samboeren ønsker tispe til avl, men det er helt utelukket for min del å drive med valper. Heldigvis er det jeg som bestemmer det, siden det er min hund det er snakk om. 

TS

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden skal verken avles på eller stilles ut, så kastrering er ikke utelukket. 

Samboeren ønsker tispe til avl, men det er helt utelukket for min del å drive med valper. Heldigvis er det jeg som bestemmer det, siden det er min hund det er snakk om. 

TS

Det er bra. Å avle på chi er ikke noe man bare gjør. De er små og ofte ender det i snitt- Dette koster lett 25 000,- og dekkes IKKE av noen forsikring. En hund som skal avles på skal også stilles ut med et visst resultat, og den skal helsesjekkes, detter krav fra raseklubben. Altså sjekkes for PL og æyelyses og ha korrekt bitt og ingen fontanell. 

Lykke til. Kjøp bare av av en seriøs oppdretter. Send en mail til Norsk chihuahua klubb og spør om oppdrettersliste.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Perle skrev:

Det er bra. Å avle på chi er ikke noe man bare gjør. De er små og ofte ender det i snitt- Dette koster lett 25 000,- og dekkes IKKE av noen forsikring. En hund som skal avles på skal også stilles ut med et visst resultat, og den skal helsesjekkes, detter krav fra raseklubben. Altså sjekkes for PL og æyelyses og ha korrekt bitt og ingen fontanell. 

Lykke til. Kjøp bare av av en seriøs oppdretter. Send en mail til Norsk chihuahua klubb og spør om oppdrettersliste.

Nei, jeg er ikke ute etter å drive "løsavl" (om man kan kalle det løsavl), da jeg verken har erfaring med avk eller ser meg selv som fremtidig oppdretter.  

Familiemedlemmet som har gitt med førsterett på valp er riktignok meget seriøs oppdretter som over lang tid har drevet avl med fokus på helse og gemytt. Jeg er helt trygg på at valp fra dem vil være et godt etisk og trygt valg. 

Ts 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er ikke ute etter å drive "løsavl" (om man kan kalle det løsavl), da jeg verken har erfaring med avk eller ser meg selv som fremtidig oppdretter.  

Familiemedlemmet som har gitt med førsterett på valp er riktignok meget seriøs oppdretter som over lang tid har drevet avl med fokus på helse og gemytt. Jeg er helt trygg på at valp fra dem vil være et godt etisk og trygt valg. 

Ts 

Supertbra!:tommelopp:

Skrevet

Jeg foretrekker tisper, enkle og greie, blir fortere modne synes jeg. Har også hørt om endel hannhunder av små raser som blir pissenisser (markerer inne) og der hjelper det ikke med kastrering. 

Ang. den dominantdelen din, tenkte jeg å sitere vår alles kjære @Tabris:

Dominans betyr det individiet i en sosial gruppe som har forrang til en ønsket ressurs. Dominans, slik man vet per i dag, finner man innenfor samme art, ikke mellom arter. Dvs at hvis du har to hunder som bor sammen og begge ønsker det samme tyggebeinet, og den ene hunden frivillig og uten konflikt trekker seg og lar den andre få det, da er vinneren dominant - i den settingen!

Dominans er altså ikke en karakterbeskrivelse, en hund kan ikke være dominant som et karaktertrekk. Men den kan være det dominante individet i en bestemt situasjon. Det er altså situasjonsbetinget, ikke fast.

Det er også viktig det jeg satte i kursiv - uten konflikt! Dominans er der nettopp for å unngå konflikt. 

Dvs at om to fremmede hunder møtes i parken og den ene har stiv bust og hopper på og knurrer på den andre, så er den ikke dominant - den er usikker.

Om en hund knurrer og glefser på en passerende hund i bånd, så er den ikke dominant - den er usikker eller frustrert.

Med andre ord... tisper er ikke "mer dominante", hannhunder er ikke lettere å "opprette rangstige" med. 

Anonymkode: f6d15...1df

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker tisper, enkle og greie, blir fortere modne synes jeg. Har også hørt om endel hannhunder av små raser som blir pissenisser (markerer inne) og der hjelper det ikke med kastrering. 

Ang. den dominantdelen din, tenkte jeg å sitere vår alles kjære @Tabris:

Dominans betyr det individiet i en sosial gruppe som har forrang til en ønsket ressurs. Dominans, slik man vet per i dag, finner man innenfor samme art, ikke mellom arter. Dvs at hvis du har to hunder som bor sammen og begge ønsker det samme tyggebeinet, og den ene hunden frivillig og uten konflikt trekker seg og lar den andre få det, da er vinneren dominant - i den settingen!

Dominans er altså ikke en karakterbeskrivelse, en hund kan ikke være dominant som et karaktertrekk. Men den kan være det dominante individet i en bestemt situasjon. Det er altså situasjonsbetinget, ikke fast.

Det er også viktig det jeg satte i kursiv - uten konflikt! Dominans er der nettopp for å unngå konflikt. 

Dvs at om to fremmede hunder møtes i parken og den ene har stiv bust og hopper på og knurrer på den andre, så er den ikke dominant - den er usikker.

Om en hund knurrer og glefser på en passerende hund i bånd, så er den ikke dominant - den er usikker eller frustrert.

Med andre ord... tisper er ikke "mer dominante", hannhunder er ikke lettere å "opprette rangstige" med. 

Anonymkode: f6d15...1df

Det handler nok mer om min opplevelse av relasjon med hannhund vs tispe, ikke nødvendigvis reell dominans. Mulig jeg ordla meg fattig, ettersom jeg forstår konseptet rundt dominans relativt godt. Var bare enkleste måten å forklare opplevelsen min på. Men takk for innspill!

Har aldri opplevd markerende hannhund, er dette en så vanlig atferd eller er det bare mye oppmerksomhet rundt det?  

TS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...