AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #1 Skrevet 17. november 2018 Har gått på AAP i mange år nå grunnet fysisk og psykisk sykdom. Mottar nå 2 x folketrygdens grunnbeløp + ung ufør-tillegg, altså ca 14 000 kr i måneden. Nå befinner jeg meg i et samboerforhold som tærer litt på meg. Noe av tæringen er nok følelsen av at jeg ikke har råd til å komme meg vekk dersom det skulle bli nødvendig. Vi krangler en del, og jeg er allerede veldig sliten, jeg vil vite hvilke alternativer jeg har. Jeg bor i Oslo, og er nødt til å oppholde meg her minst to år til, grunnet et intensivt behandlingsopplegg - samt at familie og venner befinner seg her, og uten nettverket mitt ville jeg aldri fungert. Samtidig er jeg for gammel til å bo i kollektiv (og for sær, pluss at sykdommene mine garantert ville blitt plagsomme for andre), så jeg måtte ha bodd alene. Jeg er ikke kresen, så lenge jeg kan bo for meg selv, men da må jeg likevel opp i mange flere tusen enn jeg nå betaler. Her jeg bor nå, betaler jeg 6000 pluss strøm og nett, og det går såvidt, bare. Å bo alene er mye, mye dyrere. Jeg har sjekket husbanken, jeg kan tydeligvis ikke få bostøtte. Jeg har forresten heller ikke oppsparte midler, og selv om jeg har noen få møbler, har jeg ikke noe kjøkkenutstyr, f.eks.Hva slags hjelp kan jeg få i denne situasjonen? Har ikke rike foreldre eller folk som bare kan ta meg inn. Anonymkode: b21ac...e5f
Ny Bruker Skrevet 17. november 2018 #2 Skrevet 17. november 2018 Flytte til utkanten av Oslo, dvs. Akershus. Da han du fortsatt tilgang til venner og behandlingstilbudet. Lei deg en liten hybel til 6000 kr eller lavere. Det behøver ikke å bli dyrere å bo alene, selv om boligstørrelse blir mindre. Alt annet blir vel det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #3 Skrevet 17. november 2018 Hvorfor får du ikke bostøtte? Jeg var på AAP i 4 år og bodde alene i Oslo i en ettroms til 10 000 kr i måneden. Jeg fikk utbetalt ca 10 000 kr i AAP hver måned så var avhengig av bostøtte og sosialstønad til mat. Anonymkode: 2b049...b6b
Altum Skrevet 17. november 2018 #4 Skrevet 17. november 2018 Jeg vet dette her er vanskelig for alle andre å forstå, men hvis jeg må sitte lenge på kollektivtransport, får jeg ofte panikkangst, så jeg er avhengig av å kunne reise kort, og helst gå. Jeg skjønner at jeg ber om mye, men jeg ville selvsagt flyttet til utkanten om det var et godt alternativ. Jeg ville blitt isolert og ensom der ute, og ville ikke klart å komme meg til behandling. Taxi har jeg ikke krav på, fordi jeg kan gå. Jeg må ikke bo i sentrum, akkurat, men ytterkanten blir for langt ut.
Altum Skrevet 17. november 2018 #5 Skrevet 17. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får du ikke bostøtte? Jeg var på AAP i 4 år og bodde alene i Oslo i en ettroms til 10 000 kr i måneden. Jeg fikk utbetalt ca 10 000 kr i AAP hver måned så var avhengig av bostøtte og sosialstønad til mat. Anonymkode: 2b049...b6b Jeg får rett og slett for mye utbetalt. Jeg har sjekket. Om jeg ikke fikk uførtillegg kunne jeg fått bostøtte, men jeg kan ikke si fra meg tillegget, da mister jeg hele støtten og må søke på nytt, etc.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #6 Skrevet 17. november 2018 19 minutter siden, Altum skrev: Jeg vet dette her er vanskelig for alle andre å forstå, men hvis jeg må sitte lenge på kollektivtransport, får jeg ofte panikkangst, så jeg er avhengig av å kunne reise kort, og helst gå. Jeg skjønner at jeg ber om mye, men jeg ville selvsagt flyttet til utkanten om det var et godt alternativ. Jeg ville blitt isolert og ensom der ute, og ville ikke klart å komme meg til behandling. Taxi har jeg ikke krav på, fordi jeg kan gå. Jeg må ikke bo i sentrum, akkurat, men ytterkanten blir for langt ut. Janei, da får eu flytte i telt, da, et sted i nærheten av behandlingssted. Anonymkode: b468b...1af
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #7 Skrevet 17. november 2018 17 minutter siden, Altum skrev: Jeg får rett og slett for mye utbetalt. Jeg har sjekket. Om jeg ikke fikk uførtillegg kunne jeg fått bostøtte, men jeg kan ikke si fra meg tillegget, da mister jeg hele støtten og må søke på nytt, etc. Inntektsgrensen er 19 937 kr per måned for Oslo. Dersom du har høyere inntekt enn dette, bør du senke skattetrekket ditt betraktelig ettersom du oppgir å ha ca. 14 000 kr utbetalt. Anonymkode: beaa9...b1e 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #8 Skrevet 17. november 2018 Et kjapt søk på finn og hybel viser hybelleiligheter over hele oslo til under 8000 i mnd, hvilket burde være overkommelig med 14000 utbetalt. Anonymkode: fe710...bd3 1
Altum Skrevet 17. november 2018 #9 Skrevet 17. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et kjapt søk på finn og hybel viser hybelleiligheter over hele oslo til under 8000 i mnd, hvilket burde være overkommelig med 14000 utbetalt. Anonymkode: fe710...bd3 Jeg finner bare rom i kollektiv til denne prisen.
Altum Skrevet 17. november 2018 #10 Skrevet 17. november 2018 Dessuten, folkens, trenger jeg penger til depositum og ting til leiligheten. Jeg må bo i nærheten av kollektivtransport OG i relativ nærhet til behandlingstilbud.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #11 Skrevet 17. november 2018 2 minutter siden, Altum skrev: Dessuten, folkens, trenger jeg penger til depositum og ting til leiligheten. Jeg må bo i nærheten av kollektivtransport OG i relativ nærhet til behandlingstilbud. NAV kan kanskje hjelpe deg med en depositumsgaranti. Ting i leiligheten finner du gratis på Finn og i diverse Facebook-grupper. Til neste gang kan det være lurt å spare mens du har muligheten. For øvrig burde du tenke på hva du kan bidra med selv i stedet for å være grinete overfor de som kommer med forslag i tråden. Anonymkode: beaa9...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #12 Skrevet 17. november 2018 8 minutter siden, Altum skrev: Jeg finner bare rom i kollektiv til denne prisen. Da vil jeg påstå du er dårlig til å lete, noen eksempler; https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=133206633 https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=121335450 https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=70875581 https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=123974932 https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=134077448 https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=94252157 https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=133825223 Ikke alltid de største stedene, men med eget kjøkken og bad, sentralt og nært kollektiv. Dersom det er for langt å gå får du skaffe deg sykkel. Både møbler og kjøkkenutstyr gis bort på finn. Ikke alle jeg har lenket til krever depositum, og du kan evt spørre nav om depositumsgaranti, ta opp depositumslån i banken, eller spørre dine foreldre om å bo der til du har spart opp penger. Anonymkode: fe710...bd3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #13 Skrevet 17. november 2018 1. 8'000 i måneden bruker du angivelig til ting ut over husleie, mat bør koste 3 tusen eller mindre, da sitter du med 5'000 kroner hver måned til "forbruk", det betyr at sparer du inn litt på forbruket, vil du ha noe penger til overs, evt kunne dekke en noe høyere husleie. Som ekstremt fattig, må en tilpasse forbruket, sånn er det bare. 2. Du får ikke bostøtte fordi det går på husholdningens inntekt, som aleneboer vil du ha rett på bostøtte (kontakt dem for å bekrefte dette, jeg er ingen jurist men kjapt google søk indikerer at du er innafor inntektsgrensen, som også noen nevnte ovenfor. Men hør med husbanken for sikkerhets skyld send dem mail med din inntekt og spør hva du vil ha krav på om du blir ENEBOER i selvstendig boenhet UTEN samboer. Er dyrt i oslo men selvstendig boenhet til under 8'000 kommer det hele tiden muligheter for, men kan hende du må søke en stund, med bostøtte og ung ufør tillegg til aap skal det gå fint å betale 8'000 i husleie med mindre du er luksus felle kandidat 😛 Be NAV om depositumslån isteden for depositumsgaranti (depositumsgaranti er uansett bare lån fordi den går ut etter 1 år så må du betale depositum selv uansett), ingen med vett i behold leier ut til folk med depositumgaranti (no offence), det handler bare om, risiko. Det er lett å få leid ut rimelige selvstendige boenheter / 1 roms leilighet / hybelleilighet / studieleilighet i Oslo, da blir det seleksjon, få det frem for nav at du er en utsatt gruppe og be derfor om forståelse for at depositumsgaranti vil vanskeliggjøre å få seg bolig ettersom du trenger bolig det er mangel på og stor kamp om, selvstendig boenhet med eget kjøkken bad til rimelig penge i Oslo Lykke til Anonymkode: 7e45d...476
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå