Gå til innhold

Har du erfaringer fra behandling med EMDR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke ptsd, men en annen diagnose. Diagnosen gjør at jeg reagerer ekstremt sterkt på overraskende, uforutsigbare hendelser, er sinna på alt og alle (uten å gi uttrykk for det, for jeg prøver veldig sterkt å bli likt), og blir jeg avvist ved at en venninne plutselig sender en sms og må avlyse en avtale, kan jeg gråte hysterisk, fordi det er ekstremt smertefullt. Jeg unngår også nære relasjoner, eksempelvis med kjærester, og har gjort det i mange år fordi det alltid ender fatalt og jeg blir alvorlig syk ved hvert brudd.

Jeg har begynt hos en ny psykolog. Han sier vi skal prøve EMDR. EMDR er så vidt jeg vet behandling for post traumatisk stresslidelse som kan ha oppstått på grunn av en traumatisk hendelse. Jeg har ikke opplevd et konkret traume, men mange mens jeg var liten, og det er ingen som skiller seg spesielt ut fra andre. Men oppveksten har satt seg i nervesystemet mitt på en måte som gjør at jeg får ikke til å fungere emosjonelt og sosialt slik som andre mennesker gjør.

Jeg er veldig spent på denne behandlinen. Jeg håper at det bare kan "ta bort" den ekstreme smerten jeg føler, som jo sikkert er et spøkelse fra da jeg var liten og som dukker opp når hjernen assosierer en ny situasjon med noe jeg ble utsatt for da jeg var liten.

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om dette?

Anonymkode: e75ae...521

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

Har ikke noe erfaring dessverre, men 

Vil bare sende deg en klem❤️❤️

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet

Spennende...og praktisk..Sånn kan man vel drive egenterapi også? Form for distraksjon? 

Anonymkode: 3e5bd...631

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke ptsd, men en annen diagnose. Diagnosen gjør at jeg reagerer ekstremt sterkt på overraskende, uforutsigbare hendelser, er sinna på alt og alle (uten å gi uttrykk for det, for jeg prøver veldig sterkt å bli likt), og blir jeg avvist ved at en venninne plutselig sender en sms og må avlyse en avtale, kan jeg gråte hysterisk, fordi det er ekstremt smertefullt. Jeg unngår også nære relasjoner, eksempelvis med kjærester, og har gjort det i mange år fordi det alltid ender fatalt og jeg blir alvorlig syk ved hvert brudd.

Jeg har begynt hos en ny psykolog. Han sier vi skal prøve EMDR. EMDR er så vidt jeg vet behandling for post traumatisk stresslidelse som kan ha oppstått på grunn av en traumatisk hendelse. Jeg har ikke opplevd et konkret traume, men mange mens jeg var liten, og det er ingen som skiller seg spesielt ut fra andre. Men oppveksten har satt seg i nervesystemet mitt på en måte som gjør at jeg får ikke til å fungere emosjonelt og sosialt slik som andre mennesker gjør.

Jeg er veldig spent på denne behandlinen. Jeg håper at det bare kan "ta bort" den ekstreme smerten jeg føler, som jo sikkert er et spøkelse fra da jeg var liten og som dukker opp når hjernen assosierer en ny situasjon med noe jeg ble utsatt for da jeg var liten.

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg litt om dette?

Det er som om du beskriver meg - hårene reiste seg på armene nå!!🙄 Jeg fikk EMDR-behandling for et spesikfikt traume fra barndommen, som førte til mye angst og tvangshandlinger, og det fungerte på det spesifikke traumet og tvangshandlingene og angsten i forhold til det er 20% sv hva det var! Dette er ca 8 år siden. Når det kommer til det andre du beskriver, som jeg som sagt kjenner meg enormt igjen i, så er jeg fortsatt i behandling, set har vært et tøft løp og legges inn på modum bad om noen mnd! Jeg anbefaler absolutt emdr, men du trenger definitivt psykodynamisk behandling i tillegg og i ganske lang tid fremover kanskje! Klem til deg og lykke til!

Anonymkode: 84e93...2c6

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er som om du beskriver meg - hårene reiste seg på armene nå!!🙄 Jeg fikk EMDR-behandling for et spesikfikt traume fra barndommen, som førte til mye angst og tvangshandlinger, og det fungerte på det spesifikke traumet og tvangshandlingene og angsten i forhold til det er 20% sv hva det var! Dette er ca 8 år siden. Når det kommer til det andre du beskriver, som jeg som sagt kjenner meg enormt igjen i, så er jeg fortsatt i behandling, set har vært et tøft løp og legges inn på modum bad om noen mnd! Jeg anbefaler absolutt emdr, men du trenger definitivt psykodynamisk behandling i tillegg og i ganske lang tid fremover kanskje! Klem til deg og lykke til!

Tusen takk for svar og din erfaring! Det blir spennende.

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg har fått emdr-behandling i et par mnd nå. Og skal få det i et par mnd til. Jeg synes faktisk at det hjelper ja. Dvs, nå er jeg dritsliten når jeg er midt i det, men jeg merker at ting skjer i kroppen min. At jeg forholder meg til alt på en annen måte. Så jeg har absolutt troen. Dessverre lærte psykologen min denne metoden nettopp, så akkurat når vi har funnet oppskriften, må jeg snart slutte på DPS. 

Anonymkode: 02f90...959

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spennende...og praktisk..Sånn kan man vel drive egenterapi også? Form for distraksjon? 

Anonymkode: 3e5bd...631

Takk for film. Fikk sett denne først nå. Wow, den infofilmen lover ikke rent lite for behandlingen! Men det er så tydelig for meg at det jeg sliter med er en hjerneskade. Som får et psykologisk uttrykk. Når det kanskje kan fikses på den måten. Og tanken på det gjør meg også rasende. Fordi det kunne vært unngått.

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du får et vellykket opphold på Modum! Ønsker deg alt godt og lykke til!

Skrevet

EMDR er ufattelig utmattende. Men det har mye for seg.

Anonymkode: 29a31...838

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...