AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #1 Skrevet 16. november 2018 Hva slags rettigheter har jeg? Er det virkelig «moderne slaveri» slik alle beskriver? Eller er det faktisk muligheter for fast jobb. Eller kan arbeidstrening ofte ende i deltids jobb lgså? Anonymkode: 89ab9...618 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #2 Skrevet 16. november 2018 Svært sjelden det ender i jobb, hvilke lønn har du fått avtale om? Er dette noe NAV har tvunget deg til, eller har du foreslått yrker du selv skal trenes i? Anonymkode: 2ff8f...501 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #3 Skrevet 16. november 2018 Hva mener du med rettigheter? Til en viss grad er det moderne slaveri, men samtidig er det også en mulighet til å knytte kontakter og få referanser med å gjøre en god jobb. Referanser som kan bety make or brake. Arbeidstrening er en måte å sile de som funker og de som ikke gjør det. Første bud er at man kommer på jobb til avtalt tid, får jobben gjort, er hyggelig, og ikke tar en sykedag fordi man har litt vondt i hodet eller hoster litt. Anonymkode: 87608...a2d 5
Grønncaps Skrevet 16. november 2018 #4 Skrevet 16. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svært sjelden det ender i jobb, hvilke lønn har du fått avtale om? Er dette noe NAV har tvunget deg til, eller har du foreslått yrker du selv skal trenes i? Anonymkode: 2ff8f...501 Man får ikke lønn. Man får stønad i arbeidstrening. Jeg synes arbeidstrening er positivt for å komme seg ut, skape seg kontakter og å få seg erfaring. Syns ikke vi skal ha passive stønadsmottakere. 7
Duftavsommerregn Skrevet 16. november 2018 #5 Skrevet 16. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med rettigheter? Til en viss grad er det moderne slaveri, men samtidig er det også en mulighet til å knytte kontakter og få referanser med å gjøre en god jobb. Referanser som kan bety make or brake. Arbeidstrening er en måte å sile de som funker og de som ikke gjør det. Første bud er at man kommer på jobb til avtalt tid, får jobben gjort, er hyggelig, og ikke tar en sykedag fordi man har litt vondt i hodet eller hoster litt. Ingenting er mer negativt en å gå helt ledig og ikke ha noe å ta seg til. Det er da bedre å godta aktivitet fra NAV en periode for å få den støtten man trenger! NAV skaffer deg aldri jobb, det har de aldri gjort. Heller ikke for mange år siden var det slik, de bare gav ut trygd og hjalp til med søknader og arbeidstrening. Søke arbeid må man selv stå for, med eventuelt hjelp til dette. Dette har aldri vært lett de siste 40 årene faktisk, noen perioder har vært bedre en andre, men nå er det ikke lett å få arbeid for noen faktisk. 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #6 Skrevet 16. november 2018 1 minutt siden, Grønncaps skrev: Man får ikke lønn. Man får stønad i arbeidstrening. Jeg synes arbeidstrening er positivt for å komme seg ut, skape seg kontakter og å få seg erfaring. Syns ikke vi skal ha passive stønadsmottakere. Er vel kun de uten erfaring i arbeidslivet som får det, har man vært der type 20år kan man vel ikke havne i den slags slaveri. Anonymkode: 2ff8f...501
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #7 Skrevet 16. november 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Svært sjelden det ender i jobb, hvilke lønn har du fått avtale om? Er dette noe NAV har tvunget deg til, eller har du foreslått yrker du selv skal trenes i? Anonymkode: 2ff8f...501 Nei... saksbehandleren min foreslo og jeg var helt i ekstase. Var i intervju og tegner kontrakt neste uke. Perioden vil være på 1 eller 2 mnd. Men nå føler jeg et veldig stort ubehag .. er det virkelig sjeldent det ender i jobb? Begynner å få «second thougts» siden det jo er jul snart og de trenger mennesker nå sikkert .. spurte saksbehandleren om fast jobb er målet, og han sa «regner med det, siden de kjører så hardt på». Men etter å ha lest her blir jeg nærmest deprimert. 59 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du med rettigheter? Til en viss grad er det moderne slaveri, men samtidig er det også en mulighet til å knytte kontakter og få referanser med å gjøre en god jobb. Referanser som kan bety make or brake. Arbeidstrening er en måte å sile de som funker og de som ikke gjør det. Første bud er at man kommer på jobb til avtalt tid, får jobben gjort, er hyggelig, og ikke tar en sykedag fordi man har litt vondt i hodet eller hoster litt. Anonymkode: 87608...a2d Jeg mener: er det begrensninger på hva de kan forvente av meg, med tanke på arbeidsoppgaver osv, eller blir jeg en helt vanlig ansatt? Jeg trenger absolutt ikke referanser. Har vært i arbeid nesten hele tiden og har masse erfaring innenfor det jeg skal jobbe i. 55 minutter siden, Grønncaps said: Man får ikke lønn. Man får stønad i arbeidstrening. Jeg synes arbeidstrening er positivt for å komme seg ut, skape seg kontakter og å få seg erfaring. Syns ikke vi skal ha passive stønadsmottakere. Jeg får beholde dagpengene. Og jeg er ikke passiv. Men jeg vil ikke bli utnyttet!!!! 54 minutter siden, Duftavsommerregn said: Ingenting er mer negativt en å gå helt ledig og ikke ha noe å ta seg til. Det er da bedre å godta aktivitet fra NAV en periode for å få den støtten man trenger! NAV skaffer deg aldri jobb, det har de aldri gjort. Heller ikke for mange år siden var det slik, de bare gav ut trygd og hjalp til med søknader og arbeidstrening. Søke arbeid må man selv stå for, med eventuelt hjelp til dette. Dette har aldri vært lett de siste 40 årene faktisk, noen perioder har vært bedre en andre, men nå er det ikke lett å få arbeid for noen faktisk. Jeg kommer til å jobbe 100% i 2 måneder flr 7K i måneden. Det gjør meg så umotivert. Det blir jo godt å ha rutiner igjen, men tanken på at det ikke skal bli jobb gjør meg deprimert. 52 minutter siden, AnonymBruker said: Er vel kun de uten erfaring i arbeidslivet som får det, har man vært der type 20år kan man vel ikke havne i den slags slaveri. Anonymkode: 2ff8f...501 Jeg er ikke uten erfaring. Nå begynner jeg å tenke at jeg frivillig har utgitt meg selv for en sånn slags slaveri. Herre Gud så dum jeg er. Sjefen i firmaet jeg skal jobbe snakket så varmt om alt. At jeg tenkte «her har jeg virkelig en framtid», men nå tenker jeg at de vil ha billig arbeidskraft i julesesongen. Anonymkode: 89ab9...618 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #8 Skrevet 16. november 2018 51 minutter siden, Duftavsommerregn said: Ingenting er mer negativt en å gå helt ledig og ikke ha noe å ta seg til. Det er da bedre å godta aktivitet fra NAV en periode for å få den støtten man trenger! NAV skaffer deg aldri jobb, det har de aldri gjort. Heller ikke for mange år siden var det slik, de bare gav ut trygd og hjalp til med søknader og arbeidstrening. Søke arbeid må man selv stå for, med eventuelt hjelp til dette. Dette har aldri vært lett de siste 40 årene faktisk, noen perioder har vært bedre en andre, men nå er det ikke lett å få arbeid for noen faktisk. Ja, det er hardt og det har blitt den sterkestes rett i arbeidslivet, men det handler mye om motivasjon(hvis man ikke har reelle begrensinger som gjør arbeid til et stort problem) og vil man nok, finner et arbeid man trives med og kollegene trives med deg så vil de beholde deg eller "hjelpe" deg videre med gode referanser hvis de ikke har noen mulighet til ansettelse selv. En venninne av meg jobbet i en bedrift på aap hvor arbeidsdagen tok nesten 12 timer med reising og hun er i dag i ferd med å få fast jobb et annet sted. Så det er mulig, men man må tåle å være utslitt og være tålmodig. Min mening er at man kanskje bør se på arbeidstreningen som en mulighet og en jobb. Ikke noe man stiller opp på x antall ganger i uka for å avklareres. Da setter man seg selv psykologisk sett utenfor arbeidslivet. Anonymkode: 87608...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Skrevet 16. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener: er det begrensninger på hva de kan forvente av meg, med tanke på arbeidsoppgaver osv, eller blir jeg en helt vanlig ansatt? Jeg trenger absolutt ikke referanser. Har vært i arbeid nesten hele tiden og har masse erfaring innenfor det jeg skal jobbe i. Anonymkode: 89ab9...618 Spørsmålet er vel hva ditt mål med arbeidstreningen er? Hvis du har nok av referanser og erfaring kan du vel søke jobber selv? Anonymkode: 87608...a2d 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #10 Skrevet 16. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Spørsmålet er vel hva ditt mål med arbeidstreningen er? Hvis du har nok av referanser og erfaring kan du vel søke jobber selv? Anonymkode: 87608...a2d Jeg PRØVER jo. Har søkt mange. Ikke bare i min egen, men andre byer. Har ikke fått napp engang. I og med at jeg har trodd der skal resultere i jobb har min stillingen og mål med arbeidstreningen vært akkurat som å behandle den som en jobb. Gi alt av meg selv, være tålmodig, få alle til å like meg, være sykt flink med kunder, ryddig, punktlig og rett og slett den beste ansatten. Men hvis de egentlig ikke er seriøse vil jeg ikke være en del av dette. Hadde lagt all min håp på dette, så er virkelig kjipt for meg alt jeg leser her Anonymkode: 89ab9...618 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #11 Skrevet 16. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags rettigheter har jeg? Er det virkelig «moderne slaveri» slik alle beskriver? Eller er det faktisk muligheter for fast jobb. Eller kan arbeidstrening ofte ende i deltids jobb lgså? Anonymkode: 89ab9...618 Slaveri?? Du mottar økonomisk støtte fra NAV for å jobbe. Anonymkode: abad9...3de 12
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #12 Skrevet 16. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Slaveri?? Du mottar økonomisk støtte fra NAV for å jobbe. Anonymkode: abad9...3de Tuller du? Jeg kommer til å motta 7 tusen kroner for å jobbe 48 timer (-+ helgevakter) i uken. Det er ca 190 timer i måneden. Det er 36kr i timen! Er ikke DET slaveri i Norge? Anonymkode: 89ab9...618 20
waco Skrevet 16. november 2018 #13 Skrevet 16. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med rettigheter? Til en viss grad er det moderne slaveri, men samtidig er det også en mulighet til å knytte kontakter og få referanser med å gjøre en god jobb. Referanser som kan bety make or brake. Arbeidstrening er en måte å sile de som funker og de som ikke gjør det. Første bud er at man kommer på jobb til avtalt tid, får jobben gjort, er hyggelig, og ikke tar en sykedag fordi man har litt vondt i hodet eller hoster litt. Anonymkode: 87608...a2d Rettigheter betyr at du kan bli oppsagt på dagen, du får ingen pensjonspoeng, du får ingen overtid, du får ikke timebetalt, du har ikke rett på tariff, du har ikke rett på ferie, du får ingen rettigheter til nav, - det vil si at du får ingen rettigheter til arbeidsledighetstrygd, - alt i alt handler det om å utnytte mennesker. Denne utnyttelsen av mennesker vil selvfølgelig bli forbudt slik den allerede har vært forbudt. 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #14 Skrevet 16. november 2018 9 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg PRØVER jo. Har søkt mange. Ikke bare i min egen, men andre byer. Har ikke fått napp engang. I og med at jeg har trodd der skal resultere i jobb har min stillingen og mål med arbeidstreningen vært akkurat som å behandle den som en jobb. Gi alt av meg selv, være tålmodig, få alle til å like meg, være sykt flink med kunder, ryddig, punktlig og rett og slett den beste ansatten. Men hvis de egentlig ikke er seriøse vil jeg ikke være en del av dette. Hadde lagt all min håp på dette, så er virkelig kjipt for meg alt jeg leser her Anonymkode: 89ab9...618 Har det blitt skissert noe fremtidsplaner med tanke på fastjobb muligheter der du er nå? Har de vært konkrete eller er det bare vage lovnader? Kan du be om et møte med sjefen og stille konkrete spørsmål om dine muligheter videre i bedriften? Om det er noen jobb til deg der eller ikke? Anonymkode: 87608...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #15 Skrevet 16. november 2018 Jeg har to venner som fikk jobb etter arbeidstrening, en av dem har jobbet samme sted i snart ti år. Anonymkode: ff5ef...d42 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #16 Skrevet 16. november 2018 1 minutt siden, waco said: Rettigheter betyr at du kan bli oppsagt på dagen, du får ingen pensjonspoeng, du får ingen overtid, du får ikke timebetalt, du har ikke rett på tariff, du har ikke rett på ferie, du får ingen rettigheter til nav, - det vil si at du får ingen rettigheter til arbeidsledighetstrygd, - alt i alt handler det om å utnytte mennesker. Denne utnyttelsen av mennesker vil selvfølgelig bli forbudt slik den allerede har vært forbudt. Er ikke helt uenig med deg, men samtidig er det en kamel man desverre må svelge for en periode hvis man skal gå veien om arbeidspraksis. Forhåpentligvis er praksisen et springbrett til noe bedre. Anonymkode: 87608...a2d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #17 Skrevet 16. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Har det blitt skissert noe fremtidsplaner med tanke på fastjobb muligheter der du er nå? Har de vært konkrete eller er det bare vage lovnader? Kan du be om et møte med sjefen og stille konkrete spørsmål om dine muligheter videre i bedriften? Om det er noen jobb til deg der eller ikke? Anonymkode: 87608...a2d Lederen hadde først en presentasjon. Derfor fikk jeg en veldig god følelse. Men når du spør sånn, er jeg faktisk veldig usikker på om det VAR konkrete spørsmål. Det var gruppeintervju, og det var utrolig mange fra dette firmaet som var der. De virker veldig seriøse. Men en konkret «promise» har jo ikke blitt gjort. Det er meg og 3 andre som har fått arbeidstrening. Neste uke skal jeg skrive kontrakt. Da skal sjefen og saksbehandleren min være der. Da tenker jeg å spørre. Anonymkode: 89ab9...618 1
waco Skrevet 16. november 2018 #18 Skrevet 16. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er ikke helt uenig med deg, men samtidig er det en kamel man desverre må svelge for en periode hvis man skal gå veien om arbeidspraksis. Forhåpentligvis er praksisen et springbrett til noe bedre. Anonymkode: 87608...a2d Hvorfor kan det ikke være påbudt at man får timebetaling, overtid og full tarifflønn fra første time da? Kanskje hensikten er at bedriften kan spare lønnskostnader ved å heller ha mennesker på nav enn arbeidstagere? 7
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #19 Skrevet 16. november 2018 Det er slaveri. Jeg har nettopp sluttet i en jobb på grunn av helsen. Jeg har jobbet i 30 år, men skal på ARBEIDSTRENING. Skulle tro jeg hadde nok trening i det allerede. Nav i ett nøtteskall. Anonymkode: 88a2b...f41 11
waco Skrevet 16. november 2018 #20 Skrevet 16. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slaveri?? Du mottar økonomisk støtte fra NAV for å jobbe. Anonymkode: abad9...3de Er du en som ville fortalt negerslavene i amerika at de ikke var slaver fordi at de fikk gratis reise over atlanterhavet, husly, mat og beskyttelse? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå