AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #1 Del Skrevet 16. november 2018 Når det står at noen døde av leversviktg..regner jeg kanskje med at vedkommende har drukket over tid? men da er det rart ikke mange alkoholikere dør av dette i ung alder? Lest om ei dame på 35 som døde av leversvikt. Anonymkode: b543e...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #2 Del Skrevet 16. november 2018 Regner med at man skal ha drukket noen år før man får leversvikt. Anonymkode: c02d9...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #3 Del Skrevet 16. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Regner med at man skal ha drukket noen år før man får leversvikt. Anonymkode: c02d9...496 men vært alkoholiker da? man må da ha drukket enormt? Googlet ei jeg beundret da jeg var ung tenåring..herregud tenker jeg bare nå. Og ble svært overrasket da jeg leste at hun døde i fjor, 35 år gammel. Hun så aldri ut som en alkoholiker på bildene sine, men ser nå på noen av hennes bilder at hun ser sliten ut...preg av mye festing og slik. Anonymkode: b543e...7d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #4 Del Skrevet 16. november 2018 Faren min har vert alkoholiker i alle år men lever fortsatt, trur noen er meir utsatt enn andre Anonymkode: 85d5e...937 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #5 Del Skrevet 16. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: men vært alkoholiker da? man må da ha drukket enormt? Googlet ei jeg beundret da jeg var ung tenåring..herregud tenker jeg bare nå. Og ble svært overrasket da jeg leste at hun døde i fjor, 35 år gammel. Hun så aldri ut som en alkoholiker på bildene sine, men ser nå på noen av hennes bilder at hun ser sliten ut...preg av mye festing og slik. Anonymkode: b543e...7d1 Hvem var hun? Anonymkode: b528c...671 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #6 Del Skrevet 16. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: men vært alkoholiker da? man må da ha drukket enormt? Googlet ei jeg beundret da jeg var ung tenåring..herregud tenker jeg bare nå. Og ble svært overrasket da jeg leste at hun døde i fjor, 35 år gammel. Hun så aldri ut som en alkoholiker på bildene sine, men ser nå på noen av hennes bilder at hun ser sliten ut...preg av mye festing og slik. Anonymkode: b543e...7d1 Må nok være alkoholiker ja.. Tror ikke man får leversvikt av et glass vin i ny og ne. Anonymkode: c02d9...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #7 Del Skrevet 16. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faren min har vert alkoholiker i alle år men lever fortsatt, trur noen er meir utsatt enn andre Anonymkode: 85d5e...937 Det har du nok rett i... Anonymkode: c02d9...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #8 Del Skrevet 16. november 2018 Man kan jo få oversikt av mye annet enn alkohol da , så ikke sikkert hun var alkoholiker... Anonymkode: 2280f...0aa 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Del Skrevet 16. november 2018 Leversvikt... Anonymkode: 2280f...0aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #10 Del Skrevet 16. november 2018 Mange ting som kan føre til leversvikt som ikke innebærer alkohol... Anonymkode: af88d...444 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #11 Del Skrevet 16. november 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem var hun? Anonymkode: b528c...671 Christine Dolce Anonymkode: b543e...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #12 Del Skrevet 16. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mange ting som kan føre til leversvikt som ikke innebærer alkohol... Anonymkode: af88d...444 men det stod at hun døde av "alcohol abuse" Anonymkode: b543e...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #13 Del Skrevet 16. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo få oversikt av mye annet enn alkohol da , så ikke sikkert hun var alkoholiker... Anonymkode: 2280f...0aa Anonymkode: b543e...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #14 Del Skrevet 17. november 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Når det står at noen døde av leversviktg..regner jeg kanskje med at vedkommende har drukket over tid? men da er det rart ikke mange alkoholikere dør av dette i ung alder? Lest om ei dame på 35 som døde av leversvikt. Anonymkode: b543e...7d1 Man trenger ikke å ha drukket alkohol eller andre ting for å dø av leversvikt. Mangt og mye kan føre til leversvikt, selv for avholdsfolk. Merk deg og at å dø av leversvikt er en langsom og smertelig prosess frem til døden. Anonymkode: 269cf...619 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #15 Del Skrevet 18. november 2018 På 17.11.2018 den 0.39, AnonymBruker skrev: men det stod at hun døde av "alcohol abuse" Anonymkode: b543e...7d1 Da er det mest sannsynlig over tid. Men sammen med tabletter eller andre sykdommer kan det gå fortere. Men sto det at hun også hadde leversvikt? Hun kan jo feks dø av alkohol overdose. Anonymkode: af88d...444 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #16 Del Skrevet 18. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da er det mest sannsynlig over tid. Men sammen med tabletter eller andre sykdommer kan det gå fortere. Men sto det at hun også hadde leversvikt? Hun kan jo feks dø av alkohol overdose. Anonymkode: af88d...444 ja det stod det. Anonymkode: b543e...7d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 18. november 2018 #17 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) Når leveren er skadet dør man ikke en rask død. Man kan få leverdemens /psykose, glemme å slå av stekeplata for eksempel. Kjenner en som hadde skrumplever, hjemmesykepleien var der tre ganger daglig. Han måtte bruke bleier, hadde ikke kontroll. Fikk også en følgegreie, da var han innlagt på intensiven, kunne dø fordi det hadde oppstått blodforgiftning. Sykehuset hadde ringt familien og sagt at det kan gå mot slutten, så alle kom og var der. Han overlevde selv med dårlige odds, har fått ny lever og har det bra i dag. Når leveren svikter, betyr det ikke at man dør med det samme, men man blir pleietrengende. Han var heldig, fikk også kreft i leveren og kom på en akutt venteliste. Det var i siste time. Han ville ikke blitt vurdert for transplantasjon hvis han ikke kunne vise at han hadde vært edru i over 7 måneder. Måtte gi blodprøver. Det er heller ikke lett å finne en lever som passer, svært mange overlever ikke lenge nok til å få transplantasjon. Dette er fem år siden, og han er friskmeldt også for kreft nå. Edit. Man må også gå på medisiner resten av sitt liv. De kan gi vektøkning og er ikke uten bivirkninger. Immunforsvaret blir redusert, det er mye man ikke kan spise, og man kan lett bli kraftig forkjølet og må ta forhåndsregler. Å ta medisiner hver dag til faste klokkeslett gjør at man må leve stabilt og ta hensyn til det. Havner man på stupfylla, er det lett å glemme. Det er i grunnen derfor levertransplanterte blir frarådet å innta alkohol, spesielt hvis de har drukket mye tidligere. 70 prosent av stordrikkere får aldri skrumplever. Noen tåler mer, men ingen vet hvor grensa går for en selv. Etter at man har passert femti år går det raskt nedover fysisk hvis man ikke modererer inntaket. Men at tretti prosent får det, er 30 prosent for mange. Endret 18. november 2018 av Jytte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbowdash_90 Skrevet 18. november 2018 #18 Del Skrevet 18. november 2018 Jeg fikk forhøyede leververdier etter bare et halvt år hvor jeg drakk 1-2 ganger i uken. Men jeg drakk ofte til jeg besvimte eller misbrukte min egen medisin i tillegg for å bedøve meg selv. Så jeg hadde kanskje fått varig og dødelig skade hvis drikkingen hadde fortsatt. Verdiene er normale nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 18. november 2018 #19 Del Skrevet 18. november 2018 2 minutter siden, Rainbowdash_90 skrev: Jeg fikk forhøyede leververdier etter bare et halvt år hvor jeg drakk 1-2 ganger i uken. Men jeg drakk ofte til jeg besvimte eller misbrukte min egen medisin i tillegg for å bedøve meg selv. Så jeg hadde kanskje fått varig og dødelig skade hvis drikkingen hadde fortsatt. Verdiene er normale nå. Er det bare fettlever klarer kroppen å heale seg selv i løpet av cirka sju måneder. Røyker man, inntar medisiner, for eksempel Paracetamol eller morfin, er man mer utsatt. Kosthold har også betydning. Fikk inntrykk av at ts lurte på hvor mye man må drikke før man dør akutt av leversvikt. Det er en lang vei å gå før man dør av leverskade med smerter, forvirring, angst, avhengig av hjemmesykepleie. Hvem ønsker seg noe sånt, ingen vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbowdash_90 Skrevet 18. november 2018 #20 Del Skrevet 18. november 2018 (endret) 7 minutter siden, Jytte skrev: Er det bare fettlever klarer kroppen å heale seg selv i løpet av cirka sju måneder. Røyker man, inntar medisiner, for eksempel Paracetamol eller morfin, er man mer utsatt. Kosthold har også betydning. Fikk inntrykk av at ts lurte på hvor mye man må drikke før man dør akutt av leversvikt. Det er en lang vei å gå før man dør av leverskade med smerter, forvirring, angst, avhengig av hjemmesykepleie. Hvem ønsker seg noe sånt, ingen vil jeg tro. Okei. De har i hvert fall ikke sagt noe når jeg har tatt blodprøver. Sagt at alt er normalt, men kanskje de ikke har sjekket spesifikt for lever? Jeg har gått på uhorvelige mengder medisiner og da jeg sluttet med alkohol gikk jeg heller over til andre stoffer. Har en ganske svak kropp nå. Sliten og blek og kan ikke trene slik jeg kunne før. Besvimer flere ganger i uken og nestenbesvimelser flere ganger daglig. Burde kanskje sjekket det opp, men det er egentlig noe jeg ikke har ofret en tanke før nå. Tenker kroppen min har blitt så hardt herjet med at det er jo bare flaks hvis jeg ikke får noen varige skader. Akutt leversvikt kan man vel få hvis man drikker store mengder på en gang, men er det ikke generell organsvikt det da er snakk om? Høyeste promille målt på meg var 3. Da var jeg bevisstløs. For å si det sånn jeg er glad jeg har fått avsmak på alkohol. For det er som du sier, hvem ønsker seg noe sånt. Endret 18. november 2018 av Rainbowdash_90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå