Gjest Gjesta Skrevet 28. mars 2005 #1 Del Skrevet 28. mars 2005 Hei alle sammen. Min far vokste opp med en alkoholisert far , og har tatt veldig avstand fra alkohol. Han har så og si aldri smakt en dråpe alkohol. Hjemme hos oss ble det aldri servert alkohol, siden min mor heller ikke drikker. Min far sier at han har valgt å holde seg borte fordi han har gener som gjør at han kan bli avhengig av dette. Jeg synes dette høres rart ut....Er det noe som vet om det er blitt gjort forskning på dette , og om det er noe som heter alkoholgener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 28. mars 2005 #2 Del Skrevet 28. mars 2005 Ja, det er en viss korrelasjon mellom avhengighet og arv. Dette er en delårsak til at mange blir avhengig, og andre ikke, selv om de starter å drikke like mye. http://rus.no/filestore/26-29.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 28. mars 2005 #3 Del Skrevet 28. mars 2005 Ja det stemmer det. Alkoholisme er arvelig, både genetisk sett og når det gjelder den sosiale arven. Det har blitt gjort masse forskning på emnet, og man er enige om at alkoholisme faktisk er arvelig. Forskerne er imidlertidig ikke enige om hva som arves; noen tror det er hjernens reaksjon/tilpasningsevne til alkohol som arves, mens andre mener det går mer på en type personlighet som rett og slett er mer disponert for misbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 28. mars 2005 #4 Del Skrevet 28. mars 2005 Ja, det er arvelig.. Forskning sier at de som har søthunger, og har alkoholikere i familien er arvelig disponert for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherie Skrevet 28. mars 2005 #5 Del Skrevet 28. mars 2005 Mener å huske at jeg leste en gang i verden at svenske forskere hadde isolert det såkalte alkholiker-genet. Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke. Men at biologi spiller en stor rolle er helt klart. Sitter man i gokk og ikke har tilgang på alkohol så blir man da seff ikke alkoholiker. Andre mener at personer som blir alkoholikere er disponert for avhengighet generelt...... Men dette er et av mange områder hvor forskere(leger har en lang vei å gå enda tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. mars 2005 #6 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg tror at det er arvelig. Dvs. jeg tror ikke at man automatisk blir alkoholiker selv om far eller mor er det, men at man har lettere for å bli det under enkelte omstendigheter. I min slekt er det en familie som er rammet av dette. Det har vært minst en alkoliker i den familien i hver generasjon (oldefar-bestefar-far-sønn). Alle disse har vært menn. Stort sett har de vært periode-drankere frem til de har hatt en eller annen krise (ulykker, dødsfall, skilsmisser m.m.) og etterpå har de drukket konstant. Jeg synes at det er rart om dette er tilfeldig. Alle disse har hatt vonde opplevelser med alkohol i barndommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #7 Del Skrevet 28. mars 2005 Man kan være disponert for avhengighet ja og det er arvelig. Er man først disponert kan man i grunnen bli avhengig av det meste. Sukker, alkohol, mat, trening..osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #8 Del Skrevet 28. mars 2005 Det kan nok også være arvelig på den sosiale siden også tror jeg. Dvs i hvilke sammenhenger man nyter alkohol og i hvilke mengder før man sier stopp. Noen sier stopp før de kjenner noe, andre sier stopp når de blir litt susete, endel får andre til å stopp for seg og allersist er det de som overhodet ikke stopper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 29. mars 2005 #9 Del Skrevet 29. mars 2005 Har selv vokst opp med besteforeldre, onkel og foreldre som hadde/har et stort alkoholforbruk. Mine barn skal ikke oppleve det jeg opplevde som yngre. Selv vet jeg at hvis jeg hadde begynt og drikke alkohol i helgene, så ville det fort blitt en vane på hverdagene også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiselin Skrevet 29. mars 2005 #10 Del Skrevet 29. mars 2005 Det tror jeg i høyeste grad er tilfelle. Min mors familie er proppfull med alkoholikere. Snakket en gang med en sykepleier om akkurat dette og hun hadde lest at dette genet ikke bare har med alkohol å gjøre, men avhengighet generelt og også det at man er såkalte periode-mennesker som blir besatt av hobbyer, lesestoff, musikk, TVprogrammer i perioder. Dette er som tatt ut fra min mors gren av familien. Mange alkoholikere, svorne røykere som ikke klarer å slutte hvor mye de enn vil og selv har jeg dette med at jeg blir besatt av ting i perioder (samlemani, hobbymenneske). Jeg tror nok det er noe i dette, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå