AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #1 Skrevet 16. november 2018 Saken er at om to uker skal vi ha en bursdagsfest for sønnen. Og der kommer det en som er laktoseintolerant. Hva hadde dere servert. Anonymkode: 50fc5...0d9
Nerine_ Skrevet 16. november 2018 #2 Skrevet 16. november 2018 Om du er veldig i tvil kan du jo spørre foreldrene til barnet om det er noe spesielt det liker😊 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #3 Skrevet 16. november 2018 Nå er det veldig enkelt siden man kan kjøpe både laktosefri melk, smør og fløte i butikken. Så du kan altså lage en helt vanlig kake og erstatte melkeproduktene med laktosefritt. Anonymkode: 1659f...4ca 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #4 Skrevet 16. november 2018 Laktosefri kake og muffins selvsagt? Saftis, ikke fløteis? Kanskje olje istedenfor smør? Spurt foreldrene hvor alvorlig det er, det er stort sett i ren melk, fløte og brunost det er mye laktose. Og kjøp heller vingummi og drops enn sjokolade. Men hvis det er kraftig MELKEallergi, må man passe mer på ingredienser, kjeks og strøssel osv. Hør med foreldrene. Toro langpannekake er laktosefri. Bruk den (Merk: den blir skikkelig god med to egg oppi). Anonymkode: d09c3...633
Arkana Skrevet 16. november 2018 #5 Skrevet 16. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det veldig enkelt siden man kan kjøpe både laktosefri melk, smør og fløte i butikken. Så du kan altså lage en helt vanlig kake og erstatte melkeproduktene med laktosefritt. Anonymkode: 1659f...4ca Jepp, dette gjør vi. Og så unngår vi sjokolade til kakepynt og i godteposene.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #6 Skrevet 16. november 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det veldig enkelt siden man kan kjøpe både laktosefri melk, smør og fløte i butikken. Så du kan altså lage en helt vanlig kake og erstatte melkeproduktene med laktosefritt. Anonymkode: 1659f...4ca Dette, så kan man og lage gele, får kjøpt melkefri vaniljesaus fra oatly. Finnes og flere laktosefrie is. Anonymkode: 0e889...a87 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #7 Skrevet 16. november 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Laktosefri kake og muffins selvsagt? Saftis, ikke fløteis? Kanskje olje istedenfor smør? Spurt foreldrene hvor alvorlig det er, det er stort sett i ren melk, fløte og brunost det er mye laktose. Og kjøp heller vingummi og drops enn sjokolade. Men hvis det er kraftig MELKEallergi, må man passe mer på ingredienser, kjeks og strøssel osv. Hør med foreldrene. Toro langpannekake er laktosefri. Bruk den (Merk: den blir skikkelig god med to egg oppi). Anonymkode: d09c3...633 Vil bare påpeke at forskjell på laktoseintoleranse og melkeallergi er ikke alvorlighetsgrad, men hva man ikke tåler i melken. De med laktoseintoleranse tåler ikke laktose, vi med melkeallergi tåler ikke proteinet i melken. Jeg har så mild melkeallergi at jeg tåler alt utenom grøt uten å bli kvalm, mens noen med laktoseintoleranse kan bli veldig dårlig av veldig lite; mens andre kan spise is osv med melk i bare de tar en laktasetablett (som er enzymet magesekken bruker for å bryte ned laktose, som de med laktoseintoleranse naturligvis har mindre av enn andre). Det er uansett så ufattelig enkelt å få noe laktosefritt at det burde ikke være noe problem å bare lese bakpå pakkene på det man baker med, og det er selvsagt ikke sånn at man må bruke toro for å få noe laktosefritt. Jeg har laget vafler som har vært frie for melk, egg og gluten. Gikk bra det og Anonymkode: 1659f...4ca 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #8 Skrevet 16. november 2018 Snakk med foreldrene først! Dette har de gjort mange ganger, og muligens har de et opplegg selv. Dersom det er snakk om kraftig allergi, ønsker nok foreldrene å selv levere med til eget barn. Anonymkode: d350c...589 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Skrevet 16. november 2018 Snakk med foreldrene, hvor mye/lite han tåler. Noen laktoseintolerante tåler f.eks helt fint pisket krem, fordi det er mest melkefett og luft. Men bortsett fra bløtkake, så er det meste annet stort sett uproblematisk å lage laktosefritt - og når jeg tenkte meg så var flere ting jeg pleier å lage laktosefrie, sånn bare fordi det er lettvint å bake med olje Toro langpannekake med sjokolade er laktosefri, bare bruk olje i stedet for smør. Kjøp havremelk og lag vafler, blir innmari gode. (rismelk er mer vrient, synes det svir seg uansett) Rullekake med bursdagslys - så kan krem evt. serveres ved siden av. Gele og ferdigkjøpt vaniljesaus på havre/laktosefri Go' og mager pølser er laktosefri + Hatting Lille høvding pølsebrød også laktosefri, for pølsebursdag? Lollipop - sjokoladen er laktosefri Anonymkode: 92d5c...c4f
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #10 Skrevet 16. november 2018 Har selv et barn som må unngå enkelte vanlige matvarer. Sender med mat. Også muffins. Anonymkode: 5c07c...e68
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #11 Skrevet 16. november 2018 Laktoseallergi er jo kjempelett. Vi skal ha bursdag snart og har (til nå) allergi mot nøtter, egg, melk, samt cøliaki og selvfølgelig må alt være halal Gi meg styrke! Anonymkode: 3494e...d5e 1
Millimani Skrevet 16. november 2018 #12 Skrevet 16. november 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Laktoseallergi er jo kjempelett. Vi skal ha bursdag snart og har (til nå) allergi mot nøtter, egg, melk, samt cøliaki og selvfølgelig må alt være halal Gi meg styrke! Anonymkode: 3494e...d5e Det går sikkert fint Bare prøv deg på crazy crazy sjokoladekake http://oppskrift.klikk.no/crazy-crazy-cake-uten-gluten%2C-egg-og-melk/6681/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå