Gå til innhold

Råd angående utflytning fra kollektiv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Lang historie kort. På tampen av 2017 flyttet jeg inn i et kollektiv med to jenter. Jeg var på det tidspunktet 28 år. Jeg var veldig opptatt av å finne et voksent kollektiv.  De to andre i kollektivet mitt var henholdsvis 24 og 28 år og i full jobb. Hun som var 24 år mistet jobben på våren og bor her fortsatt, men har veldig sporadisk jobb. Etter sommeren flyttet hun som var 28 ut fra vårt kollektiv og vi fikk inn en ny jente. Jeg gikk godt overens med hun som flyttet ut. Hun var ryddig, hensynsfull og renslig i likhet med meg. Veldig uproblematisk å bo med, samt at hun hadde trygg og fast jobb. Etter sommeren flyttet hun ut, og vi fikk inn en ny jente på 23 år. 

Etter dette har det virkelig sklidd ut. Jeg bor ikke lengre i et voksent kollektiv. Begge er utrolig rotete og har dårlig økonomi. I tillegg er de ofte våken på nattestid. Det er filmkvelder på natten (til 2-3 på hverdager), og jeg våkner nesten hver natt av støy fra dem. Det blir aldri vasket. Jeg må legge ut for alt av regninger, dopapir, håndsåpe og andre fellesting. Jeg føler at jeg nesten er 30 år og går på folkehøyskole - ikke en drømmesituasjon med andre ord. Jeg er voksen og ryddig av meg, flyttet i kollektiv for å kunne spare til egen leilighet, men dette har eskalert såpass raskt at jeg ikke orker å bo her lengre. Jeg må flytte ut og leie noe for meg selv.

Her oppstår selve problemet. Jeg har fått tilbud om å leie leiligheten som en venninne flytter ut av. Den er fin, har en veldig gunstig pris, og jeg ville derfor flytte inn dit så raskt som mulig. Jeg har imidlertid i prinsippet oppsigelsestid ut februar. Da forrige kollektivbeboer flyttet ut i sommer, så var både huseier og vi som bor her veldig fleksible i forhold til hun som kom inn og hun som flyttet ut. Hun som flyttet inn fikk rommet usett og vi hadde ingen informasjon om henne, annet at hun virket som en hyggelig jente over telefonen. Huseieren er fortsatt veldig fleksibel på at jeg kan flytte før oppsigelsestiden, men at jeg da må finne noen andre som kan ta over rommet mitt.

Jeg har hittil funnet en jente 26 som jobber deltid og studerer juss, og en jente 27 som jobber fulltid som servitør på hotell. Begge to virker ryddige, hyggelige og interesserte i rommet mitt. De har imidlertid blitt avfeid av mine medbeboere, grunnet at de virker kjedelig eller som personligheter som passer dårlig overens med de som bor her. Huseieren min har sagt at hun er opptatt av å finne noen som passer godt, men at avvisninger må skje innenfor rimelighetens grenser. Jeg mener jo selvsagt at man ikke kan avvise folk basert på at de virker kjedelige. Men hva tenker dere om denne situasjonen? Hva ville dere gjort i mine sko?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde latt det være opp til huseier om hun godkjente en av de? Ellers så får vel de to andre finne noen. 

• Liker 2
Skrevet

En på 26 år, som studerer juss og har deltidsjobb eller en på 27 år med fulltidsjobb høres nok altfor ansvarlige ut for dette kollektivet ;). Ja, det kan høres dumt ut, men det er nå en gang huseier som bestemmer hvem som kan leie så lenge man ikke diskriminerer med tanke på religion, hudfarge etc., og når huseier bifaller ønskene til de leietakerne som skal fortsette å bo der, så blir det jo i praksis slik at det blir en som har en viss kjemi med eksisterende beboere. Det kan kanskje virke urettferdig at hun som sist flyttet inn kunne gjøre det uten å oppfylle samme krav til å "passe med de andre" enn det huseier stiller til leietakeren som du kan finne, men man har nok dessverre ingen mulighet til å kreve likebehandling her. Å flytte ut før oppsigelsestid er ingen lovfestet rett og er jo sånn sett bare en bonus. 

Så ville bare ha prøvd å finne noen andre, hvis du har noen yngre og litt mer "festeglade" bekjente så kan du jo høre om noen av de har lyst til å flytte. Samtidig ville jeg nok vært litt forsiktig med å anbefale en god venn dette kollektivet, for det kan jo virke dårlig ovenfor venner å anbefale et kollektiv der det ikke blir vasket eller betalt regninger, så her ville jeg bare brukt ytterst perifere bekjente jeg har møtt en gang eller to i så fall. Og går det ikke, så er det jo egentlig ikke så lenge igjen til slutten av februar, du greier noen måneder til :) Kan jo egentlig være like greit å slippe ansvaret for at man anbefaler "noe dårlig" til en ny leietaker, så kan huseier da selv styre med 2 eller 3 uansvarlige leietakere med dårlig økonomi og som ikke gidder vaske/rydde. 

Anonymkode: 063a6...dcb

Skrevet

La huseier avgjøre. Disse to andre fjottene får ta det de får. De virker ikke som drømmeleiebeieboere akkurat...

Anonymkode: 71457...81c

• Liker 4
Skrevet
På 17.11.2018 den 5.57, AnonymBruker skrev:

En på 26 år, som studerer juss og har deltidsjobb eller en på 27 år med fulltidsjobb høres nok altfor ansvarlige ut for dette kollektivet ;). Ja, det kan høres dumt ut, men det er nå en gang huseier som bestemmer hvem som kan leie så lenge man ikke diskriminerer med tanke på religion, hudfarge etc., og når huseier bifaller ønskene til de leietakerne som skal fortsette å bo der, så blir det jo i praksis slik at det blir en som har en viss kjemi med eksisterende beboere. Det kan kanskje virke urettferdig at hun som sist flyttet inn kunne gjøre det uten å oppfylle samme krav til å "passe med de andre" enn det huseier stiller til leietakeren som du kan finne, men man har nok dessverre ingen mulighet til å kreve likebehandling her. Å flytte ut før oppsigelsestid er ingen lovfestet rett og er jo sånn sett bare en bonus. 

Så ville bare ha prøvd å finne noen andre, hvis du har noen yngre og litt mer "festeglade" bekjente så kan du jo høre om noen av de har lyst til å flytte. Samtidig ville jeg nok vært litt forsiktig med å anbefale en god venn dette kollektivet, for det kan jo virke dårlig ovenfor venner å anbefale et kollektiv der det ikke blir vasket eller betalt regninger, så her ville jeg bare brukt ytterst perifere bekjente jeg har møtt en gang eller to i så fall. Og går det ikke, så er det jo egentlig ikke så lenge igjen til slutten av februar, du greier noen måneder til :) Kan jo egentlig være like greit å slippe ansvaret for at man anbefaler "noe dårlig" til en ny leietaker, så kan huseier da selv styre med 2 eller 3 uansvarlige leietakere med dårlig økonomi og som ikke gidder vaske/rydde. 

Anonymkode: 063a6...dcb

Jeg skjønner at det er jeg som er har ansvaret for å finne en ny leietager. Nå har imidlertid huseier gitt meg signal på at jeg får flytte så sant jeg finner en ny leietaker som kan gå overens med de to forrige. Jeg har sagt til huseier at jeg synes de stiller urimelige krav. Hun har svart at de to andre må få lov til å stille krav innenfor rimelighetens grenser. Nå har jeg hatt to jenter på visning her. Begge har hatt lyst på rommet, men hun første ble for "traust". Hun andre har jeg innstilt til huseier litt mot de andres vilje. Om henne har de sagt at hun virker hyggelig, men ikke helt som deres type menneske, blant annet at hun virket utrolig blid så tidlig på morgenen.

Jeg har per nå et vennskapelig forhold til begge som bor her, så jeg har ikke noe ønske om å baksnakke dem til huseier som ikke vet hvordan jeg har hatt det her etter at vi byttet ut en ryddig med en rotete person. Jeg kan jo for eksempel godt se for meg at hun jeg har anbefalt inn ikke kommer til å trives her, ettersom hun basert på mitt inntrykk har mange av de samme egenskapene som meg (rolig, ryddig og voksen).

For å flytte inn i dette kollektivet må man helst etter huseiers ønske være: 

- 23-35 år. Hyggelig og seriøs.

Slik jeg ser det for å passe med de to andre :

-  Ha et avslappet forhold til at det til enhver tid er masse privat rot på fellesarealer. For eksempel: Klær som ikke får plass på rommet legges i gang, sminkeartikler ligger strødd over vask og oppvaskmaskin, matrester på kjøkken og at du må vaske av dine egne kjeler for å få brukt dem til å lage middag. 

-  Alt praktisk arbeid må utføres av en ny person. Strømregninger og internettregning vil ikke betalt innen fristen om du ikke gjør det selv, og samtidig må ny person vente på alt mellom 2-3 uker for å få tilbake utlegget. Ny person må være tålmodig og gjerne purre om dette et par ganger. Røykvarslere som piper på grunn av lite batteri vil pipe inntil du tar de ned og skifter batteri. Oppdaget nylig at de har tatt ut batteriene av sine røykvarslere for å slippe pipingen og lagt de bort for flere måneder siden uten å sette i nye batterier. Vasking vil ikke bli utført av andre en ny person uten at du eksplisitt ber om at de vasker. 

- At det soves til klokken 12-13 på hverdager og at dagene stort sett ellers går med til TV-titting. Gjerne på nattestid. Være forberedt til å møte nye ukjente menn flere ganger i uken. Prating i gangen til langt på natt.

Jeg tror ikke det finnes veldig mange slike mennesker..

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, thedude1989 skrev:

Jeg skjønner at det er jeg som er har ansvaret for å finne en ny leietager. Nå har imidlertid huseier gitt meg signal på at jeg får flytte så sant jeg finner en ny leietaker som kan gå overens med de to forrige. Jeg har sagt til huseier at jeg synes de stiller urimelige krav. Hun har svart at de to andre må få lov til å stille krav innenfor rimelighetens grenser. Nå har jeg hatt to jenter på visning her. Begge har hatt lyst på rommet, men hun første ble for "traust". Hun andre har jeg innstilt til huseier litt mot de andres vilje. Om henne har de sagt at hun virker hyggelig, men ikke helt som deres type menneske, blant annet at hun virket utrolig blid så tidlig på morgenen.

Jeg har per nå et vennskapelig forhold til begge som bor her, så jeg har ikke noe ønske om å baksnakke dem til huseier som ikke vet hvordan jeg har hatt det her etter at vi byttet ut en ryddig med en rotete person. Jeg kan jo for eksempel godt se for meg at hun jeg har anbefalt inn ikke kommer til å trives her, ettersom hun basert på mitt inntrykk har mange av de samme egenskapene som meg (rolig, ryddig og voksen).

For å flytte inn i dette kollektivet må man helst etter huseiers ønske være: 

- 23-35 år. Hyggelig og seriøs.

Slik jeg ser det for å passe med de to andre :

-  Ha et avslappet forhold til at det til enhver tid er masse privat rot på fellesarealer. For eksempel: Klær som ikke får plass på rommet legges i gang, sminkeartikler ligger strødd over vask og oppvaskmaskin, matrester på kjøkken og at du må vaske av dine egne kjeler for å få brukt dem til å lage middag. 

-  Alt praktisk arbeid må utføres av en ny person. Strømregninger og internettregning vil ikke betalt innen fristen om du ikke gjør det selv, og samtidig må ny person vente på alt mellom 2-3 uker for å få tilbake utlegget. Ny person må være tålmodig og gjerne purre om dette et par ganger. Røykvarslere som piper på grunn av lite batteri vil pipe inntil du tar de ned og skifter batteri. Oppdaget nylig at de har tatt ut batteriene av sine røykvarslere for å slippe pipingen og lagt de bort for flere måneder siden uten å sette i nye batterier. Vasking vil ikke bli utført av andre en ny person uten at du eksplisitt ber om at de vasker. 

- At det soves til klokken 12-13 på hverdager og at dagene stort sett ellers går med til TV-titting. Gjerne på nattestid. Være forberedt til å møte nye ukjente menn flere ganger i uken. Prating i gangen til langt på natt.

Jeg tror ikke det finnes veldig mange slike mennesker..

Hadde sagt akkurat dette til huseier, og at det er derfor du flyttet nå. De to andre oppfører seg ikke, så hvorfor skal du lide for det!?! 

Har hatt det akkurat likt hos oss etter at en person ble byttet ut, og der fikk huseier høre alt, uansett hvor upopulært det ble. 

Anonymkode: 0955f...e01

• Liker 1
Skrevet
På 18.11.2018 den 13.55, AnonymBruker skrev:

Hadde sagt akkurat dette til huseier, og at det er derfor du flyttet nå. De to andre oppfører seg ikke, så hvorfor skal du lide for det!?! 

Har hatt det akkurat likt hos oss etter at en person ble byttet ut, og der fikk huseier høre alt, uansett hvor upopulært det ble. 

Anonymkode: 0955f...e01

Det ble ikke nødvendig for meg å melde fra om det til huseier, men jeg har antagelig fått presset i gjennom ny leietaker som de andre ikke mener er en god match på bakgrunn av at hun er "for blid". Hun ene sier blant annet at hun er sikker på at hun kommer til å gå de på nervene. Kontrakten vil bli signert i morgen. 

Det ordnet seg til slutt, selv om det kan være at vennskapet vårt ryker over dette..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...