AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #1 Skrevet 16. november 2018 Jeg jobber i staten og er dermed inkludert i statens gruppelivsforsikring. Det betyr at hvis en statsansatt går bort mens vedkommede fortsatt jobber for staten vil deres etterlatte ektefelle eller samboer få utbetalt nesten 1.000.000. Det er jo vel og bra, men når situasjonen er den at man har særkullsbarn, så gjør arvereglene det slik at det ville vært den nye partnerens barn som til slutt arver den millionen og egne barn får ingenting. I mitt tilfelle har jeg en samboer som har barn som jeg ikke kjenner, de var voksne og hadde utflyttet ut før vi ble sammen og de har ikke hatt noen som helst interesse for hans nye familie. Jeg har faktisk aldri truffet dem. Det er nå så, men jeg har to barn selv som ikke da ikke ville arvet noe av det staten utbetaler etter meg. Jeg tenker at statens gruppelivsforsikring har bommet litt her og lever i en tid der mor, far og barn stort sett var statisk. Er det flere enn meg som tenker at dette er helt urimelig? Anonymkode: c87b0...2ad
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #2 Skrevet 16. november 2018 Hei, Dette er en løsning som er god for de aller fleste. De fleste gruppelivsforsikringer kan man endre begunstigelse. Har du sjekket om dette er mulig? Anonymkode: 65f95...2fa
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #3 Skrevet 16. november 2018 Barn bør ALLTID overgå ektefelle/samboer. De er strengt tatt den nærmeste familien. Anonymkode: b1dab...e35
Eliza Doalot Skrevet 16. november 2018 #4 Skrevet 16. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn bør ALLTID overgå ektefelle/samboer. De er strengt tatt den nærmeste familien. Anonymkode: b1dab...e35 Jeg er uenig i første del av innlegget, og har ingen formening om andre. Forsikringsordninger er ikke først og fremst etablert for å gi arvingene "ekstraarv", men for å sikre at gjenlevende ektefelle/samboer ikke skal måtte gå fra gård og grunn dersom den forsikrede dør. Det vil i de fleste tilfellene også komme barna til gode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå