Gå til innhold

Hjelpe voksne barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det spesielt å hjelpe barn økonomisk med lån når de er i 45-50 år ? Bør ikke folk i den alderen kunne ta ansvar for dårlige økonomiske valg selv ?

Anonymkode: b2002...4f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Typen til søs. dumpet henne første gangen hun ble lagt inn på tvang, -han eide kåken, -særeie.

Inn på "jenterommet" hjemme, -når utskrevet.

Forskudd på arv, +++. Sett boligprisene i Oslo ? Ett av sikkert tusen eksempler hvor jeg synes det er helt flått... 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 3
Skrevet

Det kan jo være flere årsaker til at man trenger hjelp med lån. Noen ganger så tar livet andre vendinger enn man kan forutse.

Anonymkode: 83584...fb4

• Liker 8
Skrevet

I disse to tre tilfellene jeg vet om er det leve over evne som er årsaken de har lånt penger av foreldre, kredittkort avbetalinger, lån som blir misligholdt, bidragsgjeld osv som gjør de har havnet i saksa, mange av dem som prioriterer ny større TV i steden for å slette gjeld når de får noe ekstra

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I disse to tre tilfellene jeg vet om er det leve over evne som er årsaken de har lånt penger av foreldre, kredittkort avbetalinger, lån som blir misligholdt, bidragsgjeld osv som gjør de har havnet i saksa, mange av dem som prioriterer ny større TV i steden for å slette gjeld når de får noe ekstra

I slike tilfeller er det idiotisk. 

Men om min datter hadde skilt seg, skulle jeg gladelig hjulpet henne med egenkapital så hun kunne sittet med huset og ungene slapp å flytte. 

Det er jo hennes arv til syvende og sist uansett, bedre at det kommer henne til gode når hun og barnebarna virkelig trenger det. 

Anonymkode: b4d7b...56f

• Liker 6
Skrevet

Man hjelper vel sine nærmeste når de trenger det om man har mulighet til det. Uansett om det er voksne barn eller gamle foreldre som trenger hjelp? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk ett 6 sifret tall av foreldrene mine i alderen 40 år. Jeg ble skilt og fikk penger til å betale ut eksen.

Jeg ville gjort det samme for mine barn hvis de skulle trenge det

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg fikk ett 6 sifret tall av foreldrene mine i alderen 40 år. Jeg ble skilt og fikk penger til å betale ut eksen.

Jeg ville gjort det samme for mine barn hvis de skulle trenge det

Dette mener jeg er helt fornuftig. Hvem vil ikke hjelpe sine barn og barnebarn når de har muligheten til det? Dessuten går slike holdninger i arv og foreldre sover vel best om natta når de vet ungene har det bra. 

Det er dumt å være dumming med penger, men om de kan komme seg videre så ser jeg ikke noen grunn til å ikke hjelpe. 

Endret av Macro
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er komisk mange som mener at man skal klare seg selv uten økonomisk hjelp, kun fordi man er voksen. Hundrevis av historier om hvordan DE har klart seg selv UTEN hjelp og at de på den måten har lært verdien av penger.

...Og så får de barn selv, og på spørsmål om hva de vil spare til på lang sikt, hva svarer de? Nemlig at de vil starte sparekonto til barna samt hjelpe dem inn på boligmarkedet :sprettoy:

• Liker 4
Skrevet

Nå er det jo veldig stor forskjell på hvorfor man trenger økonomisk hjelp i 40årene, og hva som er dumme økonomiske valg er jo også varierende. 

Jeg fikk hjelp da jeg var tredve med egenkapital for boligkjøp. 
Jeg trengte også hjelp da jeg startet i min første faste jobb, og fikk underkjent bil i EU-kontroll, og måtte ha reparasjon for 15 000,-, samtidig som jeg nettopp hadde flyttet og hadde behov for møbler og alt mulig. 
Jeg har også fått hjelp til tannlegeregninger. 

Men jeg har aldri hatt behov for hjelp grunnet unødvendig shopping, gambling eller lignende. 

Anonymkode: 9ce66...e45

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Man hjelper vel sine nærmeste når de trenger det om man har mulighet til det. Uansett om det er voksne barn eller gamle foreldre som trenger hjelp? 

Enig. Barn, søsken, foreldre, svigerforeldre - alle bør hjelpes om de trenger det og man kan. Innen visse grenser, da - vi har ikke planer om å finansiere sløsingen til svogeren min, for å si det sånn, men vi har likevel hjulpet ham i spesielle tilfeller. 

Anonymkode: e5c7e...bf9

• Liker 1
Skrevet

Syns det er utrolig fint av foreldre å hjelpe barna sine økonomisk, så lenge pengene går til noe smart. Som hjelp etter skilsmisse eller noe. Om pengene går til sløsing, festing og idioti, da blir det feil.

Jeg vet selv at om noe skulle skje med meg eller mine søsken, hadde våre foreldre stilt opp så godt de kunne, og det setter jeg veldig pris på. Har allerede fått hjelp av dem før da jeg slet etter jeg flyttet ut hjemmefra (tok noen dumme valg og måtte ha en dytt i riktig retning, som jeg fikk av dem). Heldigvis trenger jeg ikke den hjelpen lenger, men det er godt å vite at vi kan spørre senere om det skulle skje noe. Jeg liker ikke å spørre da de har nok med seg selv, men vi vet foreldrene våre stiller opp så godt de kan når det er nød og vi ikke vet opp eller ned.

Anonymkode: 9fec0...5de

• Liker 1
Skrevet

Om foreldre har penger nok til at de klarer seg er det helt greit å hjelpe voksne barn i en uforskylt situasjon, men ikke alle har det slik

Hadde jeg vært pensjonist å lånte bort sparepengene mine jeg hadde tenkt å bruke på en nyere bil, burde det være en veldig god grunn til det eks vis samlivsbrudd etc... ikke for at "barnet" på 40+ må ha ny motorsykkel, sydentur, ny tv osv

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke hjelpe sitt 40-50-årige barn dersom man har mulighet til det? Er det en prinsippsak at de voksne barna ikke skal få noe før man ligger i grava ?

Anonymkode: a0e0b...b06

Skrevet

Jeg kommer til å hjelpe mitt barn med egenkapital så hun får kjøpt sin egen bolig når hun er 20. Når hun er 40-50 år er jeg 80-90. Hvis hun vil flytte hjem da for å spare penger så hjertelig velkommen 😂.

Det er vanskelig å si noe om hvordan liv jeg lever da, om helsa holder. Men jeg synes i utgangspunktet hun bør klare seg selv da, siden jeg har gitt henne ek til egen bolig, og kunnskap om god forvaltning av disse pengene og pengene hun tjener selv.

Anonymkode: 46526...b28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...