Gå til innhold

Flytting - byttet du ut møblene dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De gangene jeg har flyttet, så har det betydd stort flyttelass der alle møblene tas med videre. Og jeg har ansett det som en selvfølge. Men nå har jeg lagt merke til at på Torget på finn.no, så selges mange møbler som bare er ett eller et par år gamle med begrunnelsen «flytting». Det må da bli veldig kostbart, å bytte ut så mye? Er dette normen? Hva gjorde du sist du flyttet, kjøpte du nye møbler eller tok du med deg de du hadde?

Jeg skjønner selvsagt at man må kvitte seg med møbler om man flytter til en mindre bolig, så spørsmålet gjelder dem som flytter til samme størrelse eller større.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange flytter til boliger hvor møblene de allerede eier ikke får plass da de er i feil størrelse. 

Eller så har de problemer med flyttelasset og må kvitte seg med noe.

Anonymkode: 9ac69...913

• Liker 3
Skrevet

Det jeg oppdaget sist var at lyset inn i leiligheten var så annerledes og mine møbler trakk all lyset. Det ble mørkt, for mørkt. Jeg byttet ut alle de sorte møblene med hvite. Jeg orket ikke ha det så mørkt. Dessuten var noe helt feil i mål, i forhold til hvor det måtte stå og jeg gjør aldri halvveis løsninger der en skjenk sperrer foe stikkontakt og dermed heller ikke kommer helt inntil veggen osv. Første gang jeg byttet alt i stua. Sofaen ble. Den passer fint. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid tatt med alt på flyttelasset, men nå sist, solgte jeg det meste, og kjøpte nytt. Dette grunnet at jeg kunne økonomisk, og også fordi jeg ønsket ny stil, ønsket endring til min nye bolig.

Anonymkode: 7dbd7...ccb

• Liker 2
Skrevet

Dette viser bare at mange har for mye penger. Jeg tror ikke dette har så mye med størrelse på leilighet, men heller stilskifte. Det ser man på oppussing også, i min blokk ble alle bad pusset opp for fem år siden og allerede har noen endret badet på nytt. Samme når man kjøper ny leilighet og hiver ut kjøkkenet som er nyere, men feil stil. Møblene skal passe inn og når alt for et par år siden skulle være hvitt skal det nå være mørkeblå vegger i kombinasjon med pastell. Moteindustrien med sine stadie hurtige skifter i trender ødelegger miljøet!

Anonymkode: 5c447...f52

• Liker 7
Skrevet

Vi tok med alt, bortsett fra en køyeseng som nye eiere ville beholde. Ellers har vi byttet ut litt på sikt, men det meste er med fra da vi flyttet sammen. 

Anonymkode: ea225...c37

• Liker 1
Skrevet

Vi har sett an leiligheten eller huset vi skulle leie ut fra møblene vi har. Om det har vært en leilighet vi har leid der møblene ikke var helt perfekte for plassen så har det ikke så mye å si da det å leie er midlertidig. Først etter å ha hatt samme møblene som ble kjøpt brukt for 4 år siden så begynner vi å tenke på å bytte ut litt. Det kan ta tid å finne ut av hva slags stil vi ønsker på nye møbler. Så å bytte ut møbler gjør vi ikke før vi skal kjøpe hus om 3 år. Jeg skjønner heller ikke de som bare velger seg en leilighet der sofaen ikke passer inn og må stresse med å bytte ut.

Anonymkode: d550f...834

• Liker 1
Skrevet

Hvis man flytter til mindre leilighet må man jo ofte kvitte seg med en del møbler. Det måtte jeg, og i tillegg måtte jeg kvitte meg med buesofaen min. Skulle jeg hatt den i ny leilighet måtte jeg ha satt den på en helt meningsløs måte for å få plass. Kjøpte meg samme sofa som 3-seter i stedet.

Anonymkode: 2dba5...0d3

Skrevet

Kan være flere grunner til det enn at folk bare «vil bytte ut alt fordi de skal flytte». 

For eksempel at planløsning gjør det bedre med en hjørnesofa enn en 3-seters. Eller at man skal flytte sammen med en kjæreste som har finere sofa, så da selger dere din. Eller at det ikke er plass til så stort spisebord på det nye kjøkkenet.

eller rett og slett: man skal ikke flytte, man vil bare bli kvitt ting man ikke er så fornøyd med og det er veldig stuerent og mer fristende å skrive «pga flytting» enn «ble så innmari lei den blåfargen».

Anonymkode: c7240...9fd

• Liker 2
Skrevet

Nei, så god råd har jeg ikke. Her tok jeg med alle møblene da jeg flyttet, og kjøpte litt nytt pga flere rom.

Skrevet

Vi flyttet nettopp. Sofaen vår var altfor stor før den nye vinkelstua. Vårt lille runde spisebord ble for lite når vi endelig hadde stor åpen kjøkkenløsning, og kunne få langbordet jeg har ønsket meg i flere år. Sønnen sin seng (juniorseng) ble byttet ut fordi det var på tide uansett. Vår seng ble byttet ut fordi den var 13 år gammel, og kostet 3000 i sin tid på jysk. Den var vond å ligge i. Ikke verdt å flytte med deg. Av andre møbler var det kommoder og småmøbler som ikke hadde noen naturlig plassering. 

Anonymkode: 7cf86...5e2

Gjest Blondie65
Skrevet

Sist gang jeg flyttet gjorde jeg en vurdering av alle mine møbler i forhold til hva jeg skulle beholde og hva som ikke skulle være med. Dette var det flere grunner til. Det som var utslitt ble fjernet og mye av det jeg hadde var faktisk i den kategorien. Det har derfor blitt mye nytt - men det har også med boligens størrelse å gjøre.

Skrevet

Sist vi flyttet benyttet vi sjansen til å bli kvitt møbler vi hadde arvet.

Anonymkode: aa757...7c3

Skrevet
9 timer siden, Hulderen skrev:

De gangene jeg har flyttet, så har det betydd stort flyttelass der alle møblene tas med videre. Og jeg har ansett det som en selvfølge. Men nå har jeg lagt merke til at på Torget på finn.no, så selges mange møbler som bare er ett eller et par år gamle med begrunnelsen «flytting». Det må da bli veldig kostbart, å bytte ut så mye? Er dette normen? Hva gjorde du sist du flyttet, kjøpte du nye møbler eller tok du med deg de du hadde?

Jeg skjønner selvsagt at man må kvitte seg med møbler om man flytter til en mindre bolig, så spørsmålet gjelder dem som flytter til samme størrelse eller større.

Mange flytter til mindre boliger uten muligheter til å ta med alt, eller de flytter over så langt strekk at flytteutgiftene ikke forsvarer å ta med mengder av møbler.

Vi flyttet uten noe særlig mer enn nytt tøy, fordi boligen var totalskadet, så det er neppe representativt for mange. 

Anonymkode: c9a35...cc1

Skrevet

Jeg solgte eller kastet alt det "gamle" og kjøpte nytt, bedre og dyrere fordi jeg nå hadde økonomi til det. Og de møblene jeg hadde passet ikke inn i den leiligheten jeg kjøpte, har skiftet litt smak på hva jeg liker de siste årene når det kommer til farge og diverse.

• Liker 1
Skrevet

En del flytter sammen også, kan bli trangt med dobbelt opp av alt....

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i prosessen med å flytte inn til kjæresten min, og vi har jo dobbelt opp av alt av møbler. Så da blir det til at jeg selger alt jeg har, selv om mye var nytt for to år siden. Litt kjipt da jeg liker møblene mine og går med tap, men sånn er det jo bare.

Anonymkode: 06525...4e3

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i prosessen med å flytte inn til kjæresten min, og vi har jo dobbelt opp av alt av møbler. Så da blir det til at jeg selger alt jeg har, selv om mye var nytt for to år siden. Litt kjipt da jeg liker møblene mine og går med tap, men sånn er det jo bare.

Anonymkode: 06525...4e3

8 timer siden, Neket skrev:

En del flytter sammen også, kan bli trangt med dobbelt opp av alt....

Sant, den muligheten har jeg ikke tenkt på!

Skrevet

Vi beholdt noe og solgte/ga bort noe, og kjøpte noe nytt. Flyttet fra 3-roms leilighet på 85 kvadrat til enebolig med to etasjer, delvis innredet loft og utleiedel i kjelleren. Pga planløsningen hadde ikke buesofaen og det store salongbordet passet inn i stua (da hadde det blitt like overmøblert som da svigermor bodde her).

Anonymkode: a10ab...c86

Skrevet

Jeg syntes ikke dette er rart i det hele tatt. Da vi flyttet hit måtte vi fram med målebåndet for å få «riktig» størrelse på sofaen. Den skulle dekke en vegg i stua, ikke stå for nære en panelovn og ikke sperre for lys fra vinduet. Ser ikke helt for meg at den kommer til å passe inn i en ny bolig :P 

Anonymkode: c26b3...858

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...