AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #1 Skrevet 16. november 2018 Har en 15 åring som er i krig mot voksne. Mener voksne bare er negative til ungdom og at voksne overdriver alt rundt ungdom. Har nå fått vite at han og en gjeng gutter på trinnet er stygge i munnen og trakaserer jenter. Det er ikke greit. Han er rett og slett en mobber. Hva gjør vi? Anonymkode: 98d87...98a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #2 Skrevet 16. november 2018 Håper dere gjør noe drastisk for å få endret oppførselen til gutten deres. Hadde jeg en gang fått et barn som mobbet andre hadde jeg sendt han/hun bort. Anonymkode: 99967...39e 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #3 Skrevet 16. november 2018 Dere har allerede gjort det aller viktigste av alt: Dere har innsett fakta, og kan si at barnet er en mobber. Jeg foreslår at dere lytter til han først, og snakker etterpå. Still kritiske spørsmål til meningene hans, men ikke nekt han å mene det han gjør. Når dere lytter til han, kan dere kreve at han lytter til dere, prøv å ha en diskusjon uten å krangle. Spør han hvordan han hadde likt at kvinnene i hans familie ble trakassert. Minn han på at de jentene han trakasserer, er noen datter, søster og fremtidige mamma. Flott at dere klarer å se situasjonen, og ikke bare benekter det! Anonymkode: 90067...c32 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #4 Skrevet 16. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper dere gjør noe drastisk for å få endret oppførselen til gutten deres. Hadde jeg en gang fått et barn som mobbet andre hadde jeg sendt han/hun bort. Anonymkode: 99967...39e Så du tenker at det å avvise ungdommen er løsningen? Har lest litt på nettet ang dette. Rådene er å snakke med ungdommen. Si ifra at dette ikke er greit og at handlingen stopper nå. Mellom 25-35% av barn/Ungdom har en eller flere ganger mobbet. Vil kontakte de andre foreldrene. Be om å møtes. Jeg har ikke løsningen, derfor spør jeg om råd. Men å sende bort ungdommen? Det tror jeg ikke er løsningen. Og evt hvor? Anonymkode: 98d87...98a 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #5 Skrevet 16. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du tenker at det å avvise ungdommen er løsningen? Har lest litt på nettet ang dette. Rådene er å snakke med ungdommen. Si ifra at dette ikke er greit og at handlingen stopper nå. Mellom 25-35% av barn/Ungdom har en eller flere ganger mobbet. Vil kontakte de andre foreldrene. Be om å møtes. Jeg har ikke løsningen, derfor spør jeg om råd. Men å sende bort ungdommen? Det tror jeg ikke er løsningen. Og evt hvor? Anonymkode: 98d87...98a Jeg sier ikke at å sende bort ungen er løsningen, men hadde jeg oppfostret en mobber så har jeg allerede feilet. Og da vil det for meg være best å sende bort ungen. Sånn at den lærer på den harde og mest effektive måten. Mobbing er noe du skal lære barnet ditt å ikke gjøre fra lav alder, og har du ikke klart det. Så sender du ungen bort. Anonymkode: 99967...39e 1
Tatja Skrevet 16. november 2018 #6 Skrevet 16. november 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper dere gjør noe drastisk for å få endret oppførselen til gutten deres. Hadde jeg en gang fått et barn som mobbet andre hadde jeg sendt han/hun bort. Anonymkode: 99967...39e Og hvor skulle du sende barnet ditt?Tydelige voksne er løsningen, og evt inndra goder frem til løsning oppnås. De skjønner fort, når konsekvensene kommer. I tillegg er dialog viktig, ungene må skjønne at de voksne tar sterk avstand fra slik oppførsel. Det er noe helt annet å ta avstand fra ungene, ved å sende dem bort!!! 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #7 Skrevet 16. november 2018 I steden for å kjefte kan dere forsøke å gå i dialog, hvorfor mener han det han mener, utfordre ham på meninger og holdninger, hva mener han kan gjøres for å bedre situasjonen. Hvis dette er et problem i en gjeng på skolen kan skolen kontakte ungdomsseksjonen hos politiet og få dem til å komme å snakke om trakassering, hvilken konsekvenser det kan få om det utarter. Anonymkode: 9bde2...6c9 2
magikeren Skrevet 16. november 2018 #8 Skrevet 16. november 2018 Fortell mer om han. Hvordan er han? Hva gjør han på fritiden? har han alltid vært slik?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #9 Skrevet 16. november 2018 58 minutter siden, AnonymBruker said: Har en 15 åring som er i krig mot voksne. Mener voksne bare er negative til ungdom og at voksne overdriver alt rundt ungdom. Har nå fått vite at han og en gjeng gutter på trinnet er stygge i munnen og trakaserer jenter. Det er ikke greit. Han er rett og slett en mobber. Hva gjør vi? Anonymkode: 98d87...98a Jeg var selv slik på den alderen og kan kun komme med en generell vurdering. 1. Sønnen din er ikke noe englebarn, men det er sannsynlig at hans venner forsterker disse negative egenskapene. Løsning: sørg for at han holder seg unna dårlige venner. 2. Han er understimulert. Løsning: en tung sport som tapper han for krefter. JEg ville ha fått han til å begynne med kampsport. Der lærer han både disiplin og verdier. Hvis han ikke vil så kan du forsøke å bestikke han. Hvis han trener x antall ganger i uka så skal han få x. Anonymkode: dcce8...2e1 5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #10 Skrevet 16. november 2018 Dialog. Dialog. Med gutten og lærer og guttegjeng og hun som blir trakassert. Ikke alle samtidig kanskje. Ikke mange foreldre som vil innrømme at de har en bajas av en unge. Det er et godt skritt bare det. Anonymkode: 2c4f0...003 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #11 Skrevet 16. november 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Dialog. Dialog. Med gutten og lærer og guttegjeng og hun som blir trakassert. Ikke alle samtidig kanskje. Ikke mange foreldre som vil innrømme at de har en bajas av en unge. Det er et godt skritt bare det. Anonymkode: 2c4f0...003 Enig. Ring til jentas foreldre. Ring til de andre guttenes foreldre. Ring til lærer. Gi så beskjed til sønnen din at det blir tatt tak i og at du ikke kommer til å gi deg før det er slutt. Nekt han gjerne å henge med kompisene hvis han bare trakasserer andre når han er med de. Her må du være steinhard Anonymkode: d3ff8...287 3
Snaskesnusken Skrevet 16. november 2018 #12 Skrevet 16. november 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Ring til jentas foreldre. Ring til de andre guttenes foreldre. Ring til lærer. Gi så beskjed til sønnen din at det blir tatt tak i og at du ikke kommer til å gi deg før det er slutt. Nekt han gjerne å henge med kompisene hvis han bare trakasserer andre når han er med de. Her må du være steinhard Anonymkode: d3ff8...287 Dette! Ikke la guttungen slippe unna.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #13 Skrevet 16. november 2018 Ta her. Nå er det kommet frem flere fakta. Også fra jentene. Det har vært en gjensidig drittslenging, men guttene har ikke fortalt hva de har opplevd. Jentene har. Kommentarer om kropp og utseende. Begge veier. Vi foreldre har satt ned foten, og forklart at dette er helt uakseptabel oppførsel. Og at dette stopper nå! Og at dette kommer til å bli fulgt opp. Jenter er flinkere til å snakke om følelser. Ingen spurte guttene om de hadde blitt slengt kommentarer til. Ingen unnskyldning, men viktig info. Kroppspress gjelder også gutter. Kommentarer om utseende, hårfarge, hudfarge, kroposfasong osv er vondt uansett kjønn. Så jeg har iallefall lært å holde hode kalt. Og få frem all info. Dialog. Tydelige grenser. Dette hadde ikke kommet frem hvis vi foreldre hadde kjeftet og avvist guttene. Anonymkode: 98d87...98a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #14 Skrevet 16. november 2018 Ta her. Nå er det kommet frem flere fakta. Også fra jentene. Det har vært en gjensidig drittslenging, men guttene har ikke fortalt hva de har opplevd. Jentene har. Kommentarer om kropp og utseende. Begge veier. Vi foreldre har satt ned foten, og forklart at dette er helt uakseptabel oppførsel. Og at dette stopper nå! Og at dette kommer til å bli fulgt opp. Jenter er flinkere til å snakke om følelser. Ingen spurte guttene om de hadde blitt slengt kommentarer til. Ingen unnskyldning, men viktig info. Kroppspress gjelder også gutter. Kommentarer om utseende, hårfarge, hudfarge, kroposfasong osv er vondt uansett kjønn. Så jeg har iallefall lært å holde hode kalt. Og få frem all info. Dialog. Tydelige grenser. Dette hadde ikke kommet frem hvis vi foreldre hadde kjeftet og avvist guttene. Anonymkode: 98d87...98a
Gjest BearMama Skrevet 16. november 2018 #15 Skrevet 16. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke at å sende bort ungen er løsningen, men hadde jeg oppfostret en mobber så har jeg allerede feilet. Og da vil det for meg være best å sende bort ungen. Sånn at den lærer på den harde og mest effektive måten. Mobbing er noe du skal lære barnet ditt å ikke gjøre fra lav alder, og har du ikke klart det. Så sender du ungen bort. Anonymkode: 99967...39e Og hvor mener du at du skal sende bort ungen? Til Mary Poppins? 🙄 Jeg ville snakket med de andre foreldrene til guttene som mobber. Tatt en real samtale om tiltak og konsekvenser for dem alle. Jeg hadde funnet dokumentarer som er jævla brutale som får han til å innse hva mobbing kan gjøre med andre. At han er en av dem som i USA kunne tippet en ungdom over til å klikke og begi seg ut på en skolemassakre. Og en som mobber har som oftest lavt selvbilde og får en trang til å trakassere andre for å føle seg bedre med seg selv. Jeg hadde slått steinhardt ned på det. Han hadde ikke fått henge mer med de gutta og om om han bare nøs på en måte jeg ikke likte så hadde jeg sagt at han måtte bytte skole. Alt av goder, fritidsaktiviter og annet gøy ville vært uaktuelt på ubestemt tid. Mobil, fritid og sosiale morsomme ting med venner kunne han bare glemme. Julegaver, ferier etc hadde også røket. Han skulle innsett at å mobbe og utsette andre mennesker for terror hver dag IKKE er ok. Om han hadde vist tendenser hjemme til å være trass og vanskelig hadde jeg involert bup og han måtte gått til psykolog. Forhåpentligvis er han bare en sau som ble revet med av flokken og innser at det ikke er ok når han blir revet ut av miljøet...
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #16 Skrevet 16. november 2018 1 minutt siden, BearMama skrev: Og hvor mener du at du skal sende bort ungen? Til Mary Poppins? 🙄 Jeg ville snakket med de andre foreldrene til guttene som mobber. Tatt en real samtale om tiltak og konsekvenser for dem alle. Jeg hadde funnet dokumentarer som er jævla brutale som får han til å innse hva mobbing kan gjøre med andre. At han er en av dem som i USA kunne tippet en ungdom over til å klikke og begi seg ut på en skolemassakre. Og en som mobber har som oftest lavt selvbilde og får en trang til å trakassere andre for å føle seg bedre med seg selv. Jeg hadde slått steinhardt ned på det. Han hadde ikke fått henge mer med de gutta og om om han bare nøs på en måte jeg ikke likte så hadde jeg sagt at han måtte bytte skole. Alt av goder, fritidsaktiviter og annet gøy ville vært uaktuelt på ubestemt tid. Mobil, fritid og sosiale morsomme ting med venner kunne han bare glemme. Julegaver, ferier etc hadde også røket. Han skulle innsett at å mobbe og utsette andre mennesker for terror hver dag IKKE er ok. Om han hadde vist tendenser hjemme til å være trass og vanskelig hadde jeg involert bup og han måtte gått til psykolog. Forhåpentligvis er han bare en sau som ble revet med av flokken og innser at det ikke er ok når han blir revet ut av miljøet... Ta her. Les kommentaren over ditt innlegg. Det er kommet frem mer i saken. Vi foreldre med aktuelle ungdommer har hatt møte. Dette ble tatt tak i med en gang. Og dette vil bli fulgt opp. Anonymkode: 98d87...98a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #17 Skrevet 16. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du tenker at det å avvise ungdommen er løsningen? Har lest litt på nettet ang dette. Rådene er å snakke med ungdommen. Si ifra at dette ikke er greit og at handlingen stopper nå. Mellom 25-35% av barn/Ungdom har en eller flere ganger mobbet. Vil kontakte de andre foreldrene. Be om å møtes. Jeg har ikke løsningen, derfor spør jeg om råd. Men å sende bort ungdommen? Det tror jeg ikke er løsningen. Og evt hvor? Anonymkode: 98d87...98a Ja å snakke med dem, hjelper sikkert Anonymkode: b6612...039
Gjest BearMama Skrevet 16. november 2018 #18 Skrevet 16. november 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta her. Les kommentaren over ditt innlegg. Det er kommet frem mer i saken. Vi foreldre med aktuelle ungdommer har hatt møte. Dette ble tatt tak i med en gang. Og dette vil bli fulgt opp. Anonymkode: 98d87...98a Så det nå. Startet sikkert å skrive samtidig, men så ble jeg avbrutt og fortsatte etterpå før jeg postet...
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #19 Skrevet 16. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja å snakke med dem, hjelper sikkert Anonymkode: b6612...039 Ts her. Les innlegget jeg skrev. Ja, det hjalp å snakke. Med guttene, jentene og foreldrene. Dette ble tatt tak i med en gang. Anonymkode: 98d87...98a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå