Gå til innhold

Har ikke tatt folat enda, 5+4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg tar ølgjær ? Kan det være nok? 

Anonymkode: f17c7...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ølgjær inneholder ikke folat. Start med folat i dag. 

• Liker 2
Skrevet

Begynn nå da! Det går helt fint 😊

Skrevet

Jeg starta ikke på folat før uke 10. Kjøp kapsler bare. Du MÅ ikke ta folat men du BØR gjøre det. 

Skrevet

Egentlig skulle man startet med folat 3mnd før unnfangelsen, men start nå ihvertfall.

Anonymkode: 7a327...19a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig skulle man startet med folat 3mnd før unnfangelsen, men start nå ihvertfall.

Anonymkode: 7a327...19a

Det er det jo ingen som gjør med mindre man planlegger og ikke engang da er det alle som gjør det. Går nok helt fint, start på folat idag du Ts :) 

Skrevet
8 minutter siden, BethD said:

Det er det jo ingen som gjør med mindre man planlegger og ikke engang da er det alle som gjør det. Går nok helt fint, start på folat idag du Ts :) 

Ganske mange planlegger da... ;) Hvis folatnivået er for lavt når man blir gravid kan det være for sent. Men man bør selvfølgelig begynne så fort man kan selv om det er senere enn anbefalt, for å minimere risikoen, men risikoen vil være større enn hvis man begynner 3 mnd før. 

Anonymkode: 38a19...60f

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ganske mange planlegger da... ;) Hvis folatnivået er for lavt når man blir gravid kan det være for sent. Men man bør selvfølgelig begynne så fort man kan selv om det er senere enn anbefalt, for å minimere risikoen, men risikoen vil være større enn hvis man begynner 3 mnd før. 

Ja det er jo sant :)

Skrevet

Jeg startet ikke på folat før i uke 6 :)

Skrevet
57 minutter siden, Larsii skrev:

Jeg startet ikke på folat før i uke 6 :)

Men hvordan gikk det med barnet da? Det skal ta minst 3 måneder før graviditet..

Anonymkode: cb0da...0f8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan gikk det med barnet da? Det skal ta minst 3 måneder før graviditet..

Det er jo ikke sånn at barnet automatisk få skade om man ikke tar tilskudd. Man tar det for å redusere en allerede liten risiko.

Anonymkode: 04801...206

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste kilde til folat er da ikke piller..pillene er en forsikring fordi de har 100% folat dekning per døgn, men de aller fleste har 100% prosent folatdekning gjennom kosten. Halvparten av barn er ikke planlagt. Men halvparten av barn har ikke akkurat ryggmarksbrokk av den grunn..

Anonymkode: 511c0...537

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er uke 7 nå, så hvordan det går vet jeg ikke. Man bør begynne så tidlig som mulig, ja. Men det går nok bra. Man får også folat gjennom kost. Samt det er mange som får friske barn selv om barnet ikke er planlagt. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som blir gravide planlegger ikke og tar folat i månedsvis i forkant. Noen gjør det men de fleste gjør vel ikke det.

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at det er store sjanser for ryggmargsbrokk hvis man ikke tar folat. Ungen kan få det om du tar folat også. Ingen tok folat for 20 år siden feks. Folat er ikke noe du MÅ ta når du er gravid. Men det er anbefalt å ta det i første trimester. På samme måte som det er anbefalt å ikke spise spekemat eller roastbiff. Men det betyr jo ikke at det er store sjanser for å få listeria om du tar ei spekeskive i uka..

Jeg begynte ta folat i uke 10 når jeg fant ut at jeg var gravid og tok det en mnd tid. Null skader. Mange tar ikke folat i det hele tatt.

Det er viktig å ikke bli hysterisk og blåse ting ut av proposjoner. Ts kan starte på folat nå. Det går helt sikkert fint. 

• Liker 1
Skrevet

Eneste grunnen til folat er anbefalt er fordi man kan fullstendig utelukke ryggmargsbrokk. Det betyr ikke at du får det om du unngår å spise folat, men hvorfor gjøre det når man kan sikre seg fra en lidelse ved å innta det i kosten?

Anonymkode: 3c9ad...d0e

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Eneste grunnen til folat er anbefalt er fordi man kan fullstendig utelukke ryggmargsbrokk. Det betyr ikke at du får det om du unngår å spise folat, men hvorfor gjøre det når man kan sikre seg fra en lidelse ved å innta det i kosten?

Anonymkode: 3c9ad...d0e

Man kan ikke fullstendig utelukke det selv om man tar folat. Risikoen halveres. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men med et barn begynte jeg et år før jeg ble gravid, med et annet begynte jeg i uke 6 ca, og med det tredje ble det ingenting fordi jeg visste ikke at jeg var gravid før jeg var veldig langt på vei. 

Alle er friske og velfungerende. Litt morsomt at den som aldri fikk folat faktisk er tydelig 'smartere' enn de andre. Det betyr selvsagt ikke at du ikke bør ta folat altså.

Men det er virkelig ikke slik at manglende folat gir et barn som omtrent er hjernedødt om det i det hele tatt overlever. (Veldig satt på spissen)

Slapp av, gjør så godt du kan. Og det er uansett umulig å vite om slike ting er grunnen til at noe går galt. (Som det mest sannsynlig ikke gjør).

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok ikke folat med sistemann fordi jeg var så kvalm at jeg klarte rett og slett ikke å svelge den pilla. Den kom rett ut igjen. Men barnet er frisk så ingen krise. 

Anonymkode: fb23b...06e

Skrevet

Det går nok fint! Bare begynn nå du:)

Anonymkode: 0e5b7...e4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...