Gå til innhold

Angst for munnhulekreft. Kan du kanskje hjelpe meg å normalisere symptomet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jag er ung, har ingen symptomer, annet enn at jeg har en tapp/ujevnhet inne i munnen på kinnet. Hele kinnet er glatt og jevnt, men et sted litt bak, så er det en liten - ikke kul eller klump - men, ja, noe som stikker litt ut. Ca. som et par knappenålhoder stort. Ikke vondt. Har ikke det samme på motsatt side. Derfor bekymret. Har ikke lagt merke til at det har vært der før. Jeg har blitt helt opphengt i det. Tenker på det hele tiden. Har så angst for kreft at jeg blir helt dårlig. Får ikke sove. Jeg klarer å tenke at jeg sannsynligvis overreagerer, men følelsene tar helt overhånd. 

Derfor lurer jeg på: har du noe slikt i munnen? Er det noe alle har? Er alt bare jevn slimhinne hos deg, eller er det litt ujevnheter?

Drit redd for at jeg skal ha fått HPV, eller noe. Vet ikke om man kan få det hvis man kun har hatt en partner, og begge var jomfru fra begynnelsen. Eller om fyllinger fra tannlegen kan gi kreft.

Plis ikke kødd med meg og send all mulig skremselspropaganda. Det jeg prøver på er å se om jeg kan roe meg og ikke måtte dra til legen for noe som kanskje er bare tull. Vil jo ikke kaste bort en time som noen kanskje trenger mer. Jeg vet ikke. Prover å finne ut om slikt er helt normalt, eller om jeg bør dra til legen likevel. 

Anonymkode: 72951...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at det er noe farlig Ts, men ta en tur til legen bare for å utelukke noe alvorlig, så du kan slappe av og slutte og uroe deg. Kan være en liten byll, eller noe annet helt harmløst. Tviler på at det er kreft altså. Har du lest om kreft i munnhulen forresten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en kul inne i kinnet. Regner med at det er fordi jeg kanskje har bitt meg i kinnet i søvne eller under tygging av mat.

Anonymkode: 5c8ad...221

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynligvis en utførselsgang for en spyttkjertel. Du kan nok slappe av men er du veldig bekymret kan du jo oppsøke lege. Kreft kommet ekstremt sjeldent symmetrisk og munnhulekreft hos unge er heldigvis nokså sjeldent. 

Anonymkode: 4fcc3...32e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på begge sider bak, det er mest sannsynlig "arrvev" muliggens at du teygger deg litt i kinnet bak når du sover... eller har gjort det flere ganger ila livet uten å tenke over det, også har det til slutt blitt litt fortykket akkurat der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du dra til legen med, ingen her har mulighet til å diagnosere deg eller dette. 

Og du skal ikke være redd for om du går til legen med noe som kanskje ikke er noe, en legetime handler like mye om å trygge en pasient som det fysiske. Dette er jobben til legen og legen vil ikke himle med øynene eller se det som bortkastet tid selv om det skulle vise seg å ikke være noe. 

Leger får inn alt fra dødelige sykdommer til flis i fingeren og vorter. Ikke vær redd for at du ikke er viktig nok. 

Og tenk om det faktisk er noe, jeg vil ikke skremme deg men den "tenk om" følelsen du har vil nok ikke gå bort før en fagperson har sett på det.

Jeg har helt glatte kinn innvendig, men det trenger ikke bety noe 

Endret av Elektra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Det er ikke tygging som er årsaken, fordi jeg klarer ikke tygge der. Men det er mulig at jeg har "most" jekselen inn i kinnet der når jeg har sovet på siden. Jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det er ikke tygging som er årsaken, fordi jeg klarer ikke tygge der. Men det er mulig at jeg har "most" jekselen inn i kinnet der når jeg har sovet på siden. Jeg vet ikke. 

Har du hatt regulering ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

Okey, for jeg har nemlig litt sånn fortykklse der reguleringen satt for mange år siden også... der kan jeg ikke tygge. Er nok ikke noe farlig det du har så lenge det ikke gjør vondt... men ja, for å bli kvitt angsten rundt det så bare spør en lege 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Elektra said:

Du skal til legen ikkesant? 

Det er ikke sikkert det er nødvendig. Jeg har jo ujevnheter "over alt", på huden, på slimhinnen i underlivet, og det er sikkert vanlig å ha det i munnen også. Det er bare det at jeg har hengt meg opp i denne ene tingen. Det er jo liksom ikke en svær svulst, bare en liten tapp. Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal til legen eller ikke. Redd for å rope ulv, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert det er nødvendig. Jeg har jo ujevnheter "over alt", på huden, på slimhinnen i underlivet, og det er sikkert vanlig å ha det i munnen også. Det er bare det at jeg har hengt meg opp i denne ene tingen. Det er jo liksom ikke en svær svulst, bare en liten tapp. Jeg har ikke bestemt meg om jeg skal til legen eller ikke. Redd for å rope ulv, liksom.

Du skal altså ta ukjente og ukvalifiserte folk på forum sitt ord på at alt er greit. 

Kjipt hvis de tar feil da. 

Lykke til 

Endret av Elektra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du har litt hypokonder tendenser. Er ikke noe vits å sitte å overtenke sånn. Gå til legen å få det utelukket om du er så urolig. Men måten du skriver på tyder litt på at du leter etter sykdommer, så får du bekreftet at du ikke har munnkreft, vil det mest sannsynlig dukke opp noe nytt du henger deg opp i. 

Har hypokondere I familien og de holder på sånn.. 

Anonymkode: db838...3a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en healer, de har alltid det ypperste av alternativ medisin. Hvis det ikke virker så fikser Hanvold og Visjon Norge helbredning mot et lite vederlag....

Gå til fastlegen din!. 

Anonymkode: 82fdd...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med tannlegen. De kjenner symptomene på munnkreft og kan ta biopsi hvis de ser noe som bør diagnostiseres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde angst for kreft i halsen. Fulgte nøye med på «utvekstene» og du kan tro jeg fikk panikk når «utveksten» ble større! Nå har det gått 2 år, enda ikke fått kreft.

Anonymkode: 0ee6c...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor klarer du ikke tygge der? 

Jeg har flere små kuler på størrelse med knappenålshoder, i bortimot hele munnen. Om jeg biter meg når jeg spiser eller i søvne, så får jeg ofte en "tapp" av hud som henger og slenger litt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ujevnheter bak i munnen, og er frisk som en fisk.

Men uansett. Tommelfingerregel. Er du bekymret, dra til legen! 

Anonymkode: f51a2...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du har litt hypokonder tendenser. Er ikke noe vits å sitte å overtenke sånn. Gå til legen å få det utelukket om du er så urolig. Men måten du skriver på tyder litt på at du leter etter sykdommer, så får du bekreftet at du ikke har munnkreft, vil det mest sannsynlig dukke opp noe nytt du henger deg opp i. 

Har hypokondere I familien og de holder på sånn.. 

Anonymkode: db838...3a1

Hypokonder  og helseangst er ikke det samme. 

Anonymkode: e7d85...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...