Gå til innhold

greit at en 7 åring spiller Fornite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen min er veldig uenige når det gjelder hvilke spill sønnen vår på 7 år får lov å spille.Far mener det er helt greit at sønnen vår får spille Fornite som er 12 års aldersgrense!! Jeg tenker det er en grunn til at det er så høy aldersgrense å vil derfor nekte han å spille det spillet på mange år enda. Hva tenker dere? Er det greit å la en 7 åring spille Fornite?

Anonymkode: 6f786...bcb

Skrevet

Hva med å prøve spillet selv og se hva det går ut på? Du/dere kan også spille det sammen med sønnen deres. Da ser du hva spillet er i stedet for å være avhengig av å lese andres meninger om det. 

Anonymkode: 03ffc...a8b

• Liker 2
Skrevet

Nei. Ingen vits i å la de spille online-spill med drap som formål i så ung alder.

Anonymkode: 4cc18...0e2

• Liker 5
Skrevet

Du har rett her og ikke far. 

Anonymkode: da41d...3d4

• Liker 3
Skrevet

Det er en grunn til at spill har aldersgrense. Spill får dårlig rykte fordi foreldre ikke forstår innholdet og tror alt av spill er for barn.

Anonymkode: 9a2f9...df5

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at spill har aldersgrense. Spill får dårlig rykte fordi foreldre ikke forstår innholdet og tror alt av spill er for barn.

Ja er en grunn til at jeg stortsett følger aldersgrenser.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja fortell hvorfor spill har aldersgrense da?

Har det noe med overtro å gjøre?

Hvilken aldersgrense vil du gi til en som spiller sjakk?

Hangman?

Monopol?

Fortell hva du mener?

Jeg har bestandig vært litt engstelig for overtroiske formyndere skjønner du, - det der derfor jeg blir så fort skremt av dere.

Skrevet
4 minutter siden, waco skrev:

Hangman?

Monopol?

Fortell hva du mener?

Jeg har bestandig vært litt.engstelig for overtroiske formyndere skjønner du, - det der derfor jeg blir så fort skremt av dere.

"Fortnite har fått PEGI angitt til 12 år, og anbefales ikke for yngre barn. Spillet har gjennomgående skytesekvenser både mot monstre og personer i spillet. "

Derfor har hvertfall Fornite fått 12 års aldersgrense.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Fortnite har fått PEGI angitt til 12 år, og anbefales ikke for yngre barn. Spillet har gjennomgående skytesekvenser både mot monstre og personer i spillet. "

Derfor har hvertfall Fornite fått 12 års aldersgrense.

Og sjakk handler om å utrydde dine motstandere, monopol handler om å gjøre dine motstandere konkurs og hangman handler om å sette riktig bokstav til riktig ord slik at kritt-mannen på tavla ikke henger seg.

For overtroiske mennesker som er engstelige og redde av natur, - ja da kan jeg forstå at dere finner trygghet at andre mennesker enn dere selv regjerer og bestemmer hva dere skal spille, hva dere skal tenke og hvorfor dere ikke blir mer kritiske til dem dere ønsker å bestemme over dere!

• Liker 1
Skrevet

Overhodet ikke greit! 

Anonymkode: a59f2...462

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, waco skrev:

Hangman?

Monopol?

Fortell hva du mener?

Jeg har bestandig vært litt engstelig for overtroiske formyndere skjønner du, - det der derfor jeg blir så fort skremt av dere.

Monopol og sjakk burde ha 18 års alders grense. 

Skrevet

Når jeg var ung så hadde vi ikke slike spill, men vi lekte for eksempel cowboy og indianer. Skjøt hverandre og "døde"  ;)  Hørte på eventyr om skumle troll og hekser som til og med spiste barn, helt uten at vi fikk traumer...  Faren min igjen, han vokste opp som nærmeste nabo til en fangeleir under krigen og fikk se mye stygt, og skumle hendelser, men fortalte oss at de ikke ble noe redde (det var det de voksne som var, siden de skjønte ordentlig hva som foregikk.

Det er helt i orden å ha aldersanbefalinger på både spill og filmer, men hallooo..  Det er en anbefaling. De fleste oppegående foreldre har vel en viss idè om hva barna deres bør skånes for...

Anonymkode: 62a52...d8f

Skrevet

Min 8 åring spiller det uten problemer, det gjør også alle kompisene hans. 

Anonymkode: f040a...053

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er jo det greit 😂

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge alle andre gjør det, så er ikke spillet skadelig for barn 😅

Anonymkode: 531e6...63c

• Liker 10
Annonse
Skrevet

Aldersgrense er jo bare en anbefaling. Det er jo dere foreldre som må ta en vurdering om barnet er modent nok til å kunne spille Fornite. Hvor fort påvirket blir gutten av skytespill (f.eks)? Om dere er uenige må dere jo bare ta en runde sammen i spillet å se hva det går ut på.

Anonymkode: 91099...b88

• Liker 2
Skrevet

Dere som er så i mot, har dere prøvd spillet selv? 

Vårt barn ville spille og vi så den anbefalte aldersgrensen men sjekket det ut selv også. Etter å ha prøvd spillet selv bestemte vi at vårt barn får spille fortnite sammen med kompiser, nå om dagen er det en mod i spillet hvor de skal danse og ta over dansegulv som er mest spennende. Det er ikke blod og ikke banning. Spillet har ingen realisme i seg og er tegneseriebasert. Barnet vårt lærer planlegging, taktikk, samarbeid og har det gøy med kompiser. 

Dersom det kun er skytingen man fokuserer på så vil jeg spørre dere om dere selv ble veldig påvirket av skytingen i Mario eller Donkey kong? 

Jeg synes dette er noe foreldre må bestemme selv for sine barn, men at man som foreldre skylder barnet å sjekke ut spillet skikkelig før man sier bom nei og kanskje ender med det eneste barnet i vennegruppen som ikke får lov. 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge alle andre gjør det, så er ikke spillet skadelig for barn 😅

Anonymkode: 531e6...63c

Var det det jeg sa?

Jeg sier at min 8 åring ikke har tatt skade av det, og at hans venner ikke har tatt skade av det. Dette vet jeg fordi fortnite ble tatt opp på foreldremøtet. 

Om andre barn er følsomme mot slikt, blir lett påvirket etc må jo deres foreldre bedømme og bestemme. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det det jeg sa?

Jeg sier at min 8 åring ikke har tatt skade av det, og at hans venner ikke har tatt skade av det. Dette vet jeg fordi fortnite ble tatt opp på foreldremøtet. 

Om andre barn er følsomme mot slikt, blir lett påvirket etc må jo deres foreldre bedømme og bestemme. 

Det er jo ikke så lett å vite om barna har tatt skade. Hva om han, om 7 år, skyter på katter med luftgevær? For det er jo "bare" et våpen og det er jo "bare" skyting.

Hvis barn sitter inne halve barndommen og skyter i en virtuell verden hvor ingenting får konsekvenser - hva skjer med den lille sårbare hjernen som er i utvikling? Vi den bli desensitivisert, og vil barnet mangle empati når det blir eldre?

Jeg synes det er skummelt at foreldre driter i aldersgrenser som er nøye vurdert av profesjonelle. Nei, barnet ligger ikke på bakken og gråter av spillet, men det betyr ikke at det ikke tar skade når det utsettes for dette konstant, over lengre tid.

Anonymkode: 66e7d...5f9

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke nazi på aldersgrenser, men min tiåring får ikke spille fortnite. Grunnen er at det er ekstremt vanedannende. Jeg kjenner en haug 15-åringer som spiller dette, de sitter oppe om natta og spiller, det har gått helt over styr. Guttungen forteller om et par kompiser som spiller dette, de sitter hele ettermiddagen og kvelden og spiller. Han ser de nesten ikke lengre. Jeg har forsåvidt ikke noe imot spillet i seg selv, men jeg ønsker ikke å få ham hekta på noe enda. Det er han for ung til. 

Han spiller andre spill med 12-årsgrense og ser filmer med 12-13årsgrense, da sammen med meg. Det ser jeg ingen problemer med. 

Anonymkode: 43e06...a6f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...