Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha praksis i utdannelsen min (går siving-bygg NTNU) og har fått tilbud om 4 måneder i et ganske prestisjefullt selskap som jeg vet vil gi meg gode muligheter både innenlands og utenlands. Likevel synes jeg 45 kr timen (ca 6500 kr måneden) er veldig lite. På den annen side kan jeg egentlig ikke noe særlig utover teori og som sagt så ønsker "alle" som går bygg å jobbe i dette selskapet. Jeg ante derimot ikke at lønnen var så lav, men kanskje er det noe man må akseptere så lenge man ikke har noen grad og mangler arbeidserfaring?

Hadde dere akseptert? Noen andre som har gått siving NTNU og vil si hva de tjente da de hadde praksis?

Anonymkode: 747c3...f71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan iallefall hilse fra lærer, barnehagelærer, sykepleier og vernepleier-utdannelsene og si at praksis er ulønna og man lever på studielånet og helgejobb så lenge det er en del av studieløpet. Å få betalt 6000 for praksis må jo være utrolig flott. 

Anonymkode: 5991d...63d

• Liker 14
Skrevet

Jeg trodde også praksis var ubetalt for alle. Jeg hadde det (siv.øk) og har aldri hørt om noen som har fått betalt i andre bransjer heller.

Synes det er rart at du forventer å motta lønn for at de gir deg mulighet til å lære og få verdifull erfaring. Dette er jo faktisk en del av  studie ditt, ikke en vanlig jobb.

Min erfaring er at studenter i praksis koster mye mer jobb, oppklæring og oppfølging enn det de faktisk utretter ila perioden , så det er ikke lønnsomt på kort sikt for bedriften. Men man velger å investere i å utvikle gode arbeidere for fremtiden. Synes derfor du burde veldig pent takke ja, og møte ydmykt opp og suge til deg så mye kunnskap du kan!

Anonymkode: 66bd9...ca6

• Liker 8
Skrevet

Og.. overskriften burde være « Lære for 45kr timen» ikke «Jobbe for 45/timen»

Anonymkode: 66bd9...ca6

• Liker 7
Skrevet

Hadde aldri godtatt å jobbe for en slik lønn. Ikke en gang med et ettall foran heller. Har heller aldri hørt om at noen jobber for så lite heller. Ikke at jeg er ingeniør selv, men mine ingeniørvenner som jobbet i ferier etc fikk da vitterlig mye bedre betalt, kanskje over 200 i timen om jeg ikke husker feil. Og det etter 2/3 år. 

Anonymkode: 94a5e...3e5

Skrevet

Aksepter det og pris deg lykkelig. Dette blir 4 viktige måneder for resten av fremtiden. 

Anonymkode: 67881...356

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri godtatt å jobbe for en slik lønn. Ikke en gang med et ettall foran heller. Har heller aldri hørt om at noen jobber for så lite heller. Ikke at jeg er ingeniør selv, men mine ingeniørvenner som jobbet i ferier etc fikk da vitterlig mye bedre betalt, kanskje over 200 i timen om jeg ikke husker feil. Og det etter 2/3 år. 

Du mister poenget fordi overskriften er feil.

Det er en betalt praksisplass under utdannelse. De færreste får penger for dette.

Anonymkode: e9114...33b

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ferie, men en praksisplass. Jeg kjenner ingen som har fått lønn under praksis. Slik er normalen. Det kan jo sammenlignes med de som går yrkesfag på videregående og må ut i praksis en gang i uka, de får jo ingenting for det - fordi det er en del av den obligatoriske undervisningen. 

Anonymkode: f4649...df5

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mister poenget fordi overskriften er feil.

Det er en betalt praksisplass under utdannelse. De færreste får penger for dette.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke ferie, men en praksisplass. Jeg kjenner ingen som har fått lønn under praksis. Slik er normalen. Det kan jo sammenlignes med de som går yrkesfag på videregående og må ut i praksis en gang i uka, de får jo ingenting for det - fordi det er en del av den obligatoriske undervisningen. 

Nei, det er nok dere som misforstår dette. Praksis som en del av siv.ing utdannelsen kan ikke sammenliknes med praksis på andre utdannelser.  Det vanlige er at dette gjennomføres i sommerferier o.l som en sommerjobb. Selv jordbærplukkere får 140 i timen i 2018. 

Skrevet

For å tydeliggjøre dette skal jeg sitere fra wiki ntnu:

Sitat

Lærerutdanningene, profesjonsstudiet i psykologi og medisinstudiet #

I disse studiene er praksisen lagt inn som en del av studiene. I praksisen skal du kunne prøve ut teori fra studiet under direkte veiledning som sikrer kvaliteten av utøvelsen.

Sitat

Teknologi- og arkitektstudiene #

Ved teknologi- og arkitektstudiene må du selv skaffe deg praksis i en bedrift utenom selve studiet. Du kan få godkjent tidligere relevant praksis, eller du må skaffe deg denne som jobb i sommerferier.

Som siv.ing er ikke praksis regnet som en del av vanlig studietid. Det er det derimot innen de fleste andre yrker som krever praksis....

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aksepter det og pris deg lykkelig. Dette blir 4 viktige måneder for resten av fremtiden. 

Anonymkode: 67881...356

Er denne praksisen en del av utdanningen? Det er en vesentlig forskjell. På mange helserelaterte studier, så er praksis en del av utdanningen, ikke bare med tanke på kompetanse og erfaring, men også av sikkerhetsmessige grunner siden man vil ha ansvar for helse og liv når man er ferdig. 

Praksis i private firmaer, er som regel ikke en del av en ingeniør- eller økonomutdanning, og handler dessverre ofte bare om gratis arbeidskraft i praksis. TS vil lett bli en som gjør arbeidsoppgaver de andre ansatte ikke har så lyst til å gjøre selv, og som gjerne ikke er så relevant, som å koke kaffe, enkle administrative (men ofte tidkrevende) oppgaver osv. I praksis viser det seg at mange ikke lærer så veldig mye likevel. 

Anonymkode: 78238...906

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...