Gå til innhold

Studenter i Trondheim, se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Til de mange studenter i flotte Trondheim:

Noen av dere som bor på Jakobsli, og kan fortelle meg hvordan det er å bo der som student? Har selv bodd i byen i noen år, så jeg kjenner til områdene, og vet hvor usentralt det er i forhold til Midtbyen, f.eks. 

Jeg har fått tilbud om en sokkel som er veldig(!) mye billigere enn her jeg bor nå på Møllenberg, og det frister å takke ja. 

Jeg går på NTNU Dragvoll. Hadde trivdes med nær avstand til et senter med f.eks. apotek og småbutikker (som bokhandel, café), og da er vel Sirkus Shopping nærmest Jakobsli (som er en solid busstur unna). Som jeg forstår det er det kun dagligvarebutikker å finne der. 

Anbefaling/avskrekking? 

Anonymkode: aa870...4c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt usikker på grensene på Jakobsli men prøver å svare så godt jeg kan. Jeg bor på Jakobsli nært til Skovgårdkrysset og det er gode bussforbindelser mot byen/sirkus shopping (kan bytte buss der eller gå for å komme videre til lade/Haakon VIIs). Til dragvoll er det enkelt med buss 36/66.

Selv går jeg til Sirkus på 20min (2 km). Man kan sykle dit på 5-10min kanskje. Du kunne kanskje syklet til dragvoll også faktisk. Har gått tur dit noen ganger og. Det spørs litt hvor langt opp mot dragvoll du skal bo. Jeg synes lengre nord er bedre hvis man ikke har bil og trenger gåavstand til en shoppingsenter. 

Håper det hjelper!

Anonymkode: 87dea...958

Skrevet

Så lenge du er student og vil både ha studiene og det sosiale rundt hadde jeg aldri flytta opp dit.. Tar alt for lang tid ned til byen! 

Hilsen student fra rett utenfor Trondheim. 

Anonymkode: c05c5...91b

Skrevet

Jeg ville heller aldri ha flyttet så langt opp som til Jakobsli som student. Jeg bor på Moholt (Voll Studentby), og jeg føler jeg har alt jeg trenger nærme meg. Kjenner venner av meg som bor ved Charlottenlund, og som ikke alltid kommer seg hjem fra byen f.eks (1 gang i timen) - så de må evt hoppe av bussen på Stokkhaugen og gå derfra.

Butikker:

Moholt Storsenter (Meny, blomsterbutikk, Apotek 1 og Nille) er bare en 1-2 minutters gåtur unna

Coop Extra og en frisørsalong er rett over veien

Kiwi, Rema 1000 og Bohus er bare en 4–5 minutters gåtur unna

Busser: 

5, 9, 17, 36/66 og flybussen

NTNU Dragvoll (nr 5, 9 og 66)

14 min med buss til Kongens Gate (nr 5)

12 min med buss til Sirkus Shopping (nr 9)

23 min med buss til Munkegata (nr 9)

De fleste bussene går hvert 10 minutt.

Anonymkode: ab531...aa0

Skrevet

Kommer litt an på hvor på Jakobsli tenker jeg, men hvis du sparer masse penger ville jeg faktisk vurdert det. Bor selv på Jakobsli, er dog ikke student. Det går endel busser, men færre på kveldstid. Det er ikke de beste bussforbindelsene fra Jakobsli kveld og helg, men bor du høyt eller lavt av Jakobslibakken går det straks litt fler busser. Det eneste jeg savner her er kaféer, men har gått meg noen turer til studentkafeen på NTNU Dragvoll. Ellers er det noen pizzasjapper og frisører, Sirkus kan man fint gå til- det samme med Moholt. Kort vei til marka.

Bussen tar heller ikke avskrekkende lang tid til byen så her føler jeg man får det meste av alt. Men som student er det kanskje ikke det største studentmiljøet. Så her må du spørre deg selv hvor mye du er villig til å betale på å bo i smørøyet, eller spare på å bo mer usentralt med mer penger til mer gøy. 

Anonymkode: 79374...6cb

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på grensene på Jakobsli men prøver å svare så godt jeg kan. Jeg bor på Jakobsli nært til Skovgårdkrysset og det er gode bussforbindelser mot byen/sirkus shopping (kan bytte buss der eller gå for å komme videre til lade/Haakon VIIs). Til dragvoll er det enkelt med buss 36/66.

Selv går jeg til Sirkus på 20min (2 km). Man kan sykle dit på 5-10min kanskje. Du kunne kanskje syklet til dragvoll også faktisk. Har gått tur dit noen ganger og. Det spørs litt hvor langt opp mot dragvoll du skal bo. Jeg synes lengre nord er bedre hvis man ikke har bil og trenger gåavstand til en shoppingsenter. 

Håper det hjelper!

Skjønner! Et litt rart spørsmål kanskje, men hvilken vei er det du går for å komme deg til Sirkus? Ser på kartet, og det ser mest ut som "hovedveiene" for biler (og der bussen kjører) er dominerende? Fins det "koselige" veier å gå, hvor man slipper å bli forbikjørt i 80 km/t? 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du er student og vil både ha studiene og det sosiale rundt hadde jeg aldri flytta opp dit.. Tar alt for lang tid ned til byen! 

Hilsen student fra rett utenfor Trondheim. 

Anonymkode: c05c5...91b

Forstår! Det er den lange veien som stopper meg fra å takke ja på flekken 😊

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville heller aldri ha flyttet så langt opp som til Jakobsli som student. Jeg bor på Moholt (Voll Studentby), og jeg føler jeg har alt jeg trenger nærme meg. Kjenner venner av meg som bor ved Charlottenlund, og som ikke alltid kommer seg hjem fra byen f.eks (1 gang i timen) - så de må evt hoppe av bussen på Stokkhaugen og gå derfra.

Butikker:

Moholt Storsenter (Meny, blomsterbutikk, Apotek 1 og Nille) er bare en 1-2 minutters gåtur unna

Coop Extra og en frisørsalong er rett over veien

Kiwi, Rema 1000 og Bohus er bare en 4–5 minutters gåtur unna

Busser: 

5, 9, 17, 36/66 og flybussen

NTNU Dragvoll (nr 5, 9 og 66)

14 min med buss til Kongens Gate (nr 5)

12 min med buss til Sirkus Shopping (nr 9)

23 min med buss til Munkegata (nr 9)

De fleste bussene går hvert 10 minutt.

Anonymkode: ab531...aa0

Har sett litt på Moholt-området også, men syns ikke det var så veldig mye billigere å bo der kontra Møllenberg hvor jeg bor nå faktisk!

Kommer litt an på hvor på Jakobsli tenker jeg, men hvis du sparer masse penger ville jeg faktisk vurdert det. Bor selv på Jakobsli, er dog ikke student. Det går endel busser, men færre på kveldstid. Det er ikke de beste bussforbindelsene fra Jakobsli kveld og helg, men bor du høyt eller lavt av Jakobslibakken går det straks litt fler busser. Det eneste jeg savner her er kaféer, men har gått meg noen turer til studentkafeen på NTNU Dragvoll. Ellers er det noen pizzasjapper og frisører, Sirkus kan man fint gå til- det samme med Moholt. Kort vei til marka.

Bussen tar heller ikke avskrekkende lang tid til byen så her føler jeg man får det meste av alt. Men som student er det kanskje ikke det største studentmiljøet. Så her må du spørre deg selv hvor mye du er villig til å betale på å bo i smørøyet, eller spare på å bo mer usentralt med mer penger til mer gøy. 

Anonymkode: 79374...6cb

Det siste du sier der blir vel avgjørende tenker jeg. Jeg bor veldig sentralt nå, og trives for så vidt med det, men tror ikke egentlig det gjør meg noe å bo mer usentralt (og så lenge det faktisk går busser er det jo ikke det verste). Det frister stort å spare penger. Det er jo faktisk dobbelt så dyrt å bo her jeg bor nå framfor der, og busskort har jeg uansett. 

Skrevet

Kommer an på hvor langt du er kommet i studiet. Er du på år 1 eller 2 så hadde jeg ikke gjort det, år 3 til 5 hadde jeg kanskje gjort det.

jeg ble hvert fall litt mer hjemmekjær når jeg hadde studert en stund, gikk litt mindre ut, fikk meg kjæreste og kjente ikke trangen etter å være midt i smørøyet hele tiden. Men de første to åra var jeg ute hele tiden

Anonymkode: dd38b...5c7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvor langt du er kommet i studiet. Er du på år 1 eller 2 så hadde jeg ikke gjort det, år 3 til 5 hadde jeg kanskje gjort det.

jeg ble hvert fall litt mer hjemmekjær når jeg hadde studert en stund, gikk litt mindre ut, fikk meg kjæreste og kjente ikke trangen etter å være midt i smørøyet hele tiden. Men de første to åra var jeg ute hele tiden

Er på mitt tredje år her nå, og er ikke av typen som er ute hver helg. Kanskje ute 1-2 ganger i måneden. Men liker å trå rundt i byen og vindusshoppe, være på caféer, o.l. (på dagtid da, selvfølgelig). Er av den grunn jeg er litt i tvil da jeg har inntrykk av at det er litt "dødt" der oppe.. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Er på mitt tredje år her nå, og er ikke av typen som er ute hver helg. Kanskje ute 1-2 ganger i måneden. Men liker å trå rundt i byen og vindusshoppe, være på caféer, o.l. (på dagtid da, selvfølgelig). Er av den grunn jeg er litt i tvil da jeg har inntrykk av at det er litt "dødt" der oppe.. 

Ja er jo ‘Ingenting’ å se på Jakobsli av byliv, så blir vel helst å ta bussen ned til byen når du skal gjøre noe. Er jo fint til naturen på Jakobsli da. 

Du må nesten la bussturene avgjøre, hvis tiden skremmer deg så er det vel best å bo i byen. Men hvis du liker en lengre tur så er det vel greit. Men kjenn på magefølelsen, hvis du kjenner nei så spander heller på deg kronene med å bo bynært. Du vil jo tjene penger senere i livet

Skrevet

Kjøp deg scooter eller el-sykkel, så kan du bevege deg ganske fritt rundt.

En positiv ting med å bo et stykke unna sentrum/shopping, er at du bruker mindre penger. Du gidder ikke "en liten tur" til byen, fordi det blir et lite prosjekt som tar lengre tid enn man syns det er verdt alltid. 

Anonymkode: 454cc...975

Skrevet

Hei igjen, det er meg du spurte om veien til sirkus. Jeg pleier å ta schmettows alle og gå ett lite stykke langs E6 forbi klatreparken og så Ranheimsvegen til sirkus. Det er en vegg og sykkelvei mellom fortau og bilene så har egentlig ikke tenkt over det. Man kan alternativt gå schmettows alle til ranheimsvegen eller sykkelvei bort til fengselet og bromstadvegen/IKEA og gå over Strindheim. Det er her også en strekning langs omkjøringsvegen. Tror ikke det tar mye lengre tid men jeg må tenke litt mer 🙈. Har du busskort er det superraskt fra skovgård da. 

Skrevet

Så lenge det går busser er det ingen problem å bo lengre borte fra sentrum og skolen? Mener selv det er verdt å bo litt utenfor for å ikke bo i kollektiv. Det blir mindre shopping for det er mer mas å komme seg til byn da 😜

Anonymkode: a32d4...1e3

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja er jo ‘Ingenting’ å se på Jakobsli av byliv, så blir vel helst å ta bussen ned til byen når du skal gjøre noe. Er jo fint til naturen på Jakobsli da. 

Du må nesten la bussturene avgjøre, hvis tiden skremmer deg så er det vel best å bo i byen. Men hvis du liker en lengre tur så er det vel greit. Men kjenn på magefølelsen, hvis du kjenner nei så spander heller på deg kronene med å bo bynært. Du vil jo tjene penger senere i livet

Ja, naturen har jo nesten gått meg hus forbi i denne avgjørelsen! Er det mange turområder nært? Sånn at man kan gå hele veien, og ikke trenger å kjøre bil til en parkering, f.eks.? Er jo egentlig veldig glad i å gå turer i skogsstier. 

Kjøp deg scooter eller el-sykkel, så kan du bevege deg ganske fritt rundt.

En positiv ting med å bo et stykke unna sentrum/shopping, er at du bruker mindre penger. Du gidder ikke "en liten tur" til byen, fordi det blir et lite prosjekt som tar lengre tid enn man syns det er verdt alltid. 

Anonymkode: 454cc...975

Det var et nyttig perspektiv! Blir fort en ny penn her, en skolebolle der, med disse småturene jeg tar. Ting jeg egentlig ikke trenger. Sparer med andre ord mer penger enn bare på leia, forstår jeg. ☺️

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen, det er meg du spurte om veien til sirkus. Jeg pleier å ta schmettows alle og gå ett lite stykke langs E6 forbi klatreparken og så Ranheimsvegen til sirkus. Det er en vegg og sykkelvei mellom fortau og bilene så har egentlig ikke tenkt over det. Man kan alternativt gå schmettows alle til ranheimsvegen eller sykkelvei bort til fengselet og bromstadvegen/IKEA og gå over Strindheim. Det er her også en strekning langs omkjøringsvegen. Tror ikke det tar mye lengre tid men jeg må tenke litt mer 🙈. Har du busskort er det superraskt fra skovgård da. 

Da har jeg undersøkt Google Maps og forstår ruta! Med vegg og sykkelvei mellom bilene blir det ikke riktig så ille som jeg kanskje først fryktet! Tusen takk for forklaringen! Har busskort uansett og må ha det så lenge jeg er student her, så sånn sett blir det jo ingen problem (kun "lang" reisevei)! 😄

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det går busser er det ingen problem å bo lengre borte fra sentrum og skolen? Mener selv det er verdt å bo litt utenfor for å ikke bo i kollektiv. Det blir mindre shopping for det er mer mas å komme seg til byn da 😜

Anonymkode: a32d4...1e3

Godt poeng! Da sparer man enda mer, og har råd til ting når det virkelig gjelder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...