Gå til innhold

Sjalusi mellom jevnaldrende søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg vet at de fleste vil anbefale meg en tur til psykolog etter å ha lest dette innlegget, men jeg ønsker faktisk noen råd fra søsken slm har opplevd noe lignende og klart å finne en løsning på det, før jeg tar turen til en psykolog. Psykolog er altså min siste utvei. 

Kort fortalt, jeg har en søster som er tre år yngre enn meg. Vi er begge i slutten av tjueårene. Ingen av oss er gift eller i noe forhold. Vi bor ikke sammen, men treffes ofte. Jeg klarer ikke å ha et sunt forhold til søsteren min, og jeg vet hvorfor jeg ikke klarer å ha det. Siden jeg var et barn har jeg alltid blitt sammenlignet med henne, i vår familie er det faktisk VELDIG vanlig å sammenligne søsken med hverandre, på absolutt alt. Foreldre, besteforeldre, onkler og tanter alle sammenligner deg med dine søsken. De skal også fortelle deg hvem de syns er penest av dere, hvem som er flinkest (med tanke på studie og jobb) og egentlig alt. Dette er overhodet ikke sunt og vi har flere ganger prøvd å forklare de at en slik sammenligning ikke er bra, men det bryr de seg ikke noe om. Nå har det blitt slik at jeg blir sjalu på søsteren min hver gang hun får til noe. Om det så er å kjøpe seg noe, få seg en jobb, gå ned i vekt, farge håret eller hva enn nå det er. Jeg er alltid redd for at hun skal se bedre ut enn meg, ha bedre økonomi enn meg og alt det der. Det er overhodet ikke sunt og jeg lurer virkelig på hva jeg kan gjøre for å slippe å ha denne sjalusien 

Anonymkode: 9da66...64b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt. Bli voksen.

Anonymkode: 64c5f...f8c

• Liker 1
Skrevet

Aksepter deg selv som den du er, slapp av med livet ditt, gjør det du vil for å føle deg lykkelig. 

Diver familien sånn nå som dere er voksne? 

Ville vært bekymret om jeg var deg, med tanke på å få egne barn. Det er jo ikke bra for selvfølelsen og det at familie ikke aksepterer at barn er forskjellige og er egne individ. Ville nok sagt direkte i fra til familien at dette ikke er greit, at de enten slutter med dette eller mister deg i livet sitt. 

Anonymkode: 45bb2...a89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...